10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    ENNER

Facebook App slurpt data

Beste mede Apple gebruikers,

Excuses als mijn vraag al op het forum staat maar de zoekfunctie via de iPhone was niet heel overzichtelijk voor mij, enfin…

iPhone gebruiker sinds de iPhone 3 maar heb toch een tussenstap gemaakt naar Android een aantal jaar wegens meer speelmogelijkheid met systeem. Inmiddels weer iPhone (11) gebruiker en meer dan tevreden dat ik weer terug ben.

Ik heb een Vodafone abonnement met 6Gb mobiele data, dit had ik ook op mijn Android toestellen en hier had ik nagenoeg altijd genoeg aan in een maand. Echter sinds de switch naar iPhone is mijn data halverwege de maand op (April) en zag ik dat Facebook bijna 70% van mijn data gebruikt. Dat terwijl mijn instellingen in de Facebook app hetzelfde zijn als Android, video’s niet automatisch afspelen etc. Ook vandaag nieuwe maand nieuwe data heb in al 495Mb mobiele data met de Facebook app gebruikt. Eerstvolgende app is Instagram en staat op 27Mb. Zit ik dan zoooooo veel op Facebook??? Niet meer dan dat ik op Android deed en ook vandaag hooguit 20min beetje feed scrollen op artikelen klikken voor een nieuwsitem maar al zeker niet 20min video’s bekijken via Facebook?

Na mijn weten mag dit toch niet kunnen? Wat zie ik over het hoofd? Ik heb al wat sites bezocht maar het eureka moment heb ik nog niet gevonden?

#help

Bijdrager
    KarelWillem

Mijn Facebook app (Android) heeft sinds januari 450Mb verbruikt.

Dus dat kan inderdaad niet goed zijn. Maar ook geen idee waarom die app bij jou zo overmatig de data er doorheen knalt.

Wellicht kan je even tijdelijk op de webversie overstappen en het daarmee vergelijken?

Bijdrager
    GoeieDag

Facebook heeft data-honger, dat weten we toch?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je je Wifi uitstaan?

Bijdrager
    ENNER

@KarelWillem: ik heb inderdaad de app Facebook Lite maar eens gedownload, het lijkt mij niet de oplossing van het probleem maar het moet maar even.

@TheBigZ
    : ik kijk bij mobiel netwerk > mobiele data > huidige periode (gereset op 1 mei uiteraard). Dit is de data buiten het WiFi gebruik. Aangezien dit al langer bezig is let ik nauwlettend op of ik thuis altijd op Wi-Fi zit en die 452Mb is dus echt in 20 minuten buiten de deur geweest.

Bijdrager
    KarelWillem

ENNER op 2 mei 2020 om 08:57
    @KarelWillem: ik heb inderdaad de app Facebook Lite maar eens gedownload, het lijkt mij niet de oplossing van het probleem maar het moet maar even.

Is ook een optie, maar ik bedoel gewoon echt Facebook in Safari.

Het is bekend dat de app meer verbruikt dan de webversie nml. (hoewel niet zo absurd veel meer als hier).

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    hen3

De FB-app is bij mij in het digitale archief verdwenen (aka verwijderd) en sindsdien valt het alles mee met het datagebruik. Als ik behoefte heb aan de (on)zin van FB dan gaat dat gewoon via de Safari pagina daarvan die ik op het beginscherm heb vastgezet.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat bedoel ik. Dat werkt verder gewoon prima.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Dat is normaal hoor: Even ter verificatie een FB testje gedaan: 4g actief, geen 4 minuutjes scrollen door de ‘berichten/posts’, fotootje open-toe & enkele likes…

resultaat = 70 MB gebruikt.

Bijdrager
    ENNER

<p class=”cite”>MevalonicAcid op 3 mei 2020 om 11:04</p>
    Dat is normaal hoor: Even ter verificatie een FB testje gedaan: 4g actief, geen 4 minuutjes scrollen door de ‘berichten/posts’, fotootje open-toe & enkele likes…

resultaat = 70 MB gebruikt.

Bizar, waar gaat het heen dan? Met mijn Android toestel (in Maart de terugswitch gemaakt naar Apple). Wellicht iets tussen Apple en Facebook of Facebook is gewoon nog idioter gaan doen dan dat het al was hehe. Naja dan switch ik wanneer ik niet op WiFi zit maar naar de FB Lite app en anders ook de hierboven mobiele browser versie gebruiken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.