8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Weam

Facebook ellende of virus op mijn macbook?

Wie kan me helpen?
    Er worden sms-uitnodigingen voor vriendschapsverzoeken Facebook verstuurd naar mensen uit mijn adressenboek van mijn Macbook Pro.
    Rara, hoe kan dat?
    Heb ik een virus?

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.
    Ik heb je topic verplaatst van het subforum One More Thing (wat gaat over de site en podcast van OMT, etc.) naar dit subforum.

Virussen zijn er nu niet voor de Mac, dus dat kan je wel vergeten.
    Waarschijnlijk heeft iemand jouw emailadres misbruikt wat jij op Facebook gebruikt. Dat emailadres is blijkbaar ooit openbaar gekomen en kan dan makkelijk door een spammer worden gebruikt om zogenaamd door jou mailtjes o.i.d. te versturen.
    Het gebeurt ook heel vaak op dezelfde manier via Hotmailaccounts. Kan niemand iets aan doen, behalve dan niet aan iedereen in een mailtje je emailadres tonen.

Bijdrager
    Weam

Maar hoe is het dan mogelijk dat iemand anders een sms stuurt naar mensen uit mijn adressenboek?

Bijdrager
    Hansi2124

Een sms? Dat is vreemd. Dan moeten ze ook jouw mobiele nummer hebben en namens dat nummer een sms sturen.

Verander je wachtwoord op Facebook. Kan dat al niet meer fout gaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mijn GMail account is ook wel eens gekraakt (o.a. vanuit Litouwen!). Van Google kreeg ik dan een waarschuwing om mijn wachtwoord te veranderen. Dat is overigens altijd goed, je wachtwoord om de zoveel maanden veranderen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik denk niet per se dat het hier gaat om hacken ofzo hoor.

Facebook heeft een aantal functies geïntroduceerd de voorbije maanden. Een ervan is de functie dat je contacten, hetzij via Hotmail, hetzij via Gmail, hetzij via Adresboek gekoppeld worden aan je facebook account.

Hoe dat kan, ik weet het niet. Maar als ik kijk bij ‘Vrienden’ dan staat bij elke vriend zijn GSM nummer, ook al heb ik die nummers niet ingevoerd en hebben zij ze ook niet ingevoerd. Vanaf je facebook op iPhone of een andere telefoon gebruikt wordt je nummer gekoppeld aan je account, lijkt me.

Het enige wat je kunt doen is je privé-instellingen aanpassen op Facebook via (Profiel > Privacy instellingen…)

Bijdrager
    philipvg

Wanneer je je inlogt op Facebook via een Facebook app op je smartphone worden automatisch al je gsm nummers gekopieerd naar Facebook.

http://nos.nl/op3/artikel/263792-ophef-over-telefoonnummers-op-facebook.html

Ik ben er ook niet blij mee, maar zo is het nu eenmaal.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hou ook even hier rekening mee dan…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.