8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Ganymedus

Externe usb schijf ombouwen naar firewire

Ik heb het volgende probleem, ik heb een usb 120 gb hd staan. Nu crasht mijn imac (kernel panic) constant halverwege de 6gb als ik aan het backuppen ben, terwijl als ik bestanden van 100 mb wegschrijf ik geen problemen ondervind. Nu is de HD zelfbouw, maar daar hij onder windows perfect werk, durf ik ervanuit te gaan dat het niet aan de schijf ligt. Nu denk ik persoonlijk dat het komt door de usb connectie, dat deze een dataload van meerdere gb’s niet aankan. (goede beredenering??) Is het nu mogelijk dat ik mijn externe usb drive ombouw naar een externe firewire drive? Ik zat zelf te denken om een defecte externe hd of brander te kopen met firewire aansluiting om hier dan mijn schijf in te bouwen, maar dan neem je het risico dat de chipset stuk is, en dat het dus niet ligt aan de schijf of brander.
    Heeft er iemand een leuke suggestie? Of een bouwschema van een firewire chipset en alle elec. erom heen welke nodig is voor een externe schijf?
    Suggesties hoe ik het kan oplossen met de usb schijf en de dataload id ook welkom

Bijdrager
    Nico

is het niet makkelijker om een externe HD case te kopen, dan ze zelf te bouwen? ik heb er onlangs gezien voor +-30euro. daar kan je gewoon je harde schijf inpluggen, en klaar is kees..

zoeits. http://www.macally.com/new/new_phr_100ac.html
    deze is wel duurder.

Bijdrager
    Ganymedus

meestal zie ik ze voor hogere prijzen staan, en dan zijn de meningen verdeeld over de werking van deze speeltjes.
    Maar als je een linkje hebt met case voor 30€ dan houdt ik mij zeker aanbevolen.

Dan rijst natuurlijk direct de vraag of het mogelijk is om meerder hd’s in één firewire case te bouwen. Nouja uiteraard niet fysiek erin te bouwen. Maar om bijv. 2 hd’s eraan te hangen en die in een mooi houten doosje oid te stoppen. Gevolg is dat je een giga grote externe HD kunt bouwen.:P m.i. moet het gewoon kunnen, je moet eventjes de voeding en ata splitsen, daarna zou het geen probleem moeten kunnen geven.

Bijdrager
    Ruben

Een te grote “datastroom” naar een USB schijf lijkt me niet de oorzaak van je probleem. Ik heb zelf zowel een externe FireWire alsook een externe USB schijf aan mijn Mac hangen en heb onlangs nog 50 Gb aan MP3 bestanden van de een naar de ander zitten pompen. No problem, behalve dat het bijna 24 uur tijd heeft gekost.

Twee (of meer) harddisks in een externet FireWire behuizing (of in elk geval aan de hardware daarvoor) zal niet mogelijk zijn bij de standaard FireWire stuff die er momenteel te koop is. Daar kun je altijd maar één IDE device aan hangen, maar wellicht zijn er wel speciale gevallen op de markt die dit wel kunnen.

Bijdrager
    iMarc

Ik had een Firewire behuizing van Alternate.nl (al een paar jaar) maar de IDE-Firewire brug is ermee gestopt.
    Eerst dacht ik dat de HDD gecrashed was maar dat was niet zo, wel intussen een nieuwe schijf gekocht.
    Ik had dus een nieuwe behuizing (of casing) nodig en ben naar de zwarte markt in beverwijk geweest in de computerhal…..nergens te krijgen.
    Wel USB2 maar dat heb ik niet.
    Toen was er 1 die dus wel een Firewire casing had maar die lag in zijn winkel in wormerveer, en dat is deze:

http://www.firewiremax.com/fire-wire-1394-ilink/2usb20andfi4.html

Bij die meneer kost ie €55 en hij heeft hem naar mij toe gestuurd zonder verzendkosten.
    Hij krijgt ze vaker binnen, en ik heb er een 2e bij besteld.

Mocht je zo’n casing willen hebben ga dan naar :

http://www.pcparts.nl

en stuur een bericht via de ‘contact’ link je krijgt dan snel antwoord.

Bijdrager
    Ganymedus

@iRuben
    Het leek mij in de eerste instantie ook onwaarschijnlijk, maar kun je er een betere reden voor bedenken?? ??? Ik weet namelijk niet waar het anders aan zou kunnen liggen. En ik wil graag mijn imac eventjes opnieuw installeren, maar wil niet mijn hele “werk” kwijt zijn.

@marc
    Dat ziet er goed uit, hij werkt ook naar wens?
    Ik las ergens op chipmunk dat verschillende firewire bridges niet even snel zijn als de anderen, dit ivm de chipset, of firmware.

Bijdrager
    iMarc

Zeker weten dat ie perfect werkt.
    Hij is nog mooi ook en binnenkort heb ik er 2.
    Ik kan van de snelheid niet echt wakker liggen, ik gebruik hem als opslagschijf.
    Ben een paar jaar terug nog wel een beetje aan het handelen geweest met iMacs (heb er een stuk of 4 gehad en voornamelijk de snow uitvoering) voordat ik mijn flatpanel kon kopen, toen gebruikte ik de firewire schijf wel als startschijf anders bleef ik OSX installeren.

Er zit ook nog een extra firewire poort op de casing zodat je er niet een te kort komt, alleen krijgt ie de schijf stroom van een externe adapter en niet van de firewire poort.

Ik heb deze kast nu een week in gebruik en hij bevalt me prima, de vorige was een stuk groter maar die had dan ook de voeding in de kast zitten.

Bijdrager
    Ganymedus

thnx ik ga er een dezer dagen maar eens voor shoppen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.