6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Myquandro

Externe Startup Disk

Ik heb de volgende paar vragen over een externe starup disk.

Is het mogelijk om een externe hdd/ssd te gebruiken om daarop Mac OS X Mavericks te installeren?
    Als dat mogelijk is, kan dat dan ook op een externe RAID 0 configuratie (bijvoorbeeld My Book Thunderbolt Duo)?
    Kan ik zo’n externe OS X installatie dan ook opstarten vanaf een andere Mac dan de Mac waarmee ik OS X heb ge├»nstalleerd? Dus dat ik de installatie van Mac OS X doe vanaf een iMac en deze later open met een MacBook Pro.
    En als dat alles mogelijk is zijn er dan nog andere mogelijke nadelen en zijn die nadelen op andere manieren te ondervangen?

Ik heb voor deze vragen al een tijdje op google en op OMT gezocht, maar ik heb slechts oude (voor 2010) en/of onvolledige stukken kunnen vinden. Ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen.

Bijdrager
    Maurits

In het algemeen kan het wel op (bijna) elke mac op te starten van een externe schijf.
    USB of Thunderbolt, of Firewire. De schijf moet juist geformatteerd zijn (Mac OS extended, GPT partition table).
    Of jouw type RAID0 ondersteund wordt weet ik niet zeker. Maar de site van WD: zegt van wel (My Book Thunderbolt Duo is een bootable extern apparaat dat wordt ondersteund door Mac OS® X.)

Een uitdaging zijn elke keer de allernieuwste mac’s, bv de Mac Pro. Die laatste hebben een speciale versie van 10.9, en zullen dus niet opstarten van de 10.9 versie die je met een iMac 2012 gemaakt heb.
    Maar meestal is de oplossing om bij te werken naar de laatste versie van OSX (10.9.2) en dan kan elke mac van de externe schijf opstarten.
    in dit artikel staat de minimale versie van OS X die nodig is van elke mac: http://support.apple.com/kb/HT1159. (zie de kolom ‘originally shipped with’ = minimaal systemversie)

Ik zou dit doen om incidenteel op te starten, omdat sommige settings zullen door het OS per computer onthouden worden. Dus het kan voorkomen dat je als dezelfde gebruiker toch een verschillende scherminstelling hebt als je op verschillende mac’s opstart (de preferences die in de ByHost folder staan zijn dat)
    Ook netwerk instellingen kunnen in de war raken (op de ene mac is en0 de wifi, op andere de ethernet kaart)
    Maar dat zijn voor de meeste mensen kleinigheden.
    Hoe je het ook doet, de snelheid is altijd lager dan de intere schijf/ssd, maar met moderne externe schijven wel heel goed werkbaar.
    Uitproberen dus!

Bijdrager
    mytecmaster

Houd er wel rekening mee dat dit niet heel soepel werkt in elk geval. Mijn usb2.0 externe 1tb western digital schijf was ontzettend traag om het os op te draaien. Iets kopieren naar een usb of de interne schijf wou haast niet. In mijn geval was het dan ook puur uit nood.

Bijdrager
    Myquandro

Wat betreft die instellingen. Zijn deze gewoon weer aan te passen als je met een andere Mac werkt via systeem voorkeuren of kan dit niet aangepast worden en moet geaccepteerd worden dat het dan niet werkt?

En wat betreft de snelheid. Is er ook een snelheidsverschil merkbaar als er thunderbolt gebruikt wordt met daaraan een SSD of twee SSD’s in RAID 0?

Bijdrager
    Myquandro

Voor diegene die deze thread op een later moment nog een keer lezen:

Ondertussen heb ik een externe schijf aan mijn computer hangen waarop ik Mac OS X draai. De externe schijf is een La Cie Little Big Disk Thunderbolt 2 met 2 PCI-e SSD’s in RAID 0.

In de Black Magic Disk Speed Test haal ik de volgende prestaties:
    1GB file size – 815.3MB/s write en 667.7MB/s read
    2GB file size – 810.8MB/s write en 821.5MB/s read
    3GB file size – 804.9MB/s write en 821.2MB/s read
    4GB file size – 807.6MB/s write en 822.3MB/s read
    5GB file size – 802.3MB/s write en 822.6MB/s read

Het draaien van mijn OS vanaf deze externe schijf is geen enkel probleem gebleken. Het installeren heb ik gedaan door de computer op te starten met de alt toets ingedrukt om dan vervolgens de recovery partitie te selecteren, vervolgens in het keuze menu gekozen voor de installatie van Mac OS X (het lukte niet dit via de Mac App Store te doen).
    In mijn geval werd er geen recovery partitie aangemaakt met het nieuwe OS X, ik heb dus nog steeds Mac OS X geïnstalleerd staan op een partitie van de interne SSD zodat ik, in geval van probleem met de externe schijf, altijd mijn Mac kan opstarten in OS X.
    Ik draai nu op de interne SSD twee partities waarvan een 40,48GB grote partitie met Mac OS X en een 209,66GB grote partitie met Windows 8 voor gaming en specifieke applicaties. Windows kan ik ook openen via parallel’s in Mac OS X, in dat geval draait de externe schijf Mac OS X en de interne schijf Windows 8.

Een paar opmerking die ik in het proces ben tegen gekomen:
    – Windows 7 en 8 (en waarschijnlijk ook andere versies) kunnen niet ge├»nstalleerd worden zolang deze Thunderbolt schijf verbonden is met de Mac
    – Installatie van Mac OS X op mijn externe schijf bleef zonder recovery partitie waardoor ik sowieso een Mac partitie op mijn interne SSD heb gehouden
    – Bij het opstarten van de Mac (alt knop ingedrukt) verschijnt de externe (RAID 0) schijf als twee losse schijven waarbij via beide schijven het OS kan worden geladen. Binnen OS X verschijnen beide disk binnen de RAID weer netjes als een enkel volume.

Ik ga binnenkort testen of ik mijn OS nu op een andere Mac kan opstarten en of hier nog bijzonder dingen over te melden zijn.

Als er vragen zijn, stel ze gerust.

Bijdrager
    sj85

Myquandro, hoe zijn jouw ervaringen tot nu toe met de Big Little Disk?

Ik wil deze namelijk gaan gebruiken om native Windows 10 te kunnen draaien op een iMac. Haal je met deze externe SSD vergelijkbare prestaties als met een interne SSD? Verder gaf je aan dat het niet mogelijk is om Windows 7 / 8 te installeren zolang deze schijf verbonden met de Mac. Heb je dit op kunnen lossen (en zo ja, hoe?). Ik ben me dus aan het orienteren op een externe SSD waarop ik native Windows 10 kan draaien, aangezien het nogal een investering is, ben ik benieuwd naar de ervaringen. Ik zou Windows 10 natuurlijk ook intern op een kleine partitie kunnen draaien m.b.v. van Bootcamp en vervolgens de software extern draaien, maar als het even kan, heb ik liever de interne SSD volledig voor OS X beschikbaar.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.