9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Manzana

Extrene hd (LaCie) formateren naar DOS (fat 32)

Ik ben sinds enkele dagen de trotse bezitter mijn eerst Mac (zoals in voorgaand topic te lezen viel: een powerbook G4). Graag zou ik de data (word-documenten, excel-documenten, itunes…) van mijn PC overzetten naar mijn Powerbook met behulp van een externe harddisk van LaCie.

Deze werd geformateerd in NTFS. Mijn vriend raadde mij aan om hem naar DOS (fat 32) te formateren zodat ik probleemloos alles kan overzetten. Echter kan ik met mijn PC de externe harddisk niet formateren naar DOS (hij geeft enkel NTFS als optie weer).

Mijn Powerbook herkent de externe harddisk eveneens niet waardoor het niet mogelijk is om hem via deze weg te formateren naar DOS (fat 32).

Weet iemand hoe ik mijn externe harddisk toch kan formateren naar DOS (fat 32)? (graag een eenvoudige, gedetailleerde uitleg want mijn kennis wat Mac betreft is op het huidige moment nog zeer miniem).

Alvast bedankt,
    Manzana

Moderator
    unSOUND

Als je PowerBook de schijf ook niet herkend is er iets met de schijf aan de hand, want de PowerBook zou hem gewoon moeten zien, en kunnen formatteren naar de FAT32 stand…

Bijdrager
    Sumar

Wordt de schijf ook niet gezien door het schijf hulpprogramma?

Bijdrager
    Manzana
    ”Sumar”

Wordt de schijf ook niet gezien door het schijf hulpprogramma?

Inderdaad niet (op Mac). Mijn PC herkent de schijf wel nog en ik kan er nog steeds op een back-up op nemen.

Bijdrager
    mikekiwi

mijn ervaring is dat NTFS niet zomaar naar FAT32 omgezet kan worden; je zult eerst met diskmanagment in XP de partitie(s) moeten wegbonjouren en daarna weer opnieuw aanmaken in Fat32.

Partition Magic biedt deze optie ook en zou ook zelfs NTFS naar Fat32 kunnen omzetten; geen garantie op data-behoud echter…
    Heb net voor diverse schijven deze actie uitgevoerd:

– data backuppen naar andere schijf
    – in Partition Magic de partities verwijderen, opnieuw aanmaken en formatteren als Fat32
    – data weer van de backup-schijf terugzetten

Bijdrager
    Manzana

Bestaat er geen gratis programma? of een programma waarvan ik de demoversie kan gebruiken?

Groetjes & bedankt

Bijdrager
    Sumar

Volgens mij heb je 2 verschillende problemen:

1. Pc weigert de externe schijf te formateren in FAT32
    2. Mac (en schijf hulpprogramma) herkent de schijf niet (en kan ‘m dus niet formateren)

Uit het een en ander maak ik op dat het geen probleem is als de schijf compleet leeg gemaakt wordt (de data hoeft niet bewaard te blijven)

Vraagjes:
    – is de usb poort van de mac OK? Herkent die wel een ander USB apparaat?
    – Hoe groot is de schijf ?

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met een schijf die weigerde herkent te worden door mijn Airport Extreme. Een ander kabeltje deed wonderen (en begrijpen doe ik het nog steeds niet).

Bijdrager
    Manzana

Sorry voor de late reactie, maar de start van het nieuwe schooljaar maakte het de voorbije week zeer druk.

– is de usb poort van de mac OK? Herkent die wel een ander USB apparaat? Ja
    – Hoe groot is de schijf ? 40 gb

Groetjes,
    Manzana

Bijdrager
    Sumar

Sorry, ik had ook wat vertraging.

Het enige dat ik nog kan bedenken is de schijf aan een andere Mac of PC hangen en een poging wagen om te formatteren (als de schijf herkend wordt).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.