17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    stefsegers

externe schijf steeds trager

Hey allen,

Ik gebruik Dropbox op een externe schijf (G-Tech RAID met Thunderbolt). Dit omdat mijn Dropbox gewoonweg veel te groot is voor een SSD.
    Wat ik merk is dat wanneer ik er een half jaar mee werk de schijf steeds trager wordt. Ik heb daarom gewisseld naar een snellere schijf, maar ook die wordt steeds trager naarmate ik heb langer gebruik.

Vroeger had je op PC een Defrag mogelijkheid, maar op de Mac werk iDefrage niet onder Sierra. Ik heb een andere programma gevonden om Defrag uit te voeren maar die ziet mijn G-tech raid niet en daar kan ik dus ook niet meer defragmenteren.

Los van welk programma wel of niet werkt met defragmenteren op de mac.. zijn er nog andere trucs om mijn hdd weer zijn originele snelheid terug te krijgen?

Bijdrager
    Q-collective

Wat is “trager”? Is dat een gevoel, of kun je echt meten dat het, zeg, 50% trager is geworden naar verloop van tijd?

Bijdrager
    stefsegers

Sorry was vergeten te melden dat hij trager is geworden … dat is gemeenten met Black Magic. Van 300mb per sec naar 90mb per sec

Bijdrager
    Q-collective

Dat is inderdaad vrij fors. Veel meer dan “zet de data op een externe schijf, formatteer de schijf en zet het dan weer terug” kan ik er echter niet van maken. Ik heb me echt al meer dan tien jaar niet meer bezig gehouden met defragmentatie.

Welk filesystem staat er op de schijf? Ik kan me zomaar voorstellen dat exFAT daar best gevoelig voor is.

Bijdrager
    stefsegers

dank je voor je reactie. Ik laat de schijf met Schijfhulpprogramma geregeld checken maar dat levert niets op.
    Hij is HFS+ gewoon standaard eigenlijk.

Wie weet wordt t straks weer sneller met High Sierra?

Bijdrager
    McPim

RAID-0 of RAID-1? En is dat snelheidsverlies met lezen of schrijven?

Bijdrager
    stefsegers

hij draait in RAID-0

Bijdrager
    McPim

Een RAID setup (ook RAID-0) kan altijd langzamer worden naarmate de schijven voller raken dus ik zou daar als eerste aan denken. Hoe vol is je RAID schijf, meer dan 80%? En verder werkt iDefrag prima met macOS 10.12.5 zeggen ze, er zijn (niet-reproduceerbare) meldingen over ‘issues’ maar die gaan alleen over de ‘online’-mode dus dat is voor een externe disk sowieso niet van toepassing. Dat zou je dus kunnen proberen.

Bijdrager
    stefsegers

ik ga het maar even proberen … ben heel benieuwd

Sleutelbeheerder
    Night

Zorg wel voor een goede backup van tevoren!

Een andere optie is om eens met DiskWarrior te kijken of de Directory Indices nog op orde zijn.

Bijdrager
    stefsegers

Ook een goed idee

Bijdrager
    stefsegers

Idefrag liep helaas vast en de raid volume was beschadigd!!
    Heb verschillende pakketten geprobeerd maar niets leek te werken

Uiteindelijk heeft de schijf zichzelf herbouwd en draait hij weer maar helaas geen snelheidswinst dus:(

Bijdrager
    janbertwedman

Ik gebruik een oudere versie van iDefrag, versie 2.2.8
    Met de nieuwste versie zijn inderdaad wat issues bekent.
    De oude werkt nog steeds perfect.

Bijdrager
    McPim

iDefrag beschadigt niet zomaar je schijf… Ik denk eerder dat er dan iets mis is (was..) met dat volume. DiskWarrior is niet gratis, maar wel aan te raden voor dit soort gevallen.

Bijdrager
    janbertwedman

En heel duur…

Sleutelbeheerder
    Night

Gelukt inmiddels?

Bijdrager
    stefsegers

De full defrag heb ik een dag aan. Laten staan en leek te lukken echter heb ik m nu onderbroken ivm vakantie:)
    Na de vakantie weer aan zetten en dan de Full Defrag afronden en checken wat snelheids verschil is

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.