4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Quokka_61

Externe USB-HD blijft actief na CCC-taak

Sinds kort heb ik aan de USB –poort van mijn iMac 27” (laat 2009 / 2,8 GHz Intel Core i7 / 12 GB RAM / OS X 10.10.1) een LaCie d2 3TB gekoppeld, waarop ik met regelmaat een ‘bootable copy’ van mijn interne harde schijf maak m.b.v. Copy Carbon Cloner 4. Beide harde schijven zijn versleuteld met FileVault2, en net als op de interne harde schijf heb ik op de externe LaCie-schijf een herstelpartitie aangemaakt. Opstarten vanaf de externe harde schijf verloopt zoals het hoort, dus wat dat betreft heb ik mijn doel bereikt. Er is echter één probleem, en dat is dat de LaCie-schijf na het voltooien van een ‘CCC-taak’ actief blijft doordat er zonder eind lees- en schrijfprocessen gaande blijven (en dit ook wanneer CCC wordt afgesloten). Wanneer ik er uiteindelijk – na uren- voor kies de externe schijf in Finder te ontkoppelen krijg ik de melding dat deze nog in gebruik is en dat ontkoppelen niet mogelijk is – wanneer ik vervolgens voor ‘annuleren’ kies wordt de schijf desondanks ontkoppeld. Kennelijk houden na het voltooien van een CCC-backup één of meer processen de externe schijf ‘in bezit’, maar wanneer opgestart is vanaf de interne schijf zijn deze met ‘activiteitenweergave’ niet in beeld te brengen. Mijn vraag is derhalve hoe ik er achter kom welke processen na een CCC-taak op de externe schijf actief blijven, en hoe ik deze op verantwoorde wijze (dus niet geforceerd) afsluit?

Bij voorbaat dank voor elke suggestie, en met de beste wensen voor het nieuwe jaar,

Simon

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan binnen CCC ervoor kiezen de schijf uit te werpen na een succesvol uitgevoerde backup. Werkt dat bij jou niet?

Bijdrager
    Quokka_61

@Night:

Bedankt voor je suggestie, deze optie had ik nog niet gevonden en uitgeprobeerd. Inmiddels wel, en het blijkt dat dit geen verschil maakt. Wel wordt het doelvolume door CCC uitgeworpen, maar de externe HD blijft actief, mogelijk omdat op de achtergrond het herstelvolume nog steeds gelezen en beschreven wordt. Wat echter wel helpt is het na afronding van een taak draaien van het shell-script ‘eject_destination.sh’ dat door Bombich ter beschikking wordt gesteld. Het verchil schuilt er, concludeer ik achteraf, in dat de optie ‘Deactiveer het doelvolume’ werkt op volumeniveau (met kennelijk als resultaat dat alleen het actieve doelvolume wordt uitgeworpen en de herstelpartitie – en dus de externe HD- wel nog actief blijft), terwijl het shell-script werkt op ‘apparaatniveau’ waardoor de externe HD in zijn geheel gedeactiveerd wordt. Weer wat geleerd dus.

Met groet,

Simon

Sleutelbeheerder
    Night

Nou, zo leren we weer elke dag iets bij. Blij dat het nu wel werkt voor je:-) Beste wensen voor 2015.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.