30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    BoraTDI

Extra geheugen iMAC

Hallo,

mijn naam is Wilfred en woon in de Achterhoek. Ben nieuw op dit forum en ben hier terecht gekomen naar een MSN gesprek met m’n nichtje. Ze is helemaal Apple freak. iPhone, Macbook Pro en een iMAC heeft ze.
    Nu is het zo dat ik al een tijdje bezig ben met het samenstellen van een nieuwe PC voor MS Vista. Heb nu XP en dat gaat op zich best aardig als de computer niet afslaat. Over Vista hoor ik GEEN goede verhalen. Maar ja, wat moet je anders na XP….. Dat dacht ik totdat ik vorige week dus met m’n nichtje op MSN was. Ze zei, kijk eens naar een Apple iMAC. Een uur heeft ze verteld hoe fijn en goed de iMAC wel niet is.
    Vandaag wezen kijken in een Applestore in Arnhem en even ‘gespeeld’ en dat beviel al goed! Ziet er erg gelikt uit. En de voordelen van Apple zijn me nu ook bekend. Dus het is zeer zeker een optie waar ik naar ga kijken. (Eigenlijk heb ik ‘m al gekocht in m’n hoofd….)
    Alleen heb ik een vraag, hoe kan het dat op de officiele online Applestore extra geheugen zo duur is? 210 euro voor 4 Gb…. Dat kan toch niet kloppen? DDR2 SDRAM….

Groet,
    Wilfred

Bijdrager
    Maced.2

ga hier maar eens kijken….. http://www.interngeheugen.com/home.odb

en welkom:)

Bijdrager
    arnout

Twee jaar geleden betaalde je bij de Apple store nog 600 euro voor 2 Gb geheugen:)

Bijdrager
    1973
    Bijdrager
    St. Mobbs

Allereerst welkom

Om de reacties samen te vatten: geheugenuitbreiding doe je gewoon zelf. Of het nu de harde schijf is of het intern geheugen. Apple’s geheugen is nogal duur, en wanneer je het zelf doet kun je weinig verkeerd doen. Wel je even goed voorbereiden (handleidingen opzoeken enzo)

Moderator
    Poezenbeest

Draadje verplaatst naar Hardware

Bijdrager
    Sanjeev

Resellers verkopen het meestal wel wat goedkoper dan de applestore online, en bouwen het ook nog meestal gratis voor je in ook.

Bijdrager
    Hengheng

Aangezien iedereen graag wil helpen, wijs ik gewoon op de zoekfunctie binnen OMT.
    Zoek en vraag pas als je het niet kan vinden.
    Over het uitbreiden van geheugen kan je zoveel draadjes vinden.

Ps. Welkom op dit forum !

Bijdrager
    rrkramer

Welkom op OMT!
    Ik heb pas mijn gheeugen zelf uitgebreid op mn imac

Niet heel technisch en niet heel handig ben ik slechts 20 minuten bezig geweest (makkie an hé)

Ik heb mijn geheugen aangeschaft via mailamac.nl
    4gb voor €75,- betaald via ideal (binnen drie dagen in huis, zondag besteld dinsdag in huis)

Eenvoudig zelf te doen dus
    En ja het is zo duur omdat de mensen van apple het er in zetten.

Eigenlijk het belangrijkste wat je je moet afvragen bij een nieuwe computer is wat wil ik ermee tegen welk bedrag.

Je kan natuurlijk alles op een mac wat je ook op een windows pc kan. Alleen voor een paar programma’s is er geen mac versie, waaronder 3d max.

Er zijn echter voor ieder windows programma mac versies of (betere) mac alternatieven.

Uiteindelijk kun je dus op een mac en windows pc hetzelfde.
    Voor de meesten van ons geldt echter dat het op een mac makkelijker gaat.
    Voor ons dan de keus werken wij op een pc of werkt de pc voor ons.

Bijdrager
    queenfan

Ik heb een aantal maanden geleden bij de APR MacMe in Groningen een geheugenmodule van 2Gb gekocht voor €70,- dus je kan zoals de anderen al aangaf bij een APR of via het internet goedkopere modules kopen.

Moderator
    unSOUND

Het geheugen wat Apple gebruikt is overigens wel beter dan het huis-tuin-en-keuken Ram wat je bij de meeste winkels koopt. Maar te duur is het zeker. Goed Ram is bijvoorbeeld de KTA serie van Kingston.

