20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Axitaxi

Extra geheugen in MacBook

Hallo iedereen,

Ik heb sinds augustus 2008 een witte MacBook met 1Gb geheugen. Sinds kort loopt deze niet meer zo lekker, en ik zat dus even te kijken naar wat extra geheugen. Ik kwam bij Pro WareHouse terecht, waar ze geheugen wel heel goedkoop verkopen. Is dit betrouwbaar, waar moet ik nog op letten bij het geheugen, geeft dit me ook echt snelheidswinst, hoeveel geheugen moet ik nemen, ik hoorde iets van dat het altijd gelijk moet zijn, …. Dank voor jullie antwoorden!

P.S. Ik draai sinds kort ook Indesign, maar dat loopt ook niet zo lekker. Is extra geheugen hier een plus bij?
    EDIT: Zat even te kijken, en denk misschien er nu ook aan om grotere harde schijf in te stoppen. Heb nu 120 GB. Waar kan je die schijven vinden? Wat kosten ze? En kan je ze er zelf in stoppen, zonder garantieverlies?

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Bijdrager
    Lazy B

Extra geheugen is alleen voor mensen met weinig geduld.

Inactief
    Anoniem

Wat een onzin comment, kom op post dan gewoon geen reactie

extra geheugen heeft wel degelijk zin.
    het maakt de werksnelheid van bepaalde taken die erg veel memory nodig hebben veel sneller
    je moet alleen goed opletten dat je het goede geheugen hebt!

volgens mij kan je in de witte macbook niet de HD vervangen zonder je garantie te verliezen
    maar dat is vrij simpel te achterhalen…

Bijdrager
    macaddict101

Extra Ram geheugen is weldegelijk een must, aangezien je maar 1 GB ram hebt , is het weldegelijk te verstaan dat je MacBook nu wat traag begint te worden. Leopard heeft al gemakkelijk 750 Mb nodig om vlot te kunnen draaien en daarbovenop wil jij nog eens InDesign gaan draaien.

Ik keek even in mijn activiteitenweergave en daaruit bleek dat ik op dit moment 1,75 GB van mijn Ram geheugen gebruik. Safari, voorvertoning, Itunes, messenger en InDesign (net opgestart dus nog niets gecreerd) staan open … je begrijpt al waar ik naartoe wil … dat extra Ramgeheugen is wel degelijk een must voor programma’s zoals indesign.

Om nu even op de vraag te antwoorden … Prowarehouse ziet er weldegelijk betrouwbaar uit … ik heb er zelf nog niets gekocht maar de lay-out van hun website doet al vermoeden dat ze toch wel koosjer zijn.

Wat de hoeveelheid van het geheugen betreft zou ik voor 3 of 4 GB gaan. 2 gb is toch ook wel al wat nipt (1,75gb indesign net opgestart …)

Wat je zei over ” het geheugen moet gelijk” zijn wil dus zeggen dat er in elk slot evenveel ram moet zitten … daar weet ik niet zo heel erg veel over maar ik denk niet dat het invloed heeft op de prestaties van je notebook.

veel succes

macaddict101

Bijdrager
    PowerMacje

Pro Warehouse is zeker betrouwbaar:wink:
    En extra geheugen is nooit weg…

Bijdrager
    jermain

Pro WareHouse is betrouwbaar:D

Daar komt me macbook vandaan :D

Bijdrager
    Nikita

In die modellen gaat nog DDR2 geheugen, en dat is gelukkig goed verkrijgbaar en lekker betaalbaar ook. Volgens mij kan er maximaal 2x 2 GB in, type DDR2-667 (zoals dit type bijvoorbeeld). Hier is het € 21,- er module, dus zou je met 42 euro gelijk aan 4x je huidige hoeveelheid zitten.

