14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    daaninhox

Externe ssd op iMac 2007

Hallo,

Ik heb een externe ssd gekocht voor mij iMac 2014. Ik heb osx yosemite op de ssd geïnstalleerd en alles werkt nu perfect en snel. Ik heb ook nog een iMac uit 2007 en een imac G5 en mijn vraag is als ik daar ook een externe ssd voor koop, worden ze dan ook veel sneller?

Gr. Daan

Bijdrager
    ramrod

Denk het niet , op die Mac uit 2007 zit geen USB 3.0 , wellicht wel een FW ….? Niet zo snel als USB 3.0 maar wel sneller als USB 2.0.

Bijdrager
    McWouter

Ik denk dat op een Mac zonder Thunderbolt of USB3 een externe SSD weinig zin heeft. De theoretische doorvoersnelheid van FireWire 800 ligt al iets onder het niveau van een snelle harde schijf. De snelheid van een SSD zal dus niet tot zijn recht komen als je deze extern aansluit.

Mogelijk kun je een SSD inbouwen, maar dat vereist sleutelen en verdere research.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een iMac uit 2007 kun je zonder al te veel moeite openmaken, als je een zuignap o.i.d. hebt om de glasplaat mee te lichten; een iMac G5 kun je aan de achterkant gewoon openschroeven. Dan zou je de SSD erin kunnen plaatsen, want extern aansluiten lijkt me voornamelijk verspilling te zijn vanwege de al genoemde relatief beperkte snelheid van de aansluitingen (FireWire 800 op een iMac uit 2007, FireWire 400 op een G5).

Bijdrager
    fixar

Wat Jakko zegt…

Alleen intern plaatsen heeft enige zin en drukt bovendien de kosten van externe behuizingen e.d.

Ik zelf zou het echter alleen overwegen als het slechts een kleine SSD hoeft te zijn (64GB / 128 GB, misschien nog 256 GB) en de computer alleen nog als secundaire machine ingezet gaat worden of de taken van eenvoudige aard zijn. Zodat je niet te veel geld meer investeert in een computer die op weg is naar zijn 8ste verjaardag.

4GB Ram er in (of 6, het maximale) en gaaaan

Bijdrager
    Shmoo

En alleen vervangen wanneer je huidige defect is want het gaat natuurlijk nergens over om dat soort oude machines te willen versnellen.

Op dat soort oude machines kun je toch geen zware programma’s meer draaien dus ben je aangewezen tot wat surfen en mailen. Handelingen die echt geen SSD vereisen. Gaat zo’n machine stuk en moet je hem sowieso openen dan kun je er een SSD in plaatsen maar om nu een 7+ jaar oude machine te gaan openen om hem te optimaliseren dan ben je denk ik dik 3 jaar te laat.

Bijdrager
    McJohn

Nou, je zou schrikken wat je nog kunt doen hoor op een toestel van 2007. Ik werk hier op een iMac op het bedrijf en pomp er een ganse productie door. Illustrator en Photoshop. Akkoord ik merk uiteraard wel een beduidend verschil qua snelheid tussen dit toestel (met 6 GB ram) en mijn Mac Mini Late 2012 met een fusion drive. Toen ik destijds een SSD liet inbouwen in in mijn iMac uit 2008 was de snelheid wel opmerkelijk te noemen. Dus je kan gerust wel wat meer dan enkel surfen en emailen.

Ik merk zelfs voor thuisgebruik op die Mini dat ik nog niet eens de moeite heb gedaan om up te graden naar de volle 16 GB geheugen. Dit zal ik op termijn wel doen. Ik werk nog altijd sinds de aankoop (juli 2014) met de 4 GB die er standaard in zat. Ik draai er regelmatig VMWare Fusion 7 met Windows 8 op en dat werkt behoorlijk goed als ik vlug nog even switch naar OSX en dan weer terug. Met 16 GB zal het vanzelfsprekend nog beter lopen, maar het is maar om je even een idee te geven.

Investeren dus wanneer je het echt nodig hebt en als je met een SSD schijf (intern) te plaatsen nog even verder kan,…. waarom niet hé.

Bijdrager
    Shmoo

Ik werk zelf ook nog met een 2007 iMac 2.4GHz en 4GB RAM op Mavericks. Ik heb mijn workflow aangepast en alle Adobe software vervangen door simpele OS X only apps die net zo goed zijn alleen meer lean gebouwd zijn dan die van Adobe. Ik kan er dagelijks op ontwerpen en bouwen maar om nu te zeggen dat die mahine traag is nee.. Zeker niet, hij is sloom maar wat wil je met deze specs. Er zit een 7200 toeren HD af fabriek in wat een prima schijf is om normaal werk mee te doen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hier een 128GB SSD in te plaatsen voor een beetje snelheid te winnen.

