9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Burdy1999

Externe SSD schijf

Hallo allemaal,

Ik heb een iMac 21,5 inch van eind 2013. Er zit een 2,7 GHz Intel Core i5 in. En heeft een Intel Iris Pro 1536 MB videokaart, met een HD van 1 tb. En ik doe graag video’s bewerken met Final Cut Pro X, maar ik vind hem nogal sloom. Mij lijken de specificaties van de Mac helemaal niet slecht maar ik zou graag sneller (en zonder haperen ect. ) willen bewerken. Hebben jullie misschien een idee wat ik kan doen zodat het sneller kan gaan. Ik zat zelf te denken om een externe SSD schijf te kopen en die aan te sluiten op de mac via de thunderbolt. En daarop de map te plaatsen van Final Cut pro. Alleen is nu de vraag of dit werkt. En/of jullie nog tips hebben om de snelheid te verbeteren.
    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en ik ben erg benieuwd!

Groetjes,
    Bart Peters

Bijdrager
    SunKeeper

Controleer i.i.g. vooraf of het niet goedkoper is om een SSD intern te plaatsen. Externe Thunderbolt SSD’s lopen nogal in de papieren.

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Hard+Drive+Replacement/28781

Niet echt eenvoudig om het scherm eraf te halen, mogelijk moet je dat laten doen als je het niet zelf aandurft.

Bijdrager
    Rickconga

waarom niet gewoon via de usb 3.0 poort. Is toch snel genoeg met een externe ssd, en een stuk goedkoper.

Bijdrager
    Burdy1999

Maar jullie denken wel dat hij daar sneller van word met het bewerken van video’s?

Bijdrager
    Marcel

Eerst even wat aankopen
    Extern huis Sharkoon Quickstore portable voor ongeveer €12 (2.5″)
    SSD Samsung 500

Met Carbon Copy Cloner (14 dagen onbeperkt te gebruiken) maakt je een clone van je mac. Deze clone is opstartbaar. Je kan dan testen of je er vooruit gaat met FCP door te starten van af deze clone

Marcel

Bijdrager
    Burdy1999

Maar kan je het misschien wat duidelijker uitleggen Marcel? Want ik begrijp het niet zo goed nog.

Bijdrager
    SunKeeper

Belangrijk is om nu te kijken wat de huidige vertraging veroorzaakt.

Is OS X in het algemeen te traag (je Mac) of is het alleen traag in FCPX? Of alleen een specifieke bewerking in FCPX?

Wat @jacobusja bedoelt is volgens mij je huidige OS X naar de externe SSD in een behuizing te kopiëren en daar vanaf te werken. Als het alleen om OS X gaat zal het daar inderdaad wel sneller van worden.

Bijdrager
    Marcel

Je koopt een externe behuizing en plaats daarin je nieuwe SSD schijf. Je start op je Mac het programma Carbon Copy Clone. (https://bombich.com/nl)
    Het is een trial versie maar volledig functioneel voor 30 dagen. Via dit programma wordt de volledige inhoud van je Mac gekopieerd. Je start nu de Mac vanaf deze SSD schijf en je ziet exact wat je normaal ziet op je Mac alleen komt het nu vanaf de SSD. Zo kan je elk programma testen. Mijn Mac is na de update van de SSD en door ook het geheugen (crusial) naar 16 GB te brengen, met FCP, echt op toeren gekomen. Het programma CCC ziet Apple liever niet in de Store,niet omdat het illegaal is maar je kan je Mac volledig kopieer . Naast TM gebruik ik elke maand CCC.

Marcel

Bijdrager
    Burdy1999

Oke, nu begrijp ik het een beetje.:)
    Maar hij is bij normaal gebruik niet erg traag, maar als ik final cut pro opstart word hij al een stuk slomer. Als ik ga bewerken, moet ik eigenlijk zo weinig mogelijk open laten staan. En het word pas echt niet normaal wanneer ik een film maak die langer is dan een kwartier.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.