4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Jorte

Externe schijf probleem met time machine

Mijn Mac geeft aan dat hij geen back up meer kan maken op mijn externe schijf (met time machine).
    Hij geeft aan dat ik de bestanden wel nog kan lezen, maar snel een back up van die schijf moet maken en hem dan moet formatteren.
    Nou heb ik een andere wxtwrnw harde schijf en die kan ik geschikt maken voor de mac.
    Kan ik dan volstaan met gewoon de mappen over te zetten of moet ik nog iets anders doen, bijvoorbeeld een volledige back up maken naar de nieuwe schijf?
    En hoe maak je dan een back up van de ene externe schijf naar de andere externe?
    Vast dank voor moeite.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als er op de andere schijf niks staat dat je wilt bewaren, dan gebruik je het schijfhulpprogramma om hem te wissen (met de knop „Wis” bovenin het venster) en te formatteren als „Mac OS Uitgebreid (journaled)”. Let heel erg goed op dat je de juiste schijf selecteert voordat je dit doet! Koppel bijvoorbeeld je oude Time Machine-schijf eerst af en haal de stekker ervan uit de computer, zodat je niet per ongeluk die wist in plaats van de andere schijf.

Daarna klik je op het Time Machine-icoon in de menubalk en kies je „Open Time Machine-voorkeuren” waarin je op de knop „Selecteer schijf” kunt klikken en dan de nieuwe, net geformatteerde, schijf kiest om een nieuwe back-up op te maken. Laat de computer aanstaan tot die klaar is.

Je hebt nu twee back-ups, eentje op de oude schijf die schijnbaar kapot aan het gaan is, en eentje op een nieuwe schijf. Gebruik gewoon die nieuwe en zet de oude in de kast of zo, voor het geval je nog een keer een bestand terug moet halen dat in de oude back-up staat maar niet in de nieuwe.

Moderator
    Night

Als het goed is kan je de TM disk (mits ze dezelfde naam hebben) ook gewoon clonen met bv. Carbon Copy Cloner naar de nieuw geformatteerde disk. Dan kan je gewoon ‘verdergaan’ waar je gebleven bent.

Bijdrager
    Jorte

Dank voor hulp, ik kan aan de slag:)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.