4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    T-sec

Externe SSD partities samenvoegen en in MBR formatteren.

Mijn G-Drive Mobile SSD van 1TB blijkt ‘out of the box’ een verborgen partitie te hebben en in GUID structuur te zijn geformatteerd. Om deze externe SSD voor bepaalde hardware kunnen gebruiken moet ik deze in MS-DOS FAT32 formatteren in MBR structuur en en tegelijk de verborgen- plus hoofdpartitie samenvoegen tot 1 partitie van 1TB.

In Diskutil komt deze schijf naar voren als:

/dev/disk4 (external, physical):

#:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER

0:      GUID_partition_scheme                        *1.0 TB     disk4

1:                        EFI EFI                     209.7 MB   disk4s1

2:       Microsoft Basic Data G-DRIVE 1TB             999.9 GB   disk4s2

Welk of welke Diskutil commando(s) moet ik gebruiken om dit voor elkaar te krijgen?

Of is het gebruikersvriendelijker om dit via het Schijfhulpprogramma te doen?

(Via een zoekactie op OMT kwam ik niet tot een volledig antwoord op mijn vraag.)

Bijdrager
    TheBigZ

Tsec op 1 februari 2019 om 08:22
    Of is het gebruikersvriendelijker om dit via het Schijfhulpprogramma te doen?

Uiteraard.

Schijfhulpprogramma starten, USB drive kiezen, en gehele schijf wissen.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/disk-utility/dskutl1010/18.0/mac/10.14

https://support.apple.com/nl-nl/guide/disk-utility/erase-a-volume-dskutl14079/mac

Bijdrager
    T-sec

Dank voor de hyperlinks TheBigZ.

Hoe kan het zijn dat ik met Diskutil de partities 1: ‘Disk4s1’ en 2: ‘Disk4s2’ zie maar in Schijfhulpprogramma echt alleen de SSD als 1 schijf?

Ik heb ooit een bootable USB stick gemaakt voor OSX en dan zie je deze inderdaad als 2 losse partities/schijven in Schijfhulpprogramma.

Daarom dacht ik, als je de losse partities wel in Diskutil ziet en niet in Schijfhulpprogramma, dan misschien toch beter Diskutil gebruiken…

Sleutelbeheerder
    Night

DiskUtil en Schijfhulpprogramma laten beiden alles zien hoor. Alleen is het een misschien net iets overzichtelijker dan het ander.

DiskUtil geeft nl. bij jouw disk keurig aan: /dev/disk4 (external, physical): Dat is dus de hele disk. Wat daaronder staat zijn de partities op die disk. Dezelfde informatie vind je ook terug in Schijfhulpprogramma.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.