6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Daan Muller

Extreem langzaam opstarten Mojave van externe SSD

Ik draai mijn iMac van een externe SSD. Na een verse installatie van Mojave duurt opstarten, en herstarten, extreem lang, 2 tot 5 minuten een zwart scherm en dan verschijnt ’t appeltje en start ie normaal op.

Bleek te komen omdat Mojave de SSD omzet in APFS. HFS wordt niet meer ondersteund.

Opgelost door de Mojave SSD met Carbon Copy Cloner te klonen op een HFS geformatteerde SSD.

De boel start weer met de normale snelheid op, alles werkt probleemloos.

Alleen krijg je nu geen OS updates meer te zien. En als je ‘m van de website download zegt de Installer dat de mac niet wordt ondersteund.

Dus als er een update is kloon ik m’n HFS SSD nu weer naar APFS. Opstarten (langzaaaaaam) van de APFS SSD, updaten en de boel weer terug klonen. Extra tijd nodig voor een OS update ongeveer 30 minuten voor 2x klonen.

Niet ideaal, maar ’t werkt.

Een oplossing zou zijn om de SSD in te bouwen, maar ik neem ‘m soms mee om thuis verder te werken op m’n laptop met m’n werksysteem.

Dus als er iemand een andere oplossing weet om van de extreem lange boottijd met Mojave op een externe APFS SSD af te komen…

Bijdrager
    yanmik

Heb je hier intussen al een oplossing voor?

Ik draai momenteel Mac OS Sierra via externe SSD Samsung T5

Werkt perfect, sneller dan interne HDD

Zou uiteindelijk toch graag naar Mojave gaan maar jouw bericht doet me twijfelen.

APFS (Mojave) op externe SSD is blijkbaar niet aan te raden ?

Bijdrager
    TheBigZ

Het schijnt opgelost te zijn met de 10.14.3 update.

https://discussions.apple.com/thread/8558478?page=23

Bijdrager
    yanmik

Thanx @thebigz

Andere zaken waar ik moet op letten of rekening mee houden als ik update van Sierra naar Mojave ?

Dus OS installatie op externe SSD Samsung T5

Bijdrager
    yanmik

Niemand nog antwoord ?

Andere zaken waar ik moet op letten of rekening mee houden als ik update van Sierra naar Mojave ?

Dus OS installatie op externe SSD Samsung T5

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een externe SSD APFS geformatteerd boot trager dan een externe SSD die HFS+ geformatteerd is.

Maar Mojave 10.14.4. is toch al iets sneller in het booten dan de vorige versies met APFS.

Als je echter snel wil booten, kies dan voor High Sierra en HFS+

Kun je zo doen:

1) Download the MacOS High Sierra installer from the App Store as usual, making sure it’s within the /Applications/ directory*

2) Open the Terminal application, found in /Applications/Utilities/ (or from the Utilities screen menu options if booted from a USB boot installer)

3) Enter the following command syntax at the command line prompt:
    /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/startosinstall –converttoapfs NO

4) Hit return key to start the macOS High Sierra install process with the –converttoapfs NO directive, thereby skipping the APFS conversion of existing file system

Er bestaat een middel om HFS+ te gebruiken in Mojave, maar om dan updates te krijgen moet je een hele omweg gebruiken.

Night heeft dat uitgelegd hier:  https://www.onemorething.nl/community/topic/enkele-problemen-in-mojave/

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.