9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Extra partitie toevoegen zonder data verlies

Ik wil een partitie op een Fusion drive (HFS+) toevoegen zonder data verlies op de bestaande partities.

Wil een tweede OS daarop installeren.

Wat is de beste methode?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  JoopJoopJoop.

Moderator
    Night

Normaal gesproken ga je gewoon naar Disk Utility / Schijfbeheer, selecteert je FD disk, ga naar de partitie-tab, klik op het plusje en bepaald de grootte van je 2e partitie. Deze moet dan uiteraard wél kleiner zijn dan de totale vrije schijfruimte. Bij format nog even HFS+ selecteren en voilá.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@night,

Zo had ik het ook bedacht, maar wilde horen hier of dit geen data verlies op kan leveren….

Je hebt het over “normaal gesproken” dat kan alle kanten op lijkt me…

Moderator
    Night

Normaal gesproken zou het zo gewoon moeten werken. Ga je tóch echter ergens mee de mist in, zal MacOS je in ieder geval de melding geven dat de data op die en die partitie gewist zal worden. Je kan dan alsnog afzien van de partitionering.

En natuurlijk heb je dan nog altijd een backup;-)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@night,

Zelf heb je dus geen praktijkervaring hier mee, daar was ik naar op zoek…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Beste JoopJoopJoop,

Ik raad je af om een partitie op een Fusion Drive toe te voegen. Mijn broer heeft dat nog eens gedaan en stelde vast dat de tweede partitie veel te traag was omdat hij alleen het 5400 rpm harde schijf gedeelte benutte in zijn iMac.

Moderator
    Night

Dat klopt inderdaad. Een tweede partitie wil je alleen gebruiken voor opslag, niet om daadwerkelijk mee te gaan werken. Dan kun je beter een externe SSD kopen. Ook als backup is het niet geschikt, omdat dit tevens de disk is waar het OS op staat. Als die kapot gaat ben je zowel al je gegevens als je backup ervan kwijt.

Eigenlijk zijn we best wel verwend; vroegâh hadden álle Macs een 5400rpm disk en was SSD een onbekend fenomeen.:-P

PS: ik heb al redelijk wat partitioneringen achter de rug, en het is slechts één keer fout gegaan; toen ik dacht dat een programma (ik weet niet meer precies welke het was. Ofwel PartitionMagic ofwel iPartition) daar wel handig voor zou zijn. NIET DUS. Wég data.

Daarom adviseerde ik ook om gewoon Disk Utility hiervoor te gebruiken.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Mac Hammer Tan,

Externe disk zou dus de beste oplossing zijn, overdrachtsnelheid zal de snelheid van een SSD wel om zeep helpen.

Ik heb maximaal USB 3.0, max 5 Gbps? (iMac 5K late 2015)

Wat zou de interne overdrachtssnelheid zijn (Fusion) ?

Bedankt voor de tip dat bij pationeren het geen fusion drive meer is, wat een blunder van Apple.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Intern:

SATA III (revision 3.x) interface, formally known as SATA 6Gb/s, is a third generation SATA interface running at 6.0Gb/s. The bandwidth throughput, which is supported by the interface, is up to 600MB/s.

Maar alleen voor SSD wordt die snelheid bereikt. Voor Fusion drive zal dat minder zijn maar meer dan 1,5GB/s. (150MB/s). Hoe groter het SSD gedeelte, hoe sneller de fusion drive. Bij mijn weten heeft een fusion drive van 1 TB echter slechts een piepklein SSD gedeelte van 32 GB. De 2TB en 3TB Fusions hebben 128 GB SSD gedeelte.

Een externe HD van 7200 rpm is sneller dan deze van 5400 rpm, maar nog steeds traag in vergelijking met SSD. En heeft een stroomkabel nodig. De 5Gb/s wordt zeker niet ten volle benut.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.