8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    berenddevries

Facebook koppeling stuk

Al enkele weken is de koppeling die Contacten en Calendar met Facebook hadden kapot. Ik krijg een herhalende melding dat ik mij wachtwoord moet invullen en die wordt vervolgens niet herkend. Het Internet Account in de Instellingen meldt dat hij het ww niet kan verifiëren.
    Toch is het ww goed: via de web pagina en op IOS werkt het prima.

FB reageert natuurlijk niet. Iemand enig idee?
    Op Internet is het een bekend probleem maar het komt niet heel veel voor.

Bijdrager
    SvS

Wil je dat wel?

Misschien heeft Apple intern de links met grootste-gratis-data-verzamelaar verbroken.

Bijdrager
    Rickje

Ik heb hetzelfde (probleem). Ik las op andere fora dat Apple zegt dat het aan FB ligt en FB zegt dat het aan Apple ligt. In ieder geval hebben sommige mensen het probleem op zowel hun Mac als hun iPhone en iPad, dus dat zou meer hinten naar een FB probleem… maargoed. Tot zover mijn constateringen

Bijdrager
    csteelooper

Ik moet zeggen dat ik het eens ben met SvS. Ik moet er niet aan dénken dat FB ook maar enigszins meer data van mij te pakken krijgt dan dat wat ik (zelf) deel door (direct of indirect) gebruik te maken van hun diensten. Wat ik indirect deel, beperk ik zoveel mogelijk door gebruik van anti-social-media extensies en wat dies meer zij en wat ik direct deel… Ach ja, dat is sowieso al niet al te veel (lees: ik post ongeveer 2x per jaar). Maar zelfs al lees je alleen maar op FB zelf, dan weet FB nog steeds een schat aan data over je te verzamelen. Dus alles waarvoor ik dat ook maar enigszins kan voorkomen is een big ol’ plus…

Anyway: Apple heeft enige tijd geleden alle in het OS aanwezige koppelingen met onder andere Facebook verwijderd. Je kan dus nog wel (bijvoorbeeld) foto’s naar FB delen, maar pas nadat je daadwerkelijk de app hebt geïnstalleerd. De directe, in het OS gebakken, functie is niet meer, en dat geldt voor (zo goed als) alle in het OS aanwezige functies. Dat is ook een bewuste keuze geweest van Apple.

In iOS kan ik, los van wat instellingen voor de App zelf, niets meer vinden voor gebruik van Facebook; een logisch gevolg van de keuze van Apple. Vreemd genoeg zijn voor macOS zelfs in High Sierra deze koppelingen nog wel aanwezig in het voorkeurenpaneel Internet Accounts, hoewel ook hier de functionaliteit al sinds El Capitan op z’n kont ligt… En da’s (mijns inziens) maar goed ook. Voor iOS geloof ik dat Apple deze integraties ergens midden in de lifecycle van iOS9 al verwijderd heeft, vlak nadat ze ze eerder al onklaar hadden gemaakt. Dus waarom ze in macOS nog wel vermeld staan, is me een raadsel. Werken doen ze al bijna 3 jaar niet meer…

Bijdrager
    berenddevries

Fijn al dit commentaar maar dat helpt niet. Het gaat er niet over of ik info wil leveren aan FB, iets wil posten, een app wil gebruiken of dat wel of niet verstandig is.

Het gaat over gewone functionaliteit. FB heeft een doodnormale webdav server en die lijkt nu ineens mank. Apple heeft in High Sierra daar gewoon een accountmogelijkheid voor. Niks verwijderd. Ik stuiter er gewoon op dat er ergens in gewone functionaliteit een bug lijkt te zitten of ik doe een instelling verkeerd.

Moderator
    Night

Kan het misschien liggen aan het feit dat wij hier de Nederlands Facebook gebruiken (weliswaar gewoon https://www.facebook.com‘, maar wel op een andere, lokale server)?

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>berenddevries op 8 juni 2018 om 14:29</p>
    Fijn al dit commentaar maar dat helpt niet. Het gaat er niet over of ik info wil leveren aan FB, iets wil posten, een app wil gebruiken of dat wel of niet verstandig is.

Het gaat over gewone functionaliteit. FB heeft een doodnormale webdav server en die lijkt nu ineens mank. Apple heeft in High Sierra daar gewoon een accountmogelijkheid voor. Niks verwijderd. Ik stuiter er gewoon op dat er ergens in gewone functionaliteit een bug lijkt te zitten of ik doe een instelling verkeerd.

De WebDAV-server is (wellicht) niet mank; de integratie met Calendar zoals die in MacOS zat wel. Die is door Apple uitgeschakeld. Als je die gebruikte heb je al sinds MacOS Yosemite pech, want sindsdien werkte het al (af en aan) niet meer. Ik heb nog meer nieuws voor je: in Mojave is de gehele koppeling weg. Net als nu al jaren in iOS, feitelijk is dat nu dus eindelijk gelijkgetrokken. Als je per se een dergelijke koppeling wél wil hebben (ondanks alle controverse waar je zowel hier als op andere plekken tegenaan loopt) heb je een applicatie van derden nodig.

Voor de koppeling met je agenda zou je ook kunnen kijken of je de Facebook-calendar kunt blijven gebruiken door een ‘harde koppeling’ via een directe link. Je hebt daarvoor de webdav://-link naar je facebook-agenda nodig. Die kun je dan toevoegen in Apple Agenda (Calendar) middels File > New Calendar Subscription.

Hoe dan ook ligt de systeemintegratie tussen Facebook en Apple OSes, zoals die er is geweest, feitelijk al jaren op z’n kont, dus als je een gestroomlijnde ervaring wilt zul je een applicatie van derden moeten installeren en jezelf daarmee moeten behelpen. Of je het nu eens bent met de strekking van mijn vorige post (en die van anderen) of niet, doet er niet toe. De keus om de integratie met Facebook (en andere sociale netwerken, waaronder Weibo, Twitter, Flickr en [iOS] Vimeo) te schrappen is er een die Apple heeft gemaakt.

Mij verbaast het dan ook eerder dat het op MacOS nog vrij lang duurde voordat men er ook alle sporen van wiste, ondanks dat de koppeling al een eeuwigheid niet of nauwelijks nog naar behoren werkte.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  csteelooper.

Moderator
    Night

Bij mij werkt het in ieder geval niet meer sinds de upgrade naar HS. Net als dat ineens bij Hotmail het wachtwoord niet meer geldig lijkt te zijn (hoewel ik gewoon mail kan versturen en binnenhalen) is ook Facebook compleet de weg kwijt. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.