30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    pschaik26

extra geheugen voor late 2013 Imac (27")

Ik heb een 27inch Imac late 2013 met 2 x 8GB DDR3 / 1600 MHZ intern geheugen.
    Ik heb dus nog ruimte voor 2 x 8 GB. Wat is precies het geschikte geheugen specifiek voor de late 2013 Imac en waar kan je dat kopen?
    Dank alvast

Bijdrager
    pschaik26

Ik zie het natuurlijk staan in de Apple Store voor 406 euri. Is dat een beetje het gangbare tarief?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat zijn deze, hiervan moet je er dan twee hebben.

http://tweakers.net/pricewatch/316787/kingston-kta-mb1600-8g.html

Edit: Je hoeft er in totaal niet meer dan € 170-200,- voor kwijt te zijn. Azerty is een betrouwbare winkel, veel gebruikers hier halen daar hun geheugen vandaan.

Apple maakt extreem veel winst op de geheugenverkoop, al werkt hetgeen wat je krijgt wel altijd.

Kingston geeft echter levenslang garantie, dus dan zit je ook goed.

Bijdrager
    Frank Visser
    Bijdrager
    GoeieDag

van 16 naar 32 GB RAM. Gewoon, omdat het kan? Of is er nog een andere reden?

Bijdrager
    pschaik26

@GoeieDag gewoon omdat het kan inderdaad

Bijdrager
    pschaik26

Bij Memoryshop zie ik staan

Deze geheugenmodule is o.a. geschikt voor: iMac Intel Core i3/i5 21,5-inch (Mid 2010), iMac Intel Core i5/i7 21,5-inch (Mid 2011), iMac Intel Core i5/i7 27-inch (Mid 2010), iMac Intel Core i5/i7 27-inch (Mid 2011), Mac mini (DDR3) Core i5 2.3/2.5 (Mid 2011), Mac mini (DDR3) Core i7 2.0/2.7 (Mid 2011), MacBook Pro (DDR3) 13-inch (Early 2011), MacBook Pro (DDR3) 15-inch (Early 2011), MacBook Pro (DDR3) 17-inch (Early 2011), iMac Intel Core i5/i7 21,5-inch (Late 2012), iMac Intel Core i5/i7 27-inch (Late 2012).

Echter Imac (Late 2013) staat daar niet bij?

Bijdrager
    koen

Klik op ‘Over deze Mac’, en dan ga je naar het geheugen tab. Daar kun je link vinden waar precies staat uitgelegd welk geheugen je nodig hebt, en hoe je het moet installeren.

Bijdrager
    SunKeeper
    pschaik26 op 14 januari 2014

Echter Imac (Late 2013) staat daar niet bij?

Klopt, dit artikel is sinds eind 2012 op de markt. Dus toen is de tekst opgesteld, maar daarna nooit meer bijgewerkt.

Zie ook in mijn link uit mijn eerste post in dit topic, bij de uitgebreide specificaties:

Bijdrager
    RobApple

Type geheugen: PC3-12800 DDR3 SDRAM 1600MHz SO-DIMM 204-pin
    “Haswell” processor(s):
    iMac 27″ – 4 slots
    Max. 32 GB 1600MHz iMac Quad-Core Intel “Core i5″ 3.20 GHz 27” (24.09.2013-onbekend)
    ME088/3.10 iMac14,2 – A1419
    Max. 32 GB 1600MHz iMac Quad-Core Intel “Core i5″ 3.40 GHz 27” (24.09.2013-onbekend)
    ME089/3.40 iMac14,2 – A1419
    Max. 32 GB 1600MHz iMac Quad-Core Intel “Core i7″ 3.50 GHz 27” (24.09.2013-onbekend)
    ME089/3.50 iMac14,2 – A1419 CTO

SAMSUNG of HYNIX Factory Original geheugen, dezelfde, die Apple af fabriek levert.

Geheugen-SAMSUNG-PC12800-1600-SO-DIMM-16GB/2x8GB of 32GB/4x8GB

Geheugen-HYNIX-PC12800-1600-SO-DIMM-16GB/2x8GB of 32GB/4x8GB

Bijdrager
    SunKeeper

Wat schieten we nou met dit blok tekst op? Bron?

Ik kan de toegevoegde informatieve waarde niet achterhalen.

Bijdrager
    robbinonline

Ik heb deze is mijn iMac (eind 2013) gestopt: http://www.mycom.nl/componenten/geheugen/9618/corsair-sodimm-ddr3-1600-16gb-2x8gb
    Werkt perfect:)

Bijdrager
    Geux

OWC geheugen, o.a. verkrijgbaar bij Macupgrade. Werkt altijd en betrouwbare webshop.

http://macupgrade.eu/catalog/imac-imac-27-2012-c-218_226_261.html

Bijdrager
    Multimediaknaller

Ik ben in het bezit van een late 2013 “Haswell” uitvoering met een 2GB videokaart

Als jij me de meerwaarde kan vertellen van nog eens 2 van deze repen erbij van elk 4GB, dan ga ik er ook even stevig over nadenken.

