14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Mono1

Externe Western Digital HD unmount na sluimeren iMac

Ik was zo blij met m’n nieuwe Western Digital My Book Pro externe HD van 250 GB….. Maar de laatste tijd unmount hij vanzelf als de iMac een tijdje heeft gesluimerd. Meestal na een sluimertijd van meer dan een uur, maar ook wel na een kortere tijd. Als de iMac uit sluimer gaat zie ik nog even de symbolen van de HD (2 partities), dan verdwijnen die en komt er een schermpje met de tekst dat er een apparaat op onjuiste wijze is losgekoppeld (wat dus niet zo is, ik ben niet aan de FireWire kabel gekomen). Bovendien is de externe HD niet meer uit te zetten met de grote blauwe knop. Pas als ik de FireWire kabel wel loskoppel, kan ik de HD uitzetten. Het is nogal vervelend, want ik wil graag ‘s-nachts back-uppen en dat mislukt nu aldoor. De structuur van de Western Digital is Mac OS uitgebreid (journaled) en de partitie indeling is GUID (Apple-partitie-indeling ook geprobeerd, maar maakt niets uit).

Bijdrager
    Turbanus

Hmm ik denk dat het eerder met de werking van de HD zelf te maken heeft. Waarom moet die HD de hele dag aanstaan als je toch maar alleen s’nachts gaat backuppen? Mischien kun je iets aan de instellingen voor harde schijven in je syst. voorkeuren varanderen waardoor het wel goed samenwerkt.

Bijdrager
    Mono1

De externe HD gaat zelf ook sluimeren als ie niet wordt aangesproken, daarom kan ie gewoon aanblijven staan, kan je hem ook niet vergeten aan te zetten. Ik ga eens bij de systeem voorkeuren kijken.

Bijdrager
    Mono1

Bij systeemvoorkeuren niets kunnen vinden dat de zaak oplost. Probleem blijft bestaan. Zou het aan de externe HD liggen (andere HD deed het perfect), of toch aan de iMac?

Bijdrager
    Dick de Roos

Vreemd, ik heb eenzelfde WD (maar dan de 500 GB-versie), die gewoon zichtbaar blijft op het bureaublad.
    Wel gaat de WD sluimeren, maar dat doen alle externe HD’s geloof ik.

M.b.t. het uitzetten van de WD-schijf, dat lukt om een of andere reden niet als de Mac ook sluimert.
    Mac wakker maken en jik kan de schijf (nadat deze is “verwijderd”), met de grote blauwe knop uitzetten.
    Als die WD bij jou zomaar verdwijnt, moet er iets anders aan de hand zijn.
    Opvallend is wel dat de schijf volgens jouw Mac wel van het bureaublad, maar dus niet is verwijderd uit het systeem.
    Een oplossing heb ik niet, behalve de standaard dingen (bevoegdheden; PRAM en dergelijke).
    Ter info: mijn spul: iMac g4 1,25 17″ met OS-X 10.3.9.

Bijdrager
    Mono1

Ik zal de bevoegdheden nog eens nalopen. Met de PRAM wacht ik nog even, anders moet ik weer veel voorkeuren opnieuw instellen; maar wat nodig is, is nodig :(
    Ben er nu wel achter dat als de externe HD zich zelf heeft ontkoppelt, ik hem toch met de blauwe knop kan uitzetten, maar die moet ik dan wel 10 seconden indrukken. :?

Bijdrager
    Mono1

Met schijfhulpprogramma van de install DVD het Volume hersteld (waren wel een paar dingetjes in rood wat gebeuren moest). Kijken of dat geholpen heeft.

Bijdrager
    Mono1

Na een nachtje slapen…………geen resultaat. HD wordt weer van het bureaublad gemikt. Straks maar eens de PRAM wissen.

Bijdrager
    Mono1

Zo, PRAM gewist (instellingen daarna weer aanpassen viel mee, tot nu toe nog geen verschil), maarrrrr……., weer knalt de HD van het bureaublad na sluimeren. Van het weekend nog maar eens wat proberen en anders maandag een telefoontje richting Western Digital. :?

Bijdrager
    Mono1

Zo, daar ben ik weer……
    De afgelopen dagen heb ik nog wat dingen geprobeerd, zoals de schijf terug naar 1 partitie brengen. Helpt allemaal niets. Dus heb ik zojuist het servicenummer van WD gebeld. Een keurig nederlands sprekende meneer met een mooi engels accent kreeg ik aan de lijn. En wat blijkt: het probleem is bekend bij WD! Vooral met FireWire 800, maar nu dus ook met FireWire 400 (dat gebruik ik). Het advies wat “Amerika” standaard geeft is: de iMac niet laten sluimeren…. ja, doei! Die meneer vond dat ook geen goed antwoord. Hij mailt nu naar “Amerika”, dat er weer een probleem gevalletje is en ik krijg dat antwoord ook doorgemaild. Ben benieuwd.
    Hoewel het probleem bekend is, wist die meneer maar van drie andere gevallen, dus combinatie iMac en WD en sluimeren. Als iemand anders hetzelfde probleem heeft, neem dus contact op met WD! Het ligt aan de schijf en niet aan jou of je Mac!
    Ben je van plan een WD My Book Pro aan te schaffen (ook grotere versies dan 250 GB hebben het euvel) en je wil zoals ik dat je externe schijf gewoon verbonden blijft met je Mac na sluimeren en weer wakker worden…….. nog even niet kopen!:(

Bijdrager
    Drexciyan

ik heb er geen problemen mee. heb ook een My Book Pro model (500GB), en als de Mac (mini) in sleep mode staat blijft hij gewoon gekoppeld. hij is aangesloten via FW400.

had eerst wel problemen dat de mac zichzelf uit de slaapstand haalde en ik dacht dat dat aan de externe schijf lag. lijkt erop dat het door het diNovo Edge toetsenbord kwam, want met het Apple Wireless keyboard blijft hij wel gewoon in de slaapstand.

heb de WD button manager niet geinstalleerd trouwens.
    misschien dat daar het probleem ligt?
    of als je die niet gebruikt, misschien wel installeren?

Bijdrager
    Mono1

Heb de button manager er nu uitgegeooid. Zal morgenochtend eens kijken of dat geholpen heeft.:o

Bijdrager
    Mono1

Het ziet er naar uit dat het verwijderen van de button manager heeft geholpen! Vannacht heeft SuperDuper! zonder problemen een geplande back up kunnen maken en vanochtend bleef de externe HD gewoon aan na het “wakker maken” van de iMac. Daarna nog een paar keer laten sluimeren en wakker maken en het werkt nog steeds. En het grappige is dat de verlichting in de blauwe button gewoon z’n werk doet! Ik zal Western Digital vertellen dat het probleem dus in het programmatje van de button manager zit.

@Drexciyan
    : bedankt!:D

Bijdrager
    Mono1

:moe: :moe: :moe: Helaas, te vroeg gejubeld, de HD gooit zich er toch weer af :kleenex: :kleenex: :kleenex:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.