10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Externe USB C SSD niet herkend

Hallo allemaal,

Mijn externe USB-C SSD schijf werkt prima op mijn mac. Maar soms disconnect ik de schijf als ik op bed ga liggen zodat de schijf er niet aan hangt. Als ik de SSD dan terug aansluit wordt ie soms direct herkend door mijn macbook, maar soms ook niet. Ik probeer dan een aantal keer de schijf opnieuw in de poort de doen, maar zonder succes. Ook in Disk Utility wordt de schijf niet herkend.

Het gekke is, wanneer ik de macbook opnieuw opstart de schijf wel gewoon gekoppeld is dus het heeft niets te maken met dat de schijf er niet goed in zit ofzo. Het lijkt wel een soort bug, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

(de schijf zit niet aan een HUB vast of iets, maar rechtstreeks en ik draai 10.14.6)

Sleutelbeheerder
    Night

Probeer deze stappen eens en post de resultaten:

https://apple.stackexchange.com/questions/243559/sometimes-mac-doesnt-recognise-my-external-hard-drive

Verder kan ik niet uit de openingspost afleiden of de SSD rechtstreeks met de MB is verbonden of via een ‘dock’ of anderszins. Als dat laatste het geval is, probeer de SSD eens rechtstreeks aan te sluiten.

Bijdrager
    sytrusze

Bedankt voor je reactie.

Ik heb┬ádiskutil list in terminal uitgevoerd, de schijf wordt niet herkend in terminal (ja, deze is rechtstreeks aangesloten op de MB). Als ik verder de stappen volg uit dat topic, dan raak ik vast bij het Console gebeuren. Er wordt niet echt duidelijk uitgelegd waar je precies naar moet kijken in de console. Er komen zoveel errors en events langs, ik heb geen idee waar ik zou moeten aflezen of de schijf herkend wordt…

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan in Console kijken/zoeken naar USBMSC (zie ook in de bovenstaande link), met name als je de schijf aankoppelt.

Bijdrager
    sytrusze

Zoals hieronder te zien, geen resultaten helaas. De schijf is gekoppeld maar niet zichtbaar in Finder/Disk Utility.

Inactief
    Anoniem

Misschien heel stom, maar heb je de schijf wel correct geformatteerd?
    Als hij bijvoorbeeld NTFS is geformatteerd omdat hij ook op Windows moet werken zul je hem niet zien.

Bijdrager
    sytrusze

Dat is het niet. Lees in mijn eerste post dat de schijf prima werkt op mijn mac. Het is alleen als ik de schijf ontkoppel dat ik opnieuw moet starten soms.

De schijf is in Mac OS Journaled geformatteerd (geen APFS tho).

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Heb je het al met verschillende snoeren geprobeerd? Dat maakt een enorm verschil.

bij USB-C is elke snoer anders, er zijn wel 20 varianten.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>aartjan.nl/blog op 8 april 2020 om 13:50</p>
    Heb je het al met verschillende snoeren geprobeerd? Dat maakt een enorm verschil.

bij USB-C is elke snoer anders, er zijn wel 20 varianten.

Lijkt mij heel sterk, want 1 op de 2 keer wordt ie wel gewoon geconnect. Als het de kabel is zou de schijf ook niet opnieuw geconnect zijn na het opstarten lijkt mij.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer eens een SMC reset. Een van de zaken die dan gereset wordt zijn de USB poorten (dat gebeurt ook bij opstarten maar een SMC reset is grondiger)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.