27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    ivar

Extra geheugen zinvol?

Hallo

Onze iMac late 2009 21 inch 3.06 begint het lastiger en lastiger te krijgen. Wordt gebruikt voor zeer intensief word en externe rapp lezen via beveiligde omgeving.
    Heeft nu 4 gig werkgeheugen. Heeft het zin om dit uit te bereiden? Naar bv 8 gig?
    Nu heel traag met opstart en verwerken van documenten. Strandbal strandbal strandbal
    Of toch bijna verplicht nwe kijken?
    Laatste updates gehad natuurlijk.
    Ik hoor t graag.

Bijdrager
    Jurriaan

Hoe zit het kwa harde schrijf? Opstartproblemen en snelheid heeft niet snel met RAM te maken. SSD erin stoppen is altijd een aanrader. Verder kan je in activiteiten monitor kijken naar je geheugengebruik. Hier een screenshot van die van mij: Onderin zie je fysiek geheugen en geheugen gebruik, links daarvan een diagram. Zie je dat het helemaal vol loopt is een RAM upgrade miss wel een goed idee idd. Maar kijk eerste even naar een SSD als je dat nog niet hebt

Voorbeeld activiteiten monitor

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik zeg ook SSD erin zetten als er nog een HDD in zit. Het is de beste upgrade die je voor elke computer met een ouderwetse harddisk kan doen.

Bedenk dat de iMac niet alleen een stuk sneller wordt dan hij nu is, maar zelfs sneller dan hij was toen je hem nieuw kocht.

Als je toch bezig bent kan je overwegen geheugen toe te voegen, kwaad kan het zeker niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  EagerB0bNerd.

Moderator
    Night

Belangrijk om een inschatting te maken is te weten met welke versie macOS je werkt en welke apps je (intensief) gebruikt.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik sluit me aan bij de eerdere respondenten. Met een SSD en eventueel wat extra geheugen kun je er weer een tijdje tegen. (Nadeel van je huidige iMac is dat het slechts een dual-core systeem is.)

SSD: €110 voor 500GB

https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html

Geheugen: €75 voor 8GB

https://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

SSD inbouw informatie:

https://everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-faq/imac-intel-21.5-inch-27-inch-aluminum-how-to-upgrade-hard-drive.html

Bijdrager
    ivar

Super bedabkt voor de info. Lijkt dus dat HD vervangen moet worden. Ssd gaat t dan worden zelf inbouw lijkt me geen optie. Inbouw van ssd waar kan dat?
    Iemand ervaring mee?

Bijdrager
    gipsman

Is het zinvol om een 2009 iMac te upgraden? Ik bedoel niet dat je met geld moet gooien naar een nieuwe mac, maar anderzijds: binnenkort (of nu al) geen OS updates meer, geen security updates, problemen met 32bits apps, apps in het algemeen gaan moeilijk doen, hoe zit het straks met Word… 9 jaar is een eeuwigheid voor computers.

Bijdrager
    GoeieDag

Hier een iMac 21,5″ Late 2009 staan; draait prima op High Sierra. Ook een SSD ingebouwd, op de plaats van de optical drive.

Wel zelf gedaan, maar alleszins de moeite/geld waard, want draait zeker weer een paar jaar soepel mee.

Moderator
    Night

Als je verder geen update-wensen hebt is updaten ook niet nodig en kan je prima volstaan met de huidige setup (apps en OS). TS noemde al dat zijn Mac slechts in een beveiligde omgeving gebruikt wordt, dus de security updates zijn niet echt een noodzaak. Dan lijkt me inderdaad een SSD de meest logische keuze om weer een tijd vooruit te kunnen.

“lastiger en lastiger” kan duiden op problemen met de harddisk, waardoor vervanging sowieso een noodzaak is, maar kan ook duiden op een slecht functionerend OS. Een ‘schone installatie’ van maOS / OS X doen en de te gebruiken apps er weer opnieuw opzetten zou dan ook een flink stuk kunnen schelen. Verder kan een overvolle disk ook voor onnodige vertraging zorgen.

Bijdrager
    TheBigZ

Night op 17 juni 2018 om 14:08

TS noemde al dat zijn Mac slechts in een beveiligde omgeving gebruikt wordt, dus de security updates zijn niet echt een noodzaak.

De Late 2009 iMac kan High Sierra draaien. Dat betekent dat je nog minimaal 2 jaar (dwz de komende 2 macOS upgrades) van security updates voorzien zult worden.

Moderator
    Night

Ik weet niet of TS HS draait. Dat is nog nergens ter sprake gekomen. Theoretisch heb je gelijk.

Bijdrager
    TheBigZ

Of Ivar al High Sierra gebruikt heeft ie inderdaad nog niet gezegd. Zijn iMac kan het in ieder geval aan, zeker na de nodige uitbreidingen. Zie ook de reactie van GoeieDag.

Bijdrager
    SvS

Hier goede ervaringen met SSD in iMac late 2009, sinds het vervangen van HDD door SSD is het werken daarop plezieriger en kun je weer met gemak wat goedkoper een paar jaar langer mee door werken zonder gelijk een compleet nieuwe iMac te moeten kopen.

Bijdrager
    ivar

Hoi

we draaien hs dus alles is up to date. Dinsdag komt er iemand om Ssd in te zetten en geheugen uit te bereiden.  Zijn erg bnwd.

Moderator
    Night

Bereid je voor op een aangename verrassing, dan:-)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ben benieuwd naar je feedback.

Bijdrager
    fatboysmart

Anders ik wel. Heb thuis exact dezelfde iMac staan als TS en ben benieuwd of een SSD nog de moeite waard is. Dan kan hij hopelijk nog een tijdje mee.

Bijdrager
    ivar

Vandaag is damien van upgreatest geweest. Relaxte gast. Heeft alles netjes geregeld. Ssd geplaatst en extra geheugen. Alles netjes uitgelegd en schoongemaakt. Was in een uurtje klaar. iMac draait vele malen sneller. Aanrader! Denk er nu over om ook mijn Mac te voorzien van Ssd.

Al met al dus zeer tevreden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Super!

Denk er nu over om ook mijn Mac te voorzien van Ssd.

Een SSD is de beste upgrade voor elke computer. Vooral omdat ze niet heel veel meer kosten. Voor €110-115 incl. btw heb je een Crucial of Samsung van 500GB. Als je dat nog teveel vindt kan je voor een van 250GB gaan.

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    TheBigZ

En bedankt voor het terugmelden! Veel plezier met je Mac.

Bijdrager
    ivar

Zelf doen kan als je beetje handig en niet bang bent…

scheelt je 100euro

Bijdrager
    fatboysmart

Dank je voor je reactie. Weet je toevallig welk merk/type SSD hij erin gezet heeft? En als vervanging van de HD of van de Superdrive?

Bijdrager
    ivar

samsung evo… nog iets, 500 gig vervanging van HD

Bijdrager
    Brombeer

hihi, juist dat nummer bij die evo’s doet ’t hem. 750, 850, 860?

Al zijn ze geen van allen slecht en zal die sowieso deze machine overleven.

Bijdrager
    tav

Ivar, en wordt alles overgezet op de ssd of moet men dat zelf regelen?

Bijdrager
    TheBigZ

Brombeer op 20 juni 2018 om 00:09

hihi, juist dat nummer bij die evo’s doet ’t hem. 750, 850, 860?

Als je op de eerder gegeven upgreatest link had geklikt, had je het antwoord geweten.;-)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.