Hardeschijven zijn ook niet zo enorm duur meer; het grootste wat er momenteel verkrijgbaar is, is 500 GB. Die schijven kosten rond de 100 euro.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”Steve

Wat een onzin comment, kom op post dan gewoon geen reactie

extra geheugen heeft wel degelijk zin.
    het maakt de werksnelheid van bepaalde taken die erg veel memory nodig hebben veel sneller
    je moet alleen goed opletten dat je het goede geheugen hebt!

volgens mij kan je in de witte macbook niet de HD vervangen zonder je garantie te verliezen
    maar dat is vrij simpel te achterhalen…

Je kan de harde schijf vervangen zonder je garantie te verliezen.
    :)

Bijdrager
    Axitaxi

4GB lijkt me meteen nogal veel, 3GB zou eigenlijk goed zijn. Maar gaat dit nu werken? Dus in een slot 1Gb en in het ander 2GB. En hoe zit het nu met garantie, zowel voor de harde schijf als het RAM geheugen?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Axitaxi”

4GB lijkt me meteen nogal veel, 3GB zou eigenlijk goed zijn.

Je hebt nu waarschijnlijk 2 x 512MB in je MacBook zitten. Als je hem toch open gaat maken, zou ik er meteen 4GB inzetten. Die 512MB zul je eruit moeten halen.

”Axitaxi”

En hoe zit het nu met garantie, zowel voor de harde schijf als het RAM geheugen?

Apple Warranty: Installing Memory, Expansion Cards, User Installable Parts Does Not Void Warranty.
    De vraag is alleen of deze onderdelen in een MacBook als “customer-installable parts” worden gezien door Apple.

Bijdrager
    JhonJairo

Betreft je garantie komt die inderdaad wel te vervallen als je er een andere harde schijf in wilt zetten;)

Bijdrager
    Soulshaker

Bullshit !!

http://tinylink.com/?aDDm5O68wW

Hier een pdf manual .

Van Apple zelf !!!!

:roll:

Bijdrager
    KR1275

Garante vervalt pas als het mankement het gevolg is van vervanging van de HD. Daarbuiten wordt de garantie gewoon voortgezet, op basis van Europese regels. Dus zelfs de garantievoorwaarden van Apple kun je grotendeels aan je laars lappen…

Moderator
    unSOUND

Wat mij wel opvalt is dat de TS aangeeft dat de machine “ineens” trager is geworden, iets wat maar zeer zelden de schuld van het Ram is…

Bijdrager
    Nikita
    ”Axitaxi”

4GB lijkt me meteen nogal veel, 3GB zou eigenlijk goed zijn. Maar gaat dit nu werken? Dus in een slot 1Gb en in het ander 2GB. En hoe zit het nu met garantie, zowel voor de harde schijf als het RAM geheugen?

Het prijsverschil tussen 3 en 4 GB geheugen is eigenlijk zo klein dat het de moeite niet echt waard is. Bovendien zul je toch twee modules moeten kopen, of een module van 2 GB voor een totaal van 2,5 GB. Da’s natuurlijk ook altijd nog een optie.

Bijdrager
    1234

maar volgens mij is Ram stabieler in paren van gelijke grootte.

(of geldt dat alleen voor de Mac Pro, UnSound?)

Inactief
    Anoniem

Als je Mac goed gedraaid heeft, je geen specifieke apps hebt geinstalleerd en ineens trager wordt kan het inderdaad slecht aan je RAM geheugen zijn. Zelf wil ik ook meer RAM, maar dat is simpelweg omdat ik meer ga doen, vooral met virtuele machines via Parallells.

Moderator
    unSOUND
    ”timmyboy”

maar volgens mij is Ram stabieler in paren van gelijke grootte.

(of geldt dat alleen voor de Mac Pro, UnSound?)

Het gebruik van gelijke paren doet helemaal niks met de stabiliteit. Het geeft alleen de mogelijkheid tot interleaving, wat een snelheids-boost geeft als het gedeeld moet worden met de grafische kaart. Gelijke modules gebruiken heeft dus alleen een klein snelheids-voordeel in machines met gedeeld grafisch geheugen.

Uitzondering zijn de PowerMac G5 en de eerste 2 revisies van de Mac Pro, waar het gebruik van gelijke paren geen voorkeur is, maar verplicht. Anders werkt het gewoonweg niet.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.