9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Extra brug Airport Netwerk

Beste mede-OMT-ers,

Ik probeer iets te wijzigen in mijn netwerk en dat wil maar mondjesmaat lukken. Volgens mij mis ik een klein stapje om daar te geraken waar ik wil.

Ik heb beneden een AirPort Extreme (met naam PT, begane grond) in de routerfunctie staan, direct verbonden aan het modem, werkt prima verder. Op de 1e verdieping heb ik als brug een AirPort Extreme staan met naam 1E (1e etage). Werkt prima, niets mis mee.

Nu wil ik een AirPort Express op zolder aansluiten op mijn AirPort Extreme 1E (dus niet PT); immers dat signaal kan hij krachtiger oppakken. Punt is dat ik enkel de mogelijkheid krijg om hem op PT aan te sluiten en dit was net niet mijn bedoeling.

Hoe zorg ik ervoor dat de AirPort Extreme PT blijft doen wat hij doet, Airport Extreme 1E de brug wordt naar de 2e etage waar een AirPort Express staat en zelf ook nog blijft functioneren (Mijn iMac staat op 1E, de 2E en PT zijn bedoeld voor laptop, iPad en iPhones).

Bijdrager
    MacUserT

Hallo Ralpharma,

Heb je het al geprobeerd om te koppelen met je PT? Ik heb een dergelijke constructie, alleen dan met een extreme op de eerste verdieping die draadloos koppelt met de hoofdfouten. Volgens mijn begrip van netwerken kun je niet anders dan je Express koppelen aan de PT Router, want dat is je basisstation en zorgt dus voor je routingfunctie. Je Extreme op de eerste verdieping is geen eigen router, het is een extensie van het netwerk dat door PT wordt opgespannen.

Als alles echter goed gaat zal je Express op de tweede verdieping wel het sterkste signaal oppakken en toch koppelen met de Extreme op de eerste verdieping.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hallo,

Dank je wel voor je reactie. De express koppelt wel degelijk aan de PT, dat is geen probleem.
    Signaal is echter te zwak om helemaal de 2e etage te bereiken; ik dacht met mijn boerenverstand ook wel dat hij het sterkere signaal van 1E zou oppikken, maar dit valt tegen.

Ter indicatie: als ik naast de express op de 2e etage sta, maakt mijn iPhone geen verbinding met het wifi-netwerk. Mijn idee is dan dat het signaal niet door de express wordt versterkt omdat hij het zwakkere signaal van PT onvoldoende stabiel binnenkrijgt.

Edit: het is nu net alsof de Express er niet staat; het signaal op de tweede etage is net zo sterk als wanneer er enkel van beide Extreme’s gebruik zou worden gemaakt.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat jij wilt kan prima, ik heb alleen het idee dat je instellingen niet goed staan momenteel.

Qua verbinden met de bron, kijkt een apparaat als de AirPort Express alleen naar verschillende netwerken die in de lucht zijn. Het maakt niet uit welk apparaat dat uitzend, behalve dat bij het opzetten van een verbinding de antenne wordt gekozen die het dichtst bij staat.

Probeer het volgende: reset de AirPort Express volledig door het knopje naast de audiopoort ingedrukt te houden (bijv. met een pen) totdat het oranje lampje snel knippert.

Pak daarna de instellingen van 1E en neem die exact over. Doe dit niet via de automatische setup, maar stel via de handmatige schermen in. Let met name op het type draadloze beveiliging, dat dat goed wordt overgenomen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    SunKeeper op 26 januari 2014

Probeer het volgende: reset de AirPort Express volledig door het knopje naast de audiopoort ingedrukt te houden (bijv. met een pen) totdat het oranje lampje snel knippert.

Pak daarna de instellingen van 1E en neem die exact over. Doe dit niet via de automatische setup, maar stel via de handmatige schermen in. Let met name op het type draadloze beveiliging, dat dat goed wordt overgenomen.

Hoe doe ik dit dan handmatig? Via “Configureer Ander Basisstation”? Ik kan ook zonder reset gegevens aanpassen natuurlijk, maar ik neem aan dat de Express terug moet naar de fabrieksinstellingen of niet?

Bijdrager
    SunKeeper

Als die reset is uitgevoerd, verschijnt de AirPort Express inderdaad bij ”Configureer ander basisstation”.

Indien je die automatische setup niet kan overslaan, volg die dan maar. Echter na afloop moet je nog wel een keer in de instellingen duiken (klik je AirPort aan, dan het knopje ”Wijzig”) en nogmaals alles nalopen om te controleren of de 1E en de AirPort Express helemaal gelijk staan.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Mijn vraag lijkt erg veel op deze, waarom wordt die niet verplaatst?
    Mijn ervaring is dat als het topic hier niet staat het over is met de reacties…

Je weet het nooit met dit forum…

Geblokkeerd
    Anoniem
    SunKeeper op 26 januari 2014

Als die reset is uitgevoerd, verschijnt de AirPort Express inderdaad bij ”Configureer ander basisstation”.

Indien je die automatische setup niet kan overslaan, volg die dan maar. Echter na afloop moet je nog wel een keer in de instellingen duiken (klik je AirPort aan, dan het knopje ”Wijzig”) en nogmaals alles nalopen om te controleren of de 1E en de AirPort Express helemaal gelijk staan.

En gaat het dan om alle instellingen? Ik kan me voorstellen dat bijv. het IP-adres fysiek anders moet blijven

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, maar het IP-adres vul je ook niet zelf in, dat wordt gegeven door de DHCP-server van de PT.

Als je het heel letterlijk neemt; de instellingen m.b.t. tot het draadloos uitbreiden van het bestaande netwerk.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.