10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Philly Joe

Externe SSD (Samsung 860 Evo) wel of geen trim enabler bij High Sierra

Ik wil de Samsung 860 Evo als externe SSD gaan gebruiken bij mijn MacBook Pro (2017) via thunderbold 3.

Moet ik nu wel of geen trim enabler aanzetten, en zo ja, hoe doe ik dit (ik lees op het forum tot nu toe alleen terminal codes voor interne SSD’s).

Moderator
    Night

NIET, indien de SSD APFS-geformatteerd is

WEL, indien de SSD HFS+ (Journaled) is geformatteerd

Kijk eerst of de drive wel TRIM ondersteund*. Indien dat het geval is kun je gewoon het globale Trimforce commando gebruiken.

sudo trimforce enable

Overigens werkt de drive ook prima zonder TRIM hoor. TRIM is alleen maar zinvol als de drive heel veel datatransfers moet uitvoeren. Als je de disk gewoon als opslag gebruikt is de noodzaak bijna nihil.

*)   > Over deze Mac > Systeemrapport > ga naar jouw interface > selecteer de drive in de lijst en kijk of er ergens TRIM Support: Yes tussen staat.

Bijdrager
    TheBigZ

Philly Joe op 6 april 2018 om 11:21

ik lees op het forum tot nu toe alleen terminal codes voor interne SSD’s

Precies. Voor externe SSDs wordt TRIM niet ondersteund in macOS.

Dus je probleem is opgelost.

Moderator
    Night

Zover ik weet wordt TRIM niet ondersteund bij externe SSD’s indien deze via USB verbonden zijn (op een enkele uitzondering qua chipset uitgezonderd), maar via Thunderbolt wél. Maar ik kan het ook fout hebben. Heb je een referentie?

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Philly Joe

Ik heb hem APFS geformatteerd. Net als mijn interne SSD.

Coolblue medewerker gaf aan dat trim enabler tegenwoordig niet meer hoeft bij moderne SSD’s.

Moderator
    Night

Dat laatste is een halve onzin, maar bij APFS wél van toepassing.

Bijdrager
    Philly Joe

Trouwens, ik wil hem ook als tweede harde schijf gebruiken op mijn iMac. Die heeft alleen USB3 (wel High Sierra), dus geen Thunderbolt 3. Ik wil er niet veel ‘heen en weer’ op schrijven, maar voornamelijk gebruiken om grote audio samples op te slaan.

Gaat dat wel werken dan?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja natuurlijk. Waarom zou dat niet werken?

Bijdrager
    Philly Joe

<p class=”cite”>Night op 6 april 2018 om 17:37</p>
    Zover ik weet wordt TRIM niet ondersteund bij externe SSD’s indien deze via USB verbonden zijn (op een enkele uitzondering qua chipset uitgezonderd), maar via Thunderbolt wél. Maar ik kan het ook fout hebben. Heb je een referentie?

@BigZ, ik reageerde op bovenstaande opmerking. Dus – als dat zou kloppen – heeft TRIM sowieso geen zin in mijn geval begreep ik hieruit…

Moderator
    Night

Klopt, om 3 redenen:

1. Je hebt een APFS schijf
    2. Je verbindt (ook) via USB
    3. Je gebruikt de disk als dataopslag, niet als werkdisk
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.