8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    flowolf

Externe SSD met thunderbolt?

Wil misschien een externe SSD met Thunderbolt aanschaffen als boot schijf aangezien m’n fusion drive op m’n iMac 5K (2015) niet meer lekker is…

Heeft iemand hier ervaring mee? Nog aanraders qua merk/type?

Bijdrager
    TheBigZ

Je betaalt wel extra voor een Thunderbolt uitvoering maar dat wist je vast al.

Thunderbolt:

https://tweakers.net/pricewatch/423450/transcend-storejet-500-portable-ssd-1tb-wit.html

USB3:

https://tweakers.net/pricewatch/942129/samsung-portable-ssd-t5-1tb-zwart.html

En verder is er nog een probleem met langzaam opstarten van een externe SSD als je APFS gebruikt (bv met Mojave).

Bijdrager
    flowolf

Dank je. Denk dat ik iemand maar een SSD laat inbouwen, sneller en zelfs iets goedkoper…

Bijdrager
    goulashkanone

Ik heb net een Samsung X5 TB3 aangeschaft.

Is net ietsje sneller als een Samsung 850 EVO 2TB, maar scheelt niet veel in gelijk gebruik.

Kost wel een bak met geld, maar geen last meer van het opstartprobleem onder Mojave.

Ook is er met Thunderbolt 3 ondersteuning voor TRIM, wat bij een externe SSD’s met USB 3.0/3.1 niet zo is.

Dit is i.t.t. zoals TheBigZ schrijft dus niet een probleem met externe SSD’s en APFS, maar met externe USB SSD’s en APFS.

Mocht je nog vragen hebben over deze combinatie, laat maar horen.

Bijdrager
    websania

Als ik die prijs van zo’n Samsung X5 TB3 zie, is het laten inbouwen van een SSD denk ik goedkoper.

Bijdrager
    goulashkanone

Zou kunnen, maar ik heb nog garantie op mijn 2017 iMac, dus openmaken doe ik liever pas na de garantieperiode.

Denk er wel aan, dat je de X5 nu kunt gebruiken, en later op kunt meenemen naar je volgende Mac.

Bijdrager
    goulashkanone

Ja, goedkoper is het niet, maar in mijn geval (met een jongere iMac) behoud ik wel mijn garantie.

Ik heb ook een 500GB variant gekocht, Die is ook duur, maar doet iets minder pijn.

Je vergelijkt wel een beetje appels met peren trouwens, de X5 is een M2 NVME SSD en de SSD in jouw link is een SATA 500 GB SSD.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.