15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Jairboek

Externe schrijf als Intern gebruiken?

Hallo beste iedereen. Ik heb vandaag een externe Harde schrijf gekocht voor mijn macbook pro. Ik wil deze zeg maar als hoofdschrijf gebruiken van plaats mijn interne schrijf en ik zag op internet dat ik die externeschrijf dan moest formatteren, Maar wat ik dus nu niet begrijp is of ik nueen backup moet maken van mijn interne schrijf of als ik de twee schrijven ook gewoon naast elkaar gewoon kan houden!, Waar het op neer komt is dat ik totaal niet begrijp

Zou iemand hier meer uitleg over kunnen geven?

Bijdrager
    Jairboek

Want als ik dus die Externe Hd formatteer gebeurt er toch niks met de bestanden die op mijn Interne schrijf staan toch?

Bijdrager
    mowat

Je kan de externe schijf gewoon gebruiken als opstartschijf. Als je van je interne een opstartbare superduperimage maakt naar je externe schijf ,dan heb je zelfs 2 schijven waarvan je kan opstarten (via de alt/optionknop). Je kan de ene ook gebruiken als een soort backup van de andere , als je bv. dagelijks een copie zou maken. Wil je echt een backup die altijd up to date is dan kan je van de schijf die je als opstartschijf gebruikt een timemachinebackup laten maken naar de andere schijf , of naar een tweede externe schijf. Mogelijkheden zat.

Bijdrager
    Koning Frank

Niet doen. Behalve dat je daarmee functionaliteit van je laptop verneukt (je moet áltijd je externe schrijf meenemen om uberhaupt je laptop op te kunnen starten), vertraag je je laptop ook.

De verbinding externe schijf <-> laptop is via USB. USB is stukke trager dan SATA, waarmee je interne schijf verbindt met je laptop.

Enige fatsoenlijke oplossing voor meer interne opslagruimte is het vervangen van je interne schijf.

Inactief
    Anoniem

Wat voor verbinding heeft de harde schijf? Usb 3.0 of thunderbolt? Voor een permanente opstartschijf is extern sowieso niet ideaal maar wil je dit wel doen dan kun je het beste een thunderbolt verbinding gebruiken. En dan het liefst ook nog met een ssd in een externe behuizing.

Als backup of sporadische momenten is een simpele harde schijf met usb prima, maar als ‘daily use’ lijkt het me niet ideaal, en dan met name om deze twee redenen:

Een ‘ouderwetse’ harde schijf is kwetsbaar door de bewegende onderdelen, vooral bij een laptop omdat de schijf dan regelmatig vervoerd wordt, en ten tweede omdat de usb snelheid gewoon niet super is voor permanent schrijven / lezen.

Bijdrager
    KarelWillem

Voor een stabiele en betrouwbare werking is een externe harddisk permanent als opstartschijf gebruiken inderdaad een vrij slecht idee.
    Daarmee ga je onherroepelijk een keer in de fout.

Heb je geen mogelijkheid je interne harddisk een upgrade te geven?

Bijdrager
    mowat

Ieder heeft waarschijnlijk zijn ervaringen. De mijne is dat ik zeker 2 jaar gewerkt heb met 10.4.11 op mijn interne HD van de iMac , en met 10.6.8 op de externe Firewire 800 schijf. Dat heeft nooit problemen op geleverd en werkte vrij vlot. Nadien heb ik de 2 systemen naast mekaar gezet op 2 partities van de interne schijf en voor de veiligheid een superduperimage van die 2 systemen op 2 partities van die externe F/W HD. En zo werkt het nu nog , zonder enig probleem.

Sleutelbeheerder
    Night

1) Als je een externe schijf formatteert, heeft dat geen enkel gevolg voor je interne HDD (en de bestanden daarop)
    2) Als je te kampen hebt met ruimtetekort zijn hiervoor 2 oplossingen:
    A) Laat de interne HDD vervangen door een grotere SSD schijf (is ook nog eens stukken sneller)
    B) Laat je OSX op de interne schijf staan en verplaats de gebruikersdata naar de grote externe disk (bv. je iTunes en iPhoto bibliotheken en je documenten)

Aangezien je al een externe schijf hebt aangeschaft is optie B) voor jou dus de enige juiste.
    Verder: Zorg altijd voor een goede backup van beide schijven (lees: 2e externe schijf, die voldoende ruimte biedt voor een backup van zowel de interne HDD als de externe HDD)

Bijdrager
    Koezel

Toen de beta van Yosemite uitkwam heb ik die op een externe HD geinstalleerd.
    Ik heb er ruim een maand mee gewerkt zo en het ging uitermate vlotjes.
    Merkte geen verschil op met mijn toen nog Mavericks installatie intern.

Bijdrager
    Koning Frank

Toch is het vrij heldere natuurkunde dat USB een tragere gegevensoverdracht dan SATA heeft. Het is onmogelijk dat beiden even snel werken. Een externe disk als opstartschijf gebruiken is werkelijk een kut idee, tenzij je hele specifieke wensen hebt.

Bijdrager
    mowat

No_name
    Dat zal wel zo zijn , maar volgens mij moeten we gewoon wat rustiger leren leven en computeren.:wink: Wat maakt het in hemelsnaam uit of een webpagina of een document dat je opent na 1 seconde verschijnt of na 0,5 seconde ?
    Dus of het snel gaat of maar ietsjes minder snel , verandert dat zoveel aan je leven ? Ik maak me daar in elk geval geen zorgen over.

Bijdrager
    Koning Frank

Als je dat niet eens begrijpt…

Bijdrager
    QSD

Ondertussen zijn we 5 jaar verder en ik heb een gelijkaardig probleem.  Mijn iMacscherm (Mid 2011) heeft de geest gegeven en ik zal de vorig jaar nog maar pas vernieuwde SSD 1TB er laten uit halen en in een case steken.  iMac naar de recyclage dan.  Omdat mijn MacbookPro maar 250 GB heeft en er 750 GB op de iMac schijf staat, kan ik dus de interne MBP schijf niet meer gebruiken.  Kan ik de interne schijf laten voor wat ze is en alles via de uit de iMac gehaalde SSD laten doen, ook opstarten en afsluiten ?  Ik gebruik mijn Macbook enkel thuis en deze oplossing is enkel in afwachting van de nieuwe iMac.  Ik wil het huidig model niet meer kopen nu er een spiksplinternieuw model aankomt.  Ik wil mij zo nog enkele maanden depanneren.  Hoe doe ik het ?

Sleutelbeheerder
    Night

 → Systeemvoorkeuren → Opstartschijf

Selecteer hier je externe SSD en je kan er vanaf opstarten. Hij wordt dan gezien als de standaard ‘Macintosh HD’.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.