Bijdrager
    Chiel1990

ik heb gewoon bij een hardwarewinkel in Delft 2GB gekocht. werkt prima… de opstarttijd is nu alleen 45 seconden i.p.v. 35s, als je dat erg vind moet je het niet doen, ik heb daar dan weer geen probleem mee.

ohja dat 2 GB-bankje kosten 24 euro

Moderator
    unSOUND
    ”Chiel1990″

ik heb gewoon bij een hardwarewinkel in Delft 2GB gekocht. werkt prima…

Dat zegt ons ook zo lekker veel… :wink: Welk merk en type Ram, DAAR gaat het om.

Bijdrager
    Chiel1990

ohja is wel handig natuurlijk :)

DDR2 SD-ram 800 Mhz. Merk weet ik niet, maar het werkt prima. het is geen Kingston, dat weet ik wel.
    volgens mij voldoet elk geheugenbankje dat gelijk is aan de specs. voor mij dus DDR2 op 800 Mhz.

het geheugen zit trouwens in een iMac late 2007. ik weet niet of de huidige iMac’s ook DDR2 800Mhz pakken ofdat deze al hogere (snellere) specs hebben.

Bijdrager
    Mono1

Wat mij nooit zo helemaal duidelijk is geworden: wat maakt slecht geheugen slecht en goed geheugen goed? Heb je meteen last van slecht geheugen of krijg je er later last van. Ik weet wel dat er verschil is in de hoeveelheid controles bij de fabricage.
    Ik heb 2x 2GB Kingston (gerenommeerd merk) maar dan KVR ipv KTA. Werkt op zich prima en is goedkoop. Of krijg ik later spijt?

Bijdrager
    BoraTDI

Weet iemand welk merk en type geheugen Apple gebruikt in hun iMAC’s?

Moderator
    unSOUND

Apple gebruikt voornamelijk Hynix en Samsung. Zie ook de stickie over Ram.

Moderator
    unSOUND
    ”Chiel1990″

volgens mij voldoet elk geheugenbankje dat gelijk is aan de specs.

Nee, zo simpel ligt het zeker niet. Waar het om gaat is welk merk het is, en welke serie. Er zijn merken en types die minder betrouwbaar zijn, wat voor vage klachten kan zorgen, van langzamer werken tot compleet vastlopen of niet meer opstarten.

”Mono1″

Wat mij nooit zo helemaal duidelijk is geworden: wat maakt slecht geheugen slecht en goed geheugen goed?

Vaak heeft het te maken met de afwijkingen van de specs. Sommige merken keuren modules die een beetje afwijken van de specs gewoon goed, als alle modules gemiddeld maar aan de specs voldoen. Maar hoe jouw machine daar mee om gaat hangt weer af van het moederbord van die machine. Vroeger had je bijvoorbeeld iBooks met Ram geheugen van 266 MHz. Sommige modules werkten dan “maar” op 265 MHz, en dat zorgde gelijk voor vastlopers, omdat de moederborden van de iBooks niet overweg konden met modules lager dan 266 MHz. Daarom houden we in de Stickie ook merken en types bij die wel en niet goed werken, want er zijn ook merken die zorgen dat hun modules altijd minimaal de genoemde snelheid hebben, en niet gemiddeld.

”Mono1″

Heb je meteen last van slecht geheugen of krijg je er later last van.

Meestal is een module gelijk niet goed. Als je hem plaatst en hij werkt, zal hij dat vrijwel altijd ook blijven doen, enige uitzondering daar op kan zijn door kortsluiting / bliksem.

Bijdrager
    Mono1

Dank unSound voor je, zoals gebruikelijk, duidelijke antwoord. De vraag werd echter door mij gesteld en niet door Chiel1990, maar dit voor de statistieken…..:)

Moderator
    unSOUND

Je hebt helemaal gelijk… Heb het al aangepast.

Om nog even hier op terug te komen:

”mono1″

Ik heb 2x 2GB Kingston (gerenommeerd merk) maar dan KVR ipv KTA. Werkt op zich prima en is goedkoop. Of krijg ik later spijt?

KVR is de goedkope variant, en daar hanteren ze dus dezelfde truc als bij de goedkope merken… “Als het gemiddeld maar goed zit”. Daar kun je dus problemen mee krijgen op het moment dat je heel Ram-intensief gaat werken, omdat de modules dan tot het uiterste worden gebruikt, en dan sommige gebreken aan het licht komen.

