12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Rik de Belg

Extra harde schijf in draadloos WiFi netwerk plaatsen (NAS?)

Ik ben helemaal geen crack op gebied van netwerken installeren, daarom deze hulpvraag.

Ik wil een extra harde schijf in mijn draadloos wifi netwerk thuis installeren, om er mijn fotobib en mijn itunes bib op te zetten (zo kan ik dan vanaf verschillende computers altijd aan mijn foto’s en muziek).
    Ik wil dit niet doen op mijn gebruikelijke TimeCapsule, omdat ze mij dit hebben afgeraden in de winkel.

Is zo een harde schijf dan een NAS?
    Hebben jullie tips/goede ervaringen/raadgevingen welke ik het beste koop?
    Is dat moeilijk te installeren/configureren (want ik neem aan dat dat niet volgens de gebruikelijke Mac-installatie gaat?)?

Ik ken niets niets van netwerken en dergelijke toestanden, dus het moet voor mij allemaal heel simpel zijn;-)
    (neen beste Noorderburen, hierover moeten géén grapjes gemaakt worden omdat ik Belg ben ;-))

Bijdrager
    KarelWillem

Als er altijd een Mac aan staat, is het wel heel simpel.

USB-schijf aan die Mac en die delen met de rest van het huishouden. Klaar.

Ik wil dit niet doen op mijn gebruikelijke TimeCapsule, omdat ze mij dit hebben afgeraden in de winkel.

Vertelden ze er ook bij waarom?

Bijdrager
    lexvo

Ik zat met hetzelfde te worstelen en heb het als volgt opgelost.

Ik heb een NAS gekocht (QNAP TS-119P+) en deze met de bijgeleverde netwerkkabel aan mijn draadloze router (Airport Extreme) gekoppeld. De installatie was heel eenvoudig, want moderne NASsen ondersteunen ook Apple. In no time had ik alles draaiend.

Als je router een USB poort heeft zou je daar ook nog een harde schijf aan kunnen koppelen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals lexvo zegt. Als je een NAS van een goed merk (Synology, QNAP) koopt, zit er ook goede support bij voor OS X. Installatie is dan een fluitje van een cent.

Bijvoorbeeld zoiets: Synology Disk Station DS110j.

Bijdrager
    Rik de Belg

@KarelWillem: nee, dat is niet de bedoeling dat die Mac altijd aan staat.

Bijdrager
    Rik de Belg

@lexvo: kan die NAS die je gekocht hebt ook volledig draadloos werken (dus niet via de bijgeleverde netwerkkabel)?

Bijdrager
    Pieterr

Je hebt draadloze toegang tot de NAS, via je draadloze router.

Volledig draadloos zou zonde zijn, want dan haal je nooit meer dan zo’n 9 MB/s (via N). Als de NAS aan je router hangt kun je een snellere overdracht halen door je Mac ook (tijdelijk) via een ethernetkabel aan te sluiten. Handig voor het maken van de eerste backups etc.

Bijdrager
    lexvo
    Rik op 26 januari 2011

@lexvo: kan die NAS die je gekocht hebt ook volledig draadloos werken (dus niet via de bijgeleverde netwerkkabel)?

Nee volgens mij kan dat niet. Maar ik denk dat je de NAS wel met een kabel kunt aansluiten op je Time Capsule. Is dat geen optie?

Bijdrager
    Rik de Belg

@lexvo: maar kan ik dan niet gewoon een harde schijf aan mijn Time Capsule hangen?
    Moet het dan expliciet een NAS zijn?

Bijdrager
    Pieterr

@Rik de Belg: Als je een Time Capsule hebt, kun je daar inderdaad ook een USB schijf op aansluiten.
    Zie voor meer info: http://www.apple.com/nl/wifi/

Bijdrager
    mark-a-mac
    Rik op 26 januari 2011

Ik ben helemaal geen crack op gebied van netwerken installeren…

Volgens mij moet je gewoon een externe USB-schijf (ging die grote mediaketen vandaag niet stunten?) halen en die aan je TC hangen. Als je dat niet werkend krijgt geef ik je met NAS-sen weinig kans. En ik zie geen serieuze nadelen t.o.v. een NAS (in jouw geval).

Denk wel aan een back-upprotocol voor die externe schijf. Koop er desnoods twee en hang die met een hub aan je TC.

Bijdrager
    Pieterr
    mark-a-mac op 27 januari 2011

En ik zie geen serieuze nadelen t.o.v. een NAS (in jouw geval).

Behalve dat de USB schijf aan een AE/TC niet echt vlot is. Als je de schijf voor backuppen gebruikt is dat niet erg, maar voor een iPhoto Library misschien iets minder.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.