11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    MichMich

Extreem grote back-ups…

Al geruime tijd maak ik via TimeMachine back-ups van mij iMac (nieuwste model, Snow Leopard, HDD + SSD) naar een Synology NAS. Dit liep altijd goed, echter de laatste paar weken is er iets vreemds aan de hand. Bij iedere back-up wordt er 200gb geback-upt. En dat terwijl er niets veranderd is. Als ik een dag niets gedaan heb op mijn Mac, dan nog maakt hij zo’n enorm grote back-up.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Of uit kan zoeken wat de oorzaak is?

Bijdrager
    stavos

Sluit je bepaalde mappen uit van je backup? Bijvoorbeeld mappen die veel tijdelijke data bevatten en daarmee snel veranderen van inhoud (internetdata, downloads, enz.).

Bijdrager
    MichMich

Yes… Zijn uitgesloten… Maar dan nog: Die tijdelijke data is echt geen 200GB (in totaal staat er 500GB op die schijven) en belangrijker: als ik een weekend niets met mn Mac heb gedaan, dan nog staat het continue die 200GB te backuppen.

Bijdrager
    stavos

Heb je een externe harde schijf vrij? Maak daar eens een nieuwe TM backup op. De eerste keer zal het natuurlijk een volledige backup zijn, maar zijn de backups die daarop volgen ook zo groot? Dus zit het probleem in je huidige TM backup (corrupt?), of zit het probleem op je Mac (TM software, elders op je harde schijf, …)?
    Of maak eens handmatig vrij direct 2 TM backups achter elkaar. Zit er in de tweede backup dan opnieuw die 200GB data?

Bijdrager
    MichMich

Ben al met een “schone” back-up begonnen. En ja: iedere backup is zo groot.

Bijdrager
    stavos

Is er in je Activity Monitor een programma dat opvallend veel activiteit vertoont? En daarmee veel data genereert op je Mac?

Bijdrager
    MichMich

Nope…

Bijdrager
    stavos

:confused:
    Dan misschien eens op zoek naar software om de Time Machine backup te kunnen bekijken en daarbij te kunnen zien wat er in de laatste backup is opgenomen (en wat dus die 200GB vertegenwoordigd).

Bijdrager
    stavos

http://hints.macworld.com/article.php?story=20080714124323976
    Let wel op, er zijn ervaringen van anderen dat dit je TM backup onbruikbaar kan maken. Zelf heb ik die ervaring niet, maar uit voorzorg heb ik het niet langer gebruikt dan noodzakelijk (zelfde soort probleem gehad ooit met grote backups).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Er zijn programma’s waarmee je kunt zien welke bestanden er bij elke back-up weggeschreven zijn, maar ik kan helemaal niet meer op de naam komen van het programma dat ik een paar maanden geleden gebruikt heb om erachter te komen waarom het in mijn geval elke dag back-ups van 15–20 GB waren … :slant:

Aha! TimeTracker was het!

Bijdrager
    Magnek

Heb je windows op je mac staan via parallels ofzo?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.