Als ik snelheid wil hebben moet ik gewoon een nieuwe computer kopen en niet een bijna 8 jaar oude computer met beperkte specs voor 2015 begrippen gaan voorzien van een SSD omdat dit heel erg hip is op dit moment.
    Gaat mijn HD morgen stuk dan kun je er wel een SSD inzetten omdat het vrij normaal is om dat soort schijven te gebruiken op vandaag.

Bijdrager
    mtooster

Tijd geleden nog wat extra geheugen en een SSD in een 2007 imac geplaatst. Die wordt nog wel een jaartje of 2 gebruikt, totdat hij geen software-updates meer krijgt denk ik.

Je wint wel ietsje meer dan een ‘beetje’ snelheid, zeker bijvoorbeeld bij het openen en scrollen in iphoto (veel kleine thumbnails en database-bestanden). De harde schijven van die tijd zijn op zich al beduidend minder snel dan de harde schijven van nu, dus vervangen met een nieuwe harde schijf had ook wel wat gescheeld, maar niet zo veel.

De winst in een SSD zit hem natuurlijk vooral in de ‘wachttijd’ tot een bestand gevonden word, en niet zozeer in de leessnelheid.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ooit nog op een computer zonder SSD en/of voldoende geheugen te werken. Processorsnelheid boeit me geen zier eigenlijk.

Overigens: Een SSD via Firewire gaat ook echt wel een aardige snelheidswinst geven hoor…. om grote bestanden weg te schrijven ben je natuurlijk wel beperkt tot 80MB/s, maar de algehele snelheidservaring zal prima zijn. (Firewire is een uitstekend protocol wat niet leunt op de processor en waarbij de latency erg laag is. Dit in tegenstelling tot USB.)

Bijdrager
    Shmoo

Het is juist andersom, de standaard HDs die nu in nieuwe Macs zitten zijn veel langzamer dan die uit dit soort oude machines. Er zitten 7200 toeren in nu zit er standaard maar 5400 toeren in een nieuwe Mac wanneer je geen Fusion of SSD koopt.

Nieuwe Mac mini 2.6GHz 2014, is trager qua opstarten dan mijn iMac 2007 alleen vanwege het verschil in HDs.

Bijdrager
    makasa

Ik heb zelf een ssd ingebouwd in een 2007 iMac. Deze draait nu al weer ruim 2 jaar zonder problemen. Goed mee te werken en kan nog jaren mee. Photoshop draait zelfs nog prima.

Bijdrager
    mtooster

@Schmoo

Seagate Barracuda 7200.11 uit 2008: (7200rpm, 320 GB)
    Average Read Transfer Performance: 99,20 MB/s
    Random acces time: 17ms

Western Digital RED WD20EFRX uit 2013: (5400rpm, 2TB)
    Read Througput Average: 111,90 MB/s
    Read access time: 20ms (including rotational latency, weet niet of dat bij de andere ook is)

eagate Barracuda 7200.14 uit 2014: (7200 rpm, 1TB)
    Read Throughput Average: 158,73 MB/s
    Read access time: 14 ms

Bron: http://www.tomshardware.co.uk/charts/hard-drives,3.html

Dus de 7,2k rmp van toen sneller dan de 5,4k rpm van nu? Ik denk het niet, eerder langzamer, maar door de verschillen in benchmarks van toen en nu is het een beetje moeilijk te vergelijken.

Bovendien zat er echt niet altijd standaard een 7,2k rpm schijf in een Mac.

Bijdrager
    Shmoo

Wat jij laat zien zijn volgens gegevens voor data-overdracht ( films verplaatsen ) dat is volgens mij heel iets anders dan gewoon normaal gebruik en opstarten. Ik heb ze hier naast elkaar staan en de iMac uit 2007 die gewoon al jaren in gebruik is en Veel meer content bevat is veel sneller zeker 3 seconde sneller bij het inloggedeelte van OS X dan de splinternieuwe Mac mini waar nog niets op staat en die een 1TB 5400 rpm schijf bevat.

Oké die iMac heeft Mavericks en de mini Yosemite maar daar kan toch geen 3 seconde in gaan zitten? Wat voor knakworsten zouden ze dan bij Apple zijn wanneer een nieuwer OS veel langzamer opstart dan het vorige OS?

Bijdrager
    Naej

@Shmoo: kom alsjeblieft even langs om mijn iMac 2008 met SSD te testen. Waarschijnlijk neem je hem dan meteen mee, omdat je opeens doorhebt dat zelfs “met die specs” je een enorme boost krijgt van SSD, waardoor je je systeem opeens niet meer als ‘sloom’ omschrijft. Althans: opstarten in 30 seconden noem ik niet sloom:)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.