Bijdrager
    SunKeeper

2 x 4GB? Zet er dan meteen 2 x 8GB in.

Waarom hang je eigenlijk nog op Mountain Lion? Zo’n nieuwe machine draait veel beter op Mavericks lijkt mij.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Zolang niemand mij nog 100% kan overtuigen dat ook echt alle, maar dan ook alle kinderziektes er uit zijn, dan stappen wij nog niet over op Mavericks.

Bijdrager
    Frank Visser

@fruitdruif

Thuis op mijn late 2009 27” iMac draait mavericks super en nergens last van.
    Op mijn stage zit ik op een late 2008 21,5” model te werken met maar 3GB ram die draait zelfs soepel mavericks en heeft ook nergens last van.
    Enige is dat mavericks ten opzichte van 10.5 een slomere verbinding maakt met een server.. Verder werkt alles eigelijk smooth.

Bijdrager
    SunKeeper

@fruitdruif: We zitten inmiddels al op 10.9.1, dus ”beginnersbugs” zijn allemaal al wel gefixed.

Ik weet niet wat je allemaal voor bijzonders doet, maar voor een normale thuisgebruiker zijn er echt geen onoverkomelijke bugs te vinden.
    Ik upgrade ook niet zomaar, maar Mavericks is nog de meest probleemloze upgrade tot nu toe geweest.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Hij staat er inmiddels op en draait inderdaad prima. Wel valt op dat de helderheid van het scherm ineens een stuk minder is geworden, ook als ik de ‘schuif’ helemaal naar rechts toe sleep.

Ook weer iets om het allemaal zuiniger te maken natuurlijk;)

Bijdrager
    SunKeeper

Niet dat ik weet dat dat veranderd is. (ik zou bijna zeggen, steek de Magsafe er eens in):P

Ik denk dat toevallig de zon doorgebroken is op de achtergrond. Dan lijkt je scherm minder helder.

Zet komende nacht om 3:00 de iMac maar eens aan op volle helderheid. Vooral als die in de slaapkamer staat. Ik denk dat je hem dan wel fel genoeg vindt.;)

Bijdrager
    Frank Visser

@SunKeeper, in de nacht vindt ik me iphone op de laagste stand al veeeel te vel!:P

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, iPhone 5 is behoorlijk feller dan de 4.

Dat heeft te maken volgens mij met dat het touchlaagje in de toplaag van het scherm zit i.p.v. eroverheen. Daardoor zijn de kleuren ook levendiger en komt er meer licht doorheen. Al is de achtergrondverlichting natuurlijk ook beter. Groter bereik tussen de laagste en hoogste stand.

Zet je ze namelijk allebei op de laagste stand, is de 5 weer minder fel dan de 4.

Bijdrager
    pschaik26

beste mensen

Sorry dat ik on topic blijf maar ik heb toch nog een geheugenprobleem:)
    of eigenlijk een vraag. Ik weet dat ik voor mijn 27inch Imac late 2013 het volgende geheugen nodig heb:
    DDR3 – 1600 MHz

Nu wordt me aanbevolen:
    – Kingston maar die werkt op 1.5v
    – Crusair maar die werkt op 1.35v

Een klein verschil maar wel een verschil. Memoryshop is heel stellig dat ik de 1.35volt moet hebben
    Voor de zekerheid ben ik gister langs de Apple Store aan het Leidseplein gefietst om het een genius voor te leggen.
    Grappig is dat zij stellen dat het niets uit maakt of dat ze het niet weten.
    Een genius zei dat ik makkelijk de 1.5v kon nemen omdat het een Imac is dus toch voldoende power heeft, daarmee suggererend dat de 1,35v beter is voor mobiele apparaat. Anderen gaven aan geen verschil te kennen of ervaren. Maar Memoryshop.nl blijft heel stellig: 1.35v niet 1.5v

Nu de vragen
    1. Weet iemand zeker of je 1.35v moet hebben (en niet de 1.5)
    2. Welke geheugen stopt Apple er eigenlijk zelf af fabriek in?
    3. Wat is eigenlijk het verschil tussen DIMM en SODIMM

Alvast dank voor alle hulp!

Bijdrager
    SunKeeper

Het is allemaal geen 15 kV hoogspanning, dus je huis zal heus niet ontploffen.
    Indien het voltage echt niet klopt, start je Mac niet op en klinken er drie piepjes met een pauze, weer drie piepjes enz.
    (als je echt zeker wilt zijn, schaf de 1,35V aan. Als daar 1,5V op komt is het geheugen defect, je Mac zal niets gebeuren. Andersom keurt je Mac het direct af en gaat er niets kapot.)

Als je zoiets nog eens hebt, (dat er beweert wordt dat alles werkt) vraag of ze het even opschrijven in de Apple Store op een papier met hun logo’s op. Mocht het dan niet kloppen kun je ze het in hun neus wrijven.;)

Een SO-DIMM wordt oorspronkelijk in notebooks gebruikt vanwege het kleinere formaat. Apple vindt het echter al tijden makkelijker het in alle Macs te zetten, behalve de Mac Pro. Vanwege dat formaat.

