8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    keesvdijkh

Extra 4 GB RAM: zomaar, of toch iets ingewikkelder?

Ik heb zojuist een uurtje of 3 rondgezocht naar informatie over RAM in m’n Mac Pro. Ik ben erachter gekomen dat je een soort van slots hebt op een plaatje in je Mac, waar je gewoon iets in kan schuiven. Ik heb nu in mijn Mac Pro (Intel Xeon) 2 GB zitten (2 x 1024 MB). Gezien ik veel met After Effects en Final Cut Pro tegelijk werk, denk ik dat extra geheugen een goede eerste zet is voor een upgrade.

Ik zag deze 4 GB modellen op MailaMac. Mijn vraag is nu: als ik deze koop, en erin schuif, is er dan naast een groter geheugen, iets anders verandert aan mijn Mac? Er zitten ‘heatsinks’ in, dat betekent volgens mij na het doorzoeken van OMT-threads dat ze de warmte beter geleiden.

En graag in kabouter Plop-taal, ik ben echt nog maar een newbie op dit gebied. Alvast bedankt!!

EDIT: Oeps, foutje, ik zie nu dat het voor een ouder Mac Pro model is. Het was ook te mooi om waar te zijn:p ik zoek even verder.

EDIT2: Was toch niet te mooi om waar te zijn: maar 10,- duurder voor een 2008-model (heb link gewijzigd).

Bijdrager
    milann

Meer ram heeft alleen maar voordelen, zeker als je met zulke programma’s werkt!
    Dus ik zeg, prop hem vol tot 4 of 8 gb en dan kun je er weer lekker tegenaan!

Succes.

Bijdrager
    8lux

Zou prima moeten werken, lees wel even het volgende voor FCP:
    http://support.apple.com/kb/TS1957?viewlocale=en_US

Ideaal gezien bestel je 2 van die setjes dus en laat je de 2GB die je nu hebt er uit (resultaat: 8GB). Of je koopt precies zo’n setje als je nu hebt (van 2GB dus) en zet die op de 2e riser (resultaat: 4GB).

Inderdaad gewoon er inprikken en je hebt meer geheugen. En ja, geheugen met heatsinks gebruiken. Heb trouwens zelf dat Kingston setje (dan voor “oude” Mac Pro) laatst voor iets van 95 euro aangeschaft, dus misschien vind je ze nog wel ergens goedkoper…

Bijdrager
    keesvdijkh

Klinkt goed. Ik kan dus niet de 2 GB die ik nu heb erin laten en de 4 GB (2 x 2 GB) ook installeren? Dat conflicteert met elkaar?

Bijdrager
    8lux

Dat kan wel en het functioneert allemaal wel, alleen draait Final Cut Studio dus sneller als je op beide risers dezelfde configuratie hebt zitten (zoals vermeld in link vorige bericht).
    Ik heb nu 8GB en dat werkt iets sneller dan 9GB gek genoeg (heb geen wetenschappelijke tests gedaan, maar kreeg iets meer realtime voor elkaar en had een fractie kortere rendertijd).

Bijdrager
    keesvdijkh

Oke, ik snap het. Bedankt voor de link.

Bijdrager
    Rudder

Misschien moet je even een kijkje nemen op deze pagina:

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=86467

Hier zal je wel veel informatie vinden.

Bijdrager
    keesvdijkh

Ik heb er een set van 2 GB (2 x 1024 MB) bij besteld. Ik zal hier posten hoe dat is verlopen en of het een succes is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.