20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    iwarring

externe usb hd koppelen tot 1 netwerkschijf?

Op dit moment heb ik 5 externe hd van ieder 1 TB groot.
    Nu vraag ik me of er een apparaat is dat ervoor kan zorgen dat deze 5 apparaten gebundeld worden tot 1 grote netwerkschijf.
    Ik kan natuurlijk over stappen op een netwerkschijf oplossing of een NAS maar dan blijf ik met de HD zitten.
    weet iemand hier een oplossing voor?

Bijdrager
    iMad

Welk merk externe HDD en wat voor aansluitingen heeft de externe HDD.
    Firewire externe schijven met extra aansluitingen kan je aan elkaar koppelen.
    Volgens mij sommige USB schijven ook.

Heb je ze eenmaal gekoppeld kan je ze allemaal zien als verschillende schijven, of je maakt er een software matige raid unit van.

Ik gebruik 2x 1TB WD firewire en 1x 1,5TB usb aangesloten op MacMIni als een Gecombineerde Schijvenset.
    De 2 firewire schijven zijn aan elkaar gekoppeld en 1 is aangesloten op de firewire aansluiting van de MacMIni, de usb schijf zit op de usb aansluiting van de MacMIni.

Bijdrager
    Nikita

In theorie zou je het via een Mac of PC kunnen regelen via een software-RAID die in OS X zit. Ik weet alleen niet zeker of dat ook met externe USB apparaten werkt. In elk geval komt het de snelheid niet ten goede, en weet ik ook niet hoe de data over de schijven wordt verdeeld. Het lijkt mij wel dat de schijven keurig geformatteerd worden bij zo’n actie, dus maak een back-up van die schijven( ! ).

Een andere oplossing is, zoals je zelf aangeeft, ze in een NAS zetten. Je kan namelijk de schijven ook uit hun huidige behuizing halen (al dan niet met wat geweld) en die daarna in de NAS plaatsen. Bij die actie (het initialiseren van de schijven in de NAS) worden de schijven 100% zeker geformatteerd.

Verder bestaat er nog zoiets als een netwerk-USB-hub (zoals dit hier, maar daarvoor moet je software installeren op alle computers, en die werkt alleen onder Windows. En dan worden het ook allemaal losse schijven, dus niet één groot volume. Bovendien werkt het niet echt vlot; een redelijke NAS is al 2x zo snel.

Tenslotte heb je ook nog de Drobo serie, maar da’s eigenlijk een NAS met een eigen leven…

iMad op 19 september 2010

Firewire externe schijven met extra aansluitingen kan je aan elkaar koppelen.
    Volgens mij sommige USB schijven ook.

FW inderdaad wel, USB in geen geval. Daarom zie je ook zoveel USB Hubs, en vrijwel geen FW hubs.

Bijdrager
    iwarring

Het gaat om 5 WD usb 2.0 schijven.
    Ik heb er nu twee aan de mac mini hangen en drie aan de imac.
    Het liefst wil ik ze dus allemaal centraal kunnen benaderen.
    Dit mag natuurlijk ook via een oplossing via de mac mini.
    Deze doet nu dienst als media center en hangt aan de TV en stereo.

@Nikita: welke NAS behuizing doet het goed icm Apple?
    Ik kan inderdaad de behuizing slopen en de disk overzetten maar dan moeten er wel 5 in kunnen.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Als jou mini de hele dag aanstaat ligt daar al een deel van jou oplossing. Sluit alle vijf de schijven aan op de mini en schakel bestandsdeling in. Dan verschijnt op de imac in de navigatiekolom van je vensters de mini, als je deze selecteert zie je daar de 5 usb schijven bijstaan en klaar is kees. Als je wilt kun je per usb schijf een alias op het bureaublad van je imac maken zodat je de volgende keer nog sneller toegang hebt.

Een raid opstelling waarbij je 5 schijven zich als één hele grote laten zien lijkt mij met losse externe schijven niet zo verstandig ivm data verlies, als deze mogelijkheid al bestaat via usb.

Bijdrager
    Pieterr
    iwarring op 19 september 2010

welke NAS behuizing doet het goed icm Apple?
    Ik kan inderdaad de behuizing slopen en de disk overzetten maar dan moeten er wel 5 in kunnen.

Deze bijvoorbeeld. Kost wat, maar dan heb je ook wat.:wink:

Bijdrager
    iMad

Je kan in ieder geval 4 schijven op je MacMini aansluiten en die via Programma’s / Hulprogramma’s / Schijfhulpprogramma als een raid unit instellen Gecombineerde Schijvenset.
    Mocht 1 schijf kapot gaan ben je alleen de data kwijt op de ene schijf.

5de schijf gebruik je voor TimeMachine schijf aan je iMac.

Bijdrager
    MacMartino

Inderdaad, gewoon de schijven in een NAS zetten. Weet niet waarom je er 5 wil,
    lijkt me vrij veel en hoe meer schijven, hoe ingewikkelder/duurder de NAS.
    Kan je niet wat vrijmaken door e.e.a. op een backupschijf te zetten en er 4 over te houden?
    (Een schijf van 2TB koop je tegenwoordig voor 90 eu ofzo, dus dat is een goedkope backup).