De KTA reeks is dus zo’n reeks waar alle modules minimaal aan de specs voldoen, die zijn dus een stuk betrouwbaarder. Barefeats merkte het ook op toen ze een Mac Pro van 2.8 GHz gingen overclocken. Met de KTA reeks erin konden ze tot 3,2 GHz overclocken zonder noemenswaardige problemen. Met de KVR reeks erin liep dizelfde machine al vast bij een verhoging naar 2,82 GHz…

Bijdrager
    Mono1

wederom dank unSound voor de inmiddels uitgevoerde correctie (zo belangrijk was het ook niet hoor!).
    Nog een klein vraagje: is er een manier om het geheugen te testen, zodat je kan zien of het maximaal werkt. Een soort pingen, maar dan voor geheugen.

Moderator
    unSOUND

Er zijn tools die het kunnen testen, maar hoe uitvoerig die programma’s testen durf ik niet te zeggen, ik heb ze nooit gebruikt.

Rember is er eentje…

http://www.kelleycomputing.net:16080/rember/

Bijdrager
    BoraTDI

Zou een ander merk dan de bovengenoemde, zoals bv Kingston, de computer echt langzamer maken? Zag deze op een website….
    http://interngeheugen.com/kingston_memory/modelsinfo.odb?SysID=46522&wizardtitle=Apple+-+iMac+Intel+Core+2+Duo+20-inch%2F24-inch+(Early+2008)

Heb natuurlijk het liefste het geheugen wat Apple voorschrijft maar ik ga echt geen 210 euro betalen voor 4 Gb.

Moderator
    unSOUND

Zoals ik hierboven al schreef ( en ook in de Sticky staat ) is de KTA reeks van Kingston een prima reeks om te gebruiken. De KVR reeks van Kingston is iets minder betrouwbaar.

En ja, foute modules kunnen de gekste dingen veroorzaken, waaronder ook langzamere machines. Maar meestal gaat het gepaard met foutmeldingen en Kernel Panics.

Bijdrager
    fabian

Weet er iemand met figuren erbij pdf hoe je extra geheugen plaatst in een imac 24′. op het internet?

Bijdrager
    fabian

Al gevonden op support site van mac

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Of je had de handleiding van de computer erbij kunnen pakken, daar staat het ook in …

Bijdrager
    RobApple

Apple plaatst zelf SAMSUNG, HYNIX en MICRON geheugen.

In de nieuwe iMac serie/MacBook/MacBook Pro serie wordt door Apple zowel origineel SAMSUNG als HYNIX geplaatst.

In de MacPro serie plaatst Apple meestal MICRON.

NANYA/ELIXIR en ELPIDA zijn ook prima chips, maar worden niet door Apple af fabriek geplaatst.

Bovenstaande merken fabriceren hun chips zelf, het zijn allen topmerken, uitvoerig in de fabriek getest met garantie.

KINGSTON KTA serie past ook prima in Apple computers, echter zijn doorgaans duurder dan de andere
    genoemde merken en fabriceert zelf geen chips, maar plaatst chips van bovenstaande merken.

Het is sterk aan te raden hetzelfde merk te plaatsen als die door Apple af fabriek zijn geleverd. Hierdoor
    worden problemen, zoals Kernel Panics, voorkomen.

Bijdrager
    iDunno

Dag, ik heb een iMac (20″; 7,1; late 2007; 2.0GHz) die ik graag een boost wil geven dmv een geheugen upgrade. Ik zie op de site van Apple dat de limiet voor dit model 2x 2GB DDR2 kaarten is (4GB bij elkaar dus), maar ik zie op deze webwinkel uit de VS een setje van 1x 2GB + 1x 4GB (samen 6GB) ook voor dit model verkrijgbaar is.

Zou het mogelijk zijn om tóch iets meer dan 4GB geheugen in mijn macje te kunnen plaatsen? Aan te raden? Of zonde van m’n tijd/geld?

Moderator
    unSOUND

Nee, de 2007 versie kan maar 4 GB aanspreken, de 2008 versie 6 GB. Maar je hebt het over een boost geven, een machine gaat niet perse sneller werken van meer Ram hè ?! Zie daarvoor onder andere het Ram-topic:

Macs en Ram, veel gestelde vragen…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.