4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    digi-nl

Extra IP adres op modem (voor 1 computer te gebruiken)

Ik draai thuis een server nu wil ik dat het IP adres van de server anders is dan die van onze internetverbinding.
    Dus eigenlijk wil ik 2 IP adressen; 1 voor de server en 1 voor het gewone internet verkeer.

Hoe kan ik dit doen.
    Thuis hebben wij internet van Tele2, Bellen, internet HD TV.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hoe kan ik dit doen?

Niet.

Met een privé abo betaal je voor één IP adres, niet meer. Niet eens voor een vast IP adres in de meeste gevallen.

Bijdrager
    Nikita

Het enige wat je kan doen is een intern IP adres vast zetten aan je NAS / server (dat moet in je router) en via portforwarding (eveneens in de router te regelen) i.c.m. een service zoals DynDNS zorgen dat je externe IP adres gekoppeld wordt aan een gewoon webadres ( http://www.jouwserver.dyndns.org). Als het goed is linkt dat adres dan naar jouw externe IP adres, en een bepaalde poort (bij mijn NAS is het poort 5000 of 5001). Via portforwarding in je router kan je zorgen dat het verzoek via het webadres automatisch bij je server terecht komt.

Zo heb ik dat gedaan met mijn NAS. Altijd bereikbaar via een vast webadres, ook als het externe IP adres mogelijk veranderd.

Bijdrager
    henkverhaar

@Cailin – Met een privé abo betaal je voor één IP adres, niet meer. Niet eens voor een vast IP adres in de meeste gevallen.

Bij xs4all wel hoor.

@ digi-nl: wat wil je precies? twee externe (publieke) IP adressen? dat kan wel, maar dat moet je provider voor je doen, en dat doen ze of niet, of het kost geld. Een server die een eigen intern IP adres heeft anders dan het (externe, en ook interne) adres van je modem kan wel. Je moet dan wat afweten van NAT, en DHCP (of alleen met vaste interne adressen werken), en als die server ook van buiten bereikbaar moet zijn, dien je ook een zekere hoeveelheid kennis van port forwarding te hebben.

Thuis heb ik 1 vast extern IP adres.

Op het werk hebben wij business adsl van xs4all, dan krijg je standaard 5 IP adressen. Daar heb je meestal niks aan – NAT en port forwarding is een prima werkwijze, maar wij hebben ook een hardware VPN naar het hoofdkantoor, en op zo’n moment is het wel zinvol om meer dan 1 extern IP adres te hebben… Ik zal overigens niet vertellen hoeveel bloed, zweet en tranen het de ‘deskundigen’ (not) van Verizon heeft gekost om eea aan de praat te krijgen…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.