Supperapparaat is: QNAP Turbostation TS-559 Pro+ (1.8GHz, 1GB) Kost wel iets van 800 e
    maar je kunt daar ongeveer alles mee, en werkt goed met ’n Mac.

Bijdrager
    Nikita

Voor NAS apparaten kan ik eigenlijk alles van Qnap en Synology aanraden. Die hebben ook ondersteuning voor Time Machine, bijvoorbeeld, en software voor de Mac (voorzover je die nodig hebt, alles is te regelen via een web-interface).

Je zou het in eerste instantie kunnen proberen via je Mac mini, eventueel als software-RAID. Een NAS voor 5 schijven is namelijk nogal een uitgave (de Qnap TS-509 bijvoorbeeld is nog een redelijk voordelige versie met z’n € 650,- ; of de Synology DS1010+ zoals hierboven wordt genoemd, maar die is een paar honderd euro duurder).

Afhankelijk van je wensen kan je ook gaan voor de TS-559 zoals MacMartino zegt; die heeft een Atom processor erin zitten waardoor ‘ie onder de NASsen een snelheidsmonster is. De minder dure modellen hebben een ARM-achtige chip die over het algemeen nog steeds een doorvoersnelheid kunnen halen van ongeveer 60 – 70 MB, afhankelijk van je netwerk. Die met een Atom halen tot maximaal iets van 115 MB per seconde.

Bijdrager
    iwarring

ik heb nou eenmaal die schijven en wil ze niet kwijt.
    ik heb al wel gezien dat een nas behuizing voor 5 een dure oplossing is.
    ik kan nu voor weinig een WD My Book World Edition behuizing ( zonder schijven) kopen.
    Ik denk dat ik die gok neem en ga kijken of ik twee schijven daarin kan zetten.
    Dit was oorspronkelijk een 2 x 500 GB editie. Ik vraag me af of je hier grotere HD in kan zetten door hem bv te hacken.Dan kunnen er misschien 2 x 1 TB schijven in.
    Mocht dit werken dan zoek ik er nog wel een soort gelijke behuizing bij en dan heb ik twee netwerk schijven.
    1 schijf gebruikt ik al voor time machine dus die kan blijven zitten.

Bijdrager
    Pieterr

Die WD My Book World Edition zou ik niet doen. Koop dan liever een simpele NAS, bv de Synology DS210j.

Bijdrager
    iwarring

ook niet als je voor € 30,- de behuizing kan kopen?

Bijdrager
    Pieterr

Dat is inderaad goedkoop. Van iemand die er érg graag vanaf wil waarschijnlijk.

Je moet de topics in de link boven maar eens doorlezen. Niks mis met WD, maar die “World Edition” is er eentje die je beter links kunt laten liggen IMHO.

Bijdrager
    iwarring

oke ik zal ze eens door lezen, bedankt voor de tip

Bijdrager
    McShamus

…ik kan nu voor weinig een WD My Book World Edition behuizing ( zonder schijven) kopen…

Houd er rekening mee dat niet alle (wat oudere) behuizingen al 1TB disks aan kunnen. Best kans dat deze maar tot 750GB gaat. Ik weet niet óf het zo is, maar het is het controleren waard.

Bijdrager
    iwarring

@McShamus: probleem is alleen dat ik dat nergens kan vinden op de site van WD.
    Het type nr is: Wd10000d033
    Ik heb gezocht maar nergens staat hoe groot de maximale hd capaciteit is.

Bijdrager
    McShamus
    Bijdrager
    iwarring

Die site had ik wel gezien maar dat het per disk bepaald was, dus in een behuizing die oorspronkelijk
    2 x 500 gb was geen 2 x 1 TB geplaatst kan worden.
    Ik heb de gok genomen en de behuizing gekocht.
    Wordt een mooi hobby object, als het niet lukt gaan we wel naar een andere oplossing kijken.
    Ik heb de tips van Pieterr gelezen en daar staan inderdaad een heleboel ” troubels” maar dat maakt het ook weer een uitdaging.
    Gaat mijn linux kennis toch nog van pas komen denk ik.

Bijdrager
    Pieterr

Op dit moment heb ik 5 externe hd van ieder 1 TB groot.
    Nu vraag ik me of er een apparaat is dat ervoor kan zorgen dat deze 5 apparaten gebundeld worden tot 1 grote netwerkschijf.
    Ik kan natuurlijk over stappen op een netwerkschijf oplossing of een NAS maar dan blijf ik met de HD zitten.
    weet iemand hier een oplossing voor?

Misschien is dit iets voor je?
    Synology introduceert nas-multimediaserver.

EDIT:
    http://www.synology.com/enu/products/USBStation/index.php
    Maar zo te zien is het aantal USB schijven wat hier op aangesloten kan worden te beperkt.

Bijdrager
    MacMartino

Iomega heeft r een waar je volgens mij meerdere op kan aansluiten,
    Zie Iomega.nl

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.