16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Externe SSD voor iMac

Mijn vriend heeft een iMac met trage 5400 rpm schijf. Zal een externe bootable SSD van Samsung of Crucial voor een serieuze winst zorgen? (aangesloten via USB3)

Een schijf inbouwen zien we helaas niet zitten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Toevallig vandaag de Samsung gekocht van 1TB. Maar nog niet voorzien van het OS want ik ga vannacht eerst de interne schijf (ook een 5400 rpm dus) klonen met Carbon Copy Cloner. Ik kan je dus nog niet vertellen hoeveel sneller het zal gaan maar je moet hem niet aansluiten op USB 3.0 maar USB 3.1 Gen 2 of te wel Thunderbolt 3 c.q. USB-C als die iMac dat heeft.

En als die Mac dat heeft dus even opletten bij aankoop of de SSD compatible is. (De nieuwste modellen zijn dat automatisch)

De snelheid winst zal iets minder zijn dan bij een interne SSD. De Thunderbolt 3 connectie is niet zo snel als de SATA maar wel veel sneller dan USB 3.0

Bijdrager
    macconsultants

Thunderbolt 3 is wel vele malen sneller dan SATA. Thunderbolt maximaal 40 Gbps en SATA 600 maximaal 6 Gbps. En op USB 3.0 een externe opstartschijf zal vele malen sneller zijn dan de standaard 5400 toeren schijf intern.

Bijdrager
    Johan

Het verschil tussen de interne 5400 rpm schijf (links) en een Samsung T5 via USB (rechts)

Dit is op een iMac van 2014:-)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt allemaal voor de info. 👍

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb nog twee vragen.

1) Een SSD in USB3 aansluiting is toch bootable op een iMac?

2) We hebben een Micro naar USB3 kabel nodig om het doosje met de SSD erin te verbinden met de iMac. Nu verkoopt de winkel waar we zo’n kabel gezien hebben slechts versies van 1,8 m lang. Zal er daardoor geen snelheidsverlies zijn?

Bijdrager
    nnsa

Kan me niet voorstellen dat er een micro usb aansluiting op die Samsung zit. Is dit geen usb-c en zaten er geen kabels bij ?

Bijdrager
    TheBigZ

Als je een Samsung T5 gekocht hebt zitten de USB kabels er inderdaad bij.

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/portable/t5/

Bijdrager
    TheBigZ

Geef anders nog wat nuttige informatie:

om welke iMac gaat het?

welke SSD heb je gekocht?

Bijdrager
    nnsa

Het heet dus een USB 3.0 micro usb B kabel:

https://www.allekabels.nl/usb_accessoires/usb3kabels/usb-3.0-micro-kabel.html

O.a. hier te bestellen in kortere afmetingen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

We hadden geluk: het kabeltje zat al bij het bakje waarin de SSD moest gemonteerd worden. Die Black Friday deal Crucial SSD met de Ewent behuizing was een voltreffer. Mijn vriend is heel gelukkig, nu moet hij niet meer wachten bij het opstarten van zijn grote foto-bibliotheek. 😎 Ook het opstarten van zijn iMac is dag en nacht verschil. Omdat TRIM activeren niet mogelijk is bij USB 3 heb ik hem de raad gegeven eenmaal per week schijf-EHBO te gebruiken.

Bijdrager
    berrygil

Heb een SamsunT5 500GB maar kan die niet partitioneren om te gebruiken als externe opstartschijf voor MacOS Mojave. Is dit wel mogelijk? en hoe doe ik het?

Bijdrager
    TheBigZ

@berrygil: Zie de instructies om een externe schijf te wissen cq te partitioneren:

https://support.apple.com/nl-nl/guide/disk-utility/partition-a-physical-disk-dskutl14027/mac

Bijdrager
    JeroenXC

Ik lift even mee, hebben hier een 21,5″ iMac medio 2011.

Geen USB3 maar wel Thunderbold, welke Externe SSD is hier voor te gebruiken?

Bijdrager
    Shmoo

Dat TRIM geneuzel en APFS is nog een dingetje lees ik hier en daar online.

Als je een wat ouder OS installeert heb je dat niet. Persoonlijk zou ik gaan voor de Samsung T5.

https://www.onemorething.nl/community/topic/opstarten-imac-via-externe-ssd/

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.