Een DIMM wordt in desktop PC’s toegepast en is een stukje langer.

Het verschil zit in het formaat en de toepassing.

Bijdrager
    pschaik26

dank je! Omdat Memorystore.nl zo expliciet aangeeft dat 1,5v niet gaat werken, ga ik toch maar zoals jij ook zegt voor de 1,35 v

Bijdrager
    pschaik26

Ik heb de uitbreiding van Corsair 1600MHZ DDR3 op 1,35 volt en hij gaat als een tierelier
    Viel me op dat de eerste keer opstarten langer duurde dan normaal. Kennelijk checkt ie even wat er bij gekomen is
    Wat een beetje tegenvalt zijn de benchmark scores. Ik dacht dat die wel zouden verbeteren.
    De score met de single core is marginaal hoger, de score met total cores zelfs marginaal slechter. Raar
    Maar ik ervaar wel verbetering. Photoshop en Filemale starten veel sneller op.

Bijdrager
    Wim Hein

Met belangstelling en teven een stuk irritatie heb ik deze tips over het geheugen bekeken.
    Na het lezen is het me nog steeds niet duidelijk welk geheugen gekozen zou moeten worden.
    De irritatie zit hem met name bij het verschil tussen 1,5 en 1,35 volt.

Met name de volgende reactie van Sunkeeper brengt me enorm aan het twijfelen:
    (als je echt zeker wilt zijn, schaf de 1,35V aan. Als daar 1,5V op komt is het geheugen defect, je Mac zal niets gebeuren. Andersom keurt je Mac het direct af en gaat er niets kapot.)

Wat wordt hier nou bedoeld? Het lijkt erop dat als je voor 1,35V gaat je dan de kans loop dat dat geheugen stuk zou gaan.
    Als dat zo is geef dan een goed advies van wat je dan wel moet kiezen.

Al met al is er hier verwarring ontstaan over wat de juiste keuze is en het valt me op dat ook bij navraag bij Apple er geen duidelijk antwoord komt.

Ik hoop dat iemand alsnog een goed advies heeft.

Bijdrager
    RobApple

Factory Original geheugen is A-kwaliteit/topkwaliteit, beter is er niet.

Kies voor iMac late 2013 serie (productiedatum vanaf 24 september 2013) bijvoorbeeld voor onderstaande, zijn energie zuiniger:

PC3L – L betekent Low Voltage 1.35 V

Geheugen-SAMSUNG-PC3L-12800S-1600-SO-DIMM-16GB/2x8GB voor Mac

Geheugen-SAMSUNG-PC3L-12800S-1600-SO-DIMM-32GB/4x8GB voor iMac

U kunt ook kiezen voor 1.50 Volt modules, PC3-12800S (zonder L), maakt niets uit, er gaat niets kapot.

Bijdrager
    TheBigZ
    pschaik26 op 20 januari 2014

Memoryshop is heel stellig dat ik de 1.35volt moet hebben
    Voor de zekerheid ben ik gister langs de Apple Store aan het Leidseplein gefietst om het een genius voor te leggen.
    Grappig is dat zij stellen dat het niets uit maakt of dat ze het niet weten.
    Een genius zei dat ik makkelijk de 1.5v kon nemen omdat het een Imac is dus toch voldoende power heeft, daarmee suggererend dat de 1,35v beter is voor mobiele apparaat. Anderen gaven aan geen verschil te kennen of ervaren. Maar Memoryshop.nl blijft heel stellig: 1.35v niet 1.5v

De genius had het bij het rechte eind.
    Memoryshop zit er naast. Reden om zo’n zaak te mijden.

Beide typen DDR3 en DDR3L werken in de moderne Macs.
    Voor de iMac adviseert Apple zelf DDR3.
    http://support.apple.com/nl-nl/HT5908

Mogelijke reepjes:
    http://tweakers.net/pricewatch/316787/kingston-kta-mb1600-8g.html
    http://tweakers.net/pricewatch/325625/crucial-mac-memory-ct2c8g3s160bmceu.html
    http://tweakers.net/pricewatch/321638/corsair-mac-memory-cmsa16gx3m2a1600c11.html

Bijdrager
    Wim Hein

Beste mensen,
    Bedankt voor jullie reacties.
    De laatste tips van TeBigZ zijn weer van het soort dat nou juist verwarring oplevert.
    Bij de mogelijke reepjes wordt verwezen naar o.a kingston en Crucial en daar zit nou net weer dat verschil tussen.
    Kingston is 1,5V Crucial is 1,35V en de laatste van Crucial is dat wat de Memoryshop verkoopt.

Maar toch heb ik veel gehad aan jullie reacties en ga nu zelf kiezen voor Kingston 1,5V want dat lijkt me de meest veilige keuze.

Tot slot hier nog een verwijzing naar een You Tube over het uitpakken van de Imac Retina en het plaatsen van geheugen.
    Het is juist dat filmpje wat me aan het twijfelen bracht. Op ongeveer 5 minuten in de film zie je welk geheugen er geplaatst wordt.
    En dat is nou weer exact hetzelfde als die van de Memoryshop.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.