10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Pivni Pes

Externe storage juist formateren.

Ik heb hier een externe storage staan welke dadelijk moeten benaderd door niet alleen Apple’s, maar ook WIndows en Linux.
    Hoe kan ik deze dan het beste formatteren?
    Als ik deze met het Apple structuur formatteer kunnen andere machines deze niet lezen of beschrijven.

De storage unit komt aan een Apple te hangen via Thunderbolt en op deze Apple komt OSX server te draaien, de andere computers communiceren dan eigenlijk via ethernet en de Apple.
    Ik denk dan dat ik de unit gewoon Apple filesysteem structuur moet aan houden, alleen twijfel ik.

Moderator
    Mac Daddy

exFAT is een format dat sowieso op Mac en Windows werkt. Linux durf ik niet zo te zeggen.

Maar zoals je het in de tweede alinea beschrijft lijkt mij een Apple format ook te werken ja. Die machine moet het namelijk lezen. Daarna gaat het over het netwerk toch?

Bijdrager
    Pivni Pes

De Apple praat direct met met de storage via thunderbolt, de rest via de betreffende Apple via ethernet.
    Mijn Linux server heeft een Linux structuur, maar alles praat via ethernet, Apple en Windows.
    In die logica denk ik dat de storage Apple structuur moet worden geformatteerd, allen voor de zekerheid vraag ik het maar even hier;-)

Bijdrager
    McPim

Inderdaad formatteren met Apple HFS+ (Mac OS Extended – Journaled) als de schijf aan een Mac hangt waar OSX op draait. Dat is het meest veilig en stabiel en OSX ‘native’. Voor je verbonden apparaten is het irrelevant hoe de schijf geformatteerd is, die lezen én schrijven met de server-storage over het netwerk met het AFP of SMB protocol.

Voor ‘gewone’ bestandsdeling over het netwerk zonder verdere poespas heb je geen OSX Server nodig trouwens. Keep it simple, tenzij je andere eisen hebt uiteraard :wink:

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  McPim.

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor je reactie, ik vermoede al zoiets, maar beter zeker weten.

Server wil ik wel installeren omdat ik flink met rechten aan de gang moet, daarbij ben ik ook nieuwsgierig wat je er allemaal mee kan;-)
    Voor het geld hoef ik het niet te laten.

Ander puntje, om server te installeren moet ik update naar 10.13 want server versie 5.2 is niet meer te downloaden legaal (illegaal wil ik ook niet)
    Nu kan ik als ik me goed herinnerd met macos 10.13 gebruik maken van de nieuwe filesysteem tijdens het formatteren, geeft dit nog nadelen?

[edit]
    Was waar ook, dit betreft alleen maar SSD schijven herinner ik met net.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Pivni Pes.

Bijdrager
    McPim
    Pivni op 24 oktober 2017

Nu kan ik als ik me goed herinnerd met macos 10.13 gebruik maken van de nieuwe filesysteem tijdens het formatteren, geeft dit nog nadelen?

Kan wel, hoeft niet. En externe schijven worden niet verplicht of automatisch omgezet naar APFS onder High Sierra. Een file-server moet vooral betrouwbaar zijn dus ik zou het voorlopig niet doen om eventuele compatibiliteits-issues te vermijden. De snelheidsvoordelen van APFS blijken voorlopig niet erg groot te zijn en bij een file-server maakt dat ook niet uit, de netwerksnelheid is altijd beperkender.

Pivni op 24 oktober 2017

Ander puntje, om server te installeren moet ik update naar 10.13 want server versie 5.2 is niet meer te downloaden legaal

Als je onder Sierra 10.12 macOS server 5.4 download krijg je deze melding, dus dan krijg je vanzelf de geschikte versie lijkt me:

Bijdrager
    Q-collective

Als je de schijf direct zou aansluiten op macOS, Windows en Linux, is exFAT een low barrier optie. Maar je communiceert met je Linux server over het netwerk, dus zijn NFS, SMB en AFP de wijze waarop gecommuniceerd wordt. Voor Linux maakt het dan verder niet uit hoe de schijf is geformatteerd.

Mocht ik het verkeerd hebben en de schijf in je fileserver zitten en dan via NFS/SMB/AFP worden benaderd vanuit Windows en macOS, dan kun je beter een native Linux filesystem nemen. Ext4 en XFS zijn veilige opties. Ben je iets meer technisch onderlegd is ZFS zeker het overwegen waard. Het heeft veel van de voordelen van Apple’s APFS, maar bestaat al 10 jaar.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Q-collective.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    McPim
    Q-collective op 24 oktober 2017

Mocht ik het verkeerd hebben en de schijf in je fileserver zitten en dan via NFS/SMB/AFP worden benaderd vanuit Windows en macOS, dan kun je beter een native Linux filesystem nemen.

De schijf of storage-unit hangt via Thunderbolt aan een Mac met OSX Server, dat stond al in de eerste post. Dus een Linux format gaat niet lukken..

Bijdrager
    Q-collective
    McPim op 24 oktober 2017
    Q-collective op 24 oktober 2017

Mocht ik het verkeerd hebben en de schijf in je fileserver zitten en dan via NFS/SMB/AFP worden benaderd vanuit Windows en macOS, dan kun je beter een native Linux filesystem nemen.

De schijf of storage-unit hangt via Thunderbolt aan een Mac met OSX Server, dat stond al in de eerste post. Dus een Linux format gaat niet lukken..

Dan is m’n eerste stuk van de post dus van toepassing:)

Bijdrager
    Pivni Pes
    McPim op 24 oktober 2017

Als je onder Sierra 10.12 macOS server 5.4 download krijg je deze melding, dus dan krijg je vanzelf de geschikte versie lijkt me:

Ik kreeg deze melding niet, mijn melding was iets van dat de versie een nieuwere OS vereisten.
    Misschien had je die versie al een keer gekocht en dat je heb dan wel kan downloaden denk ik.
    Maar goed, ik heb ondertussen de boel geüpdatet naar versie 10.13 en de server versie ook maar geinstaleerd.
    Draait weer allemaal netjes(y)

Ik zag bij de optie om te formatteren wel de mogelijkheid om APFS te kiezen, ik dacht dat dit alleen voor SSD was.
    Maar goed, ik heb Apple HFS+ geformatteerd voor de zekerheid.

@q-collective, Wat betreft de ZFS; in februari heb ik meer tijd, dit is de rustigere periode bij ons, dan ga ik op een verse Ubuntu installatie is aan de gang met deze filesysteem.
    Ik ben wel benieuwd hoe dit uitpakt inderdaad, maar ik wil er niet gelijk live mee gaan namelijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.