11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    mollie

Extra Partitie op Macintosh HD maken?

Is het mogelijk om op de Macintosh HD een extra schijf aan te maken om bijv. backups o.i.d. te zetten?

Bijdrager
    foobar

Op een Intel-Mac kan je, als je nog geen bootcamp gebruikt en nog geen andere partities hebt, dat heel makkelijk doen.
    Je download de Bootcamp Assistent en daarmee maak je dan een partitie aan “om windows op te installeren”. Dat doe je dan niet en dan formatteer je de partitie met schijfhulpprogramma vanaf de CD naar Mac OS Journaled….

beetje omslachtig, maar de enige mogelijkheid om het te doen zonder de hele HDD te formatteren.

(werkt alleen op intel macs)

Bijdrager
    mollie

Heb inderdaad een Intel-Mac dus dat moet lukken, ga het proberen.
    Thanks!

Bijdrager
    mollie

Maar kan je dan wel vanaf de gewone schijf de bootcampschijf benaderen.
    Met andere woorden: zowel naar schrijven als lezen…..:)

Bijdrager
    foobar

jahoor:)

Moderator
    Strifer

let wel: een back-up op een andere partitie van dezelde schijf zal je niet helpen wanneer een schijf goed crasht. dus voor backups zou ik het je niet aanraden.

verder is het opzich onder os x niet echt nodig om een extra partitie aan te maken en kun je net zo goed een extra map aanmaken, maar dat eigenlijk geheel je eigen beslissing.

Bijdrager
    Heedless

Kan je dit ook doen als je al wel bootcamp gebruikt?

Bijdrager
    Oppie

Ipv een partitie kun je ook gewoon een mapje maken die je ‘back-up’ noemt; bijkomend voordeel is dat je nooit zit met een te kleine dan wel een te grote map, wat bij partities nog wel eens voorkomt.

Ach, misschien moet je hier eens even zoeken op ‘partitie’ want ook dit is veeeel vaker langs gekomen.
    (Het wordt idd tijd voor de MacWiki…)

Bijdrager
    Heedless

Ik wil geen backup maken. Ik wil een 2e mac os x op mn iMac hebben. Gewoon een totaal schone versie zegmaar, maar naast mijn bestaande

Bijdrager
    Oppie

Ok. Maar met welk doel in het achterhoofd?

Bijdrager
    Heedless

Ik loop veel te tweaken en aan te kloten, en vind het dan wel fijn om een partitie te hebben waarbij het niet erg is als ik per ongeluk iets mol in de terminal o.i.d.
    Ik vroeg me af of je dat met je mac ook kan doen. Ik had het op mijn windows bak, en zou het nu op mijn mac ook graag hebben.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.