7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Macshifter

Extreme geluidsniveauverschillen tussen tracks op IPod

Ik heb in ITunes het geluidsniveau van sommige cd’s iets omhoog gekrikt omdat die in verhouding te zacht zijn. Het resultaat in ITunes is prima, maar als ik ze op m’n IPod zet en deze op shuffle zet dan is het verschil in geluidsniveau tussen de nummers ineens heel erg extreem. Bij het ene nummer moet ik de volumeknop helemaal openschroeven en bij het volgende nummer knallen m’n trommelvliezen er zowat uit.

Van de optie “geluidscontrole” ben ik wel degelijk op de hoogte maar hoe is het mogelijk dat het geluidsniveau in ITunes gelijk is en op de IPod niet. De verschillen zijn echt extreem en mega-irritant.

Bijdrager
    McHenk

ik heb het zelfde probleem, geluidscontrole doet vrij weinig.

het schijnt dat je met het programma iVolume het wel goed kan doen… maarja, kost geld (ik ben daar te gierig voor).

Bijdrager
    Cenobyte

Zelfde probleem hier. Het volumebeheer van iTunes en de iPod zuigt gewoon langs alle kanten. Ik had vroeger op de PC het programma OtsJuke en dat had een actief volumebeheer. Werkte echt perfect!

Bijdrager
    Cenobyte
    ”McHenk”

ik heb het zelfde probleem, geluidscontrole doet vrij weinig.

het schijnt dat je met het programma iVolume het wel goed kan doen… maarja, kost geld (ik ben daar te gierig voor).

Ik had hier dus een heel verhaal getypt over hoe het niet zou gaan werken, maar ik werd toch nieuwsgierig. Ik had namelijk al eens zo programma geprobeerd en dat programma ging netjes aan de volumeschuifjes van iTunes knutselen. Aangezien mijn oudere iPod hier niet mee samen werkt, werkte dat dus niet…

Zojuist heb ik iVolume geprobeerd en HET WERKT!! :D

Zo heb ik getest en ik raad je aan dit ook even te doen:

1. download iVolume op de aangegeven link

2. maak in iTunes een handmatige afspeellijst aan en gooi hier 10 liedjes in die erg uiteenlopen in volume. De gratis versie laat namelijk 10 liedjes toe.

3. selecteer de liedjes, terwijl het iVolume open staat

4. kies “pas aan”

5. synchroniseer je iPod en zorg ervoor dat je nieuwe tijdelijke afspeellijst mee naar je iPod gaat

6. test in je iPod

Bij mij werkte het erg goed, zowel in iTunes als in mijn oudere iPod!! Het programma past het volume van de liedjes aan zonder aan de bron te sleutelen en ook zonder de volumeschuifjes te verzetten!

Bijdrager
    Sentitel
    ”Macshifter”

…shuffle…

Welke Shuffle heb je? Bij mijn 2e gen (weet niet of dit bij de 1e ook kan) heb ik namelijk aangevinkt dat ie ze om moet zetten naar 128 kbps AAC. Ik weet niet of dit helpt, maar het zou kunnen dat iTunes het geluid dan meteen goed zet als je geluidscontrole ook aan hebt staan.

Bijdrager
    Macshifter

Bedankt voor je uitgebreide testrapport Mario, ik ga I Volume gelijk even uitproberen.

En wat betreft de reactie van Sentinel; ik heb geen IPod shuffle maar een IPod van de 2e generatie. Een IPod Shuffle heeft minder geheugen dus dan is het waarschijnlijk wenselijk om de muziek om te zetten in 128 kbps AAC. Zo bespaar je immers ruimte.
    Ik geef sowieso de voorkeur aan mp3 bestanden want ik brand regelmatig een mp3-schijfje voor in m’n auto. Die ACC bestanden kun je alleen maar op je Mac afspelen.

Bijdrager
    Cenobyte

Ik heb inmiddels mijn hele 6500 nummers tellende muziekbibliotheek omgezet en dat was in een uurtje of 10 gefixt.

Het programma slaat wel wat nummers over die je met een oude versie van iTunes hebt geimporteerd, maar die kun je ook aanpassen als je wil. Dit staat uitgelegd in de Help tekst van het programma. Als het een paar nummer betreft, kun je die ook gewoon koperen vanuit iTunes naar een map, vervolgens wissen in iTunes en dan terug importeren. Werkt ook.

Ik heb het programma ook aangeschaft, kost zo’n 15 euro, maar daar krijg je IMO wel een erg nuttig programma voor.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.