6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    ququlequ

Extra SSD in Macbook Pro…maar hoe ga ik alles over zetten.

Ok, ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik vraag jullie mij even te helpen met mijn probleem.

Aangezien mijn DVD speler laatst kapot is gegaan, ben ik van plan op die plek een SSD erin te zetten. Hardware technisch kom ik er wel uit, alleen het hoofdstukje ‘software’ snap ik nog niet echt hoe ik het moet aanpakken.

– Wat ik wil is dat het OS en programma’s op de SSD staan en alle andere bestanden zoals projectfiles, film, foto’s en documenten op mijn 500 gb HDD blijft staan.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb een TM backup.

Bijdrager
    Sumar

Er leiden vele wegen naar Rome……

Mijn weg:
    eerst de HD zover teruggebracht (overbodige grote bestanden naar externe HD) totdat ik minder overhad dan de SSD groot was. Daarna SSD geplaatst en met CarbonCopyCloner het systeem etc overgebracht. Opgestart (van SSD) en gekeken of alles OK was. Daarna HD geformatteerd en de bestanden van de externe HD overgezet op de HD. Ik had overigens nog wel een volledige back-up van de HD op een andere externe HD: je weet maar nooit…

Bijdrager
    Mr Macintosh

Tweede weg:

Alles backupen en dan de Fusion Drive van beide schijven maken.

Bijdrager
    ququlequ

Ok, cool. Ik wist niet dat een Fusion schijf uit twee aparte schijven bestaat. Zeker iets wat ik ga doen. Maar als ik dan die Fusion schijf heb ingesteld zoals hierboven wordt getipt, kan ik dan alles weer terugzetten vanaf mijn TimeMachine? Of werkt dat niet zo.

Bijdrager
    TBITW
    ququlequ op 19 februari 2014

Ok, cool. Ik wist niet dat een Fusion schijf uit twee aparte schijven bestaat. Zeker iets wat ik ga doen. Maar als ik dan die Fusion schijf heb ingesteld zoals hierboven wordt getipt, kan ik dan alles weer terugzetten vanaf mijn TimeMachine? Of werkt dat niet zo.

De Fusion drive die je in je Imac kan vinden bestaat volgens mij uit 1 harde schijf.
    Maar het is inderdaad mogelijk om via de terminal 2 opslag medium tot een fusion drive om te zetten.

Zelf heb ik er niet voor gekozen een fusion drive te maken. Dit omdat ik zelf wil regelen wat waar staat. Daarbij zet ik alles waartoe ik snelle toegang wil gewoon op de ssd, grotere bestanden en games zet ik op mijn 1TB HDD. Daarbij heb ik de spin down time op 1 minuut gezet zodat de HDD zo min mogleijk aanstaat, wat best veel energie scheelt.

Bijdrager
    wil51

Als je van de SSD en HD een fusion drive maakt kun je met time machine alles terug zetten. OSX ziet het als 1 volume en regelt het zelf dat de Apps op de SSD komen en bestanden die minder vaak gebruikt worden op de HD. Je kan veel informatie vinden met google hoe je via de terminal de fusion drive maakt. Dit is niet moeilijk.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.