20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    JeroenXC

Externe schijf is een vertragende factor

Ik heb aan mijn Mac mini (2012) een USB3 Hitachi 3TB schijf hangen.
    Ding doet precies wat hij moet doen, data opslaan en lekker snel ook.
    Heb hier mijn muziek, film’s en backup’s op staan.

Het vervelende is dat de schijf snel in “slaap” valt.
    Wil ik dan in Finder iets zoeken dan moet eerst de schijf weer wakker worden voor Finder opgestart is.
    9 van de 10 keer wil dan niet eens op de externe schijf iets zoeken maar gewoon op de mac zelf.

Ik heb nu dus een heerlijk snelle Mac, maar de externe schijf vertraagd de boel.
    Hoe kan ik dit oplossen?

Bijdrager
    hansman

In de systeemvoorkeuren – Energiestand, staat de optie

“Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk”

Deze uitvinken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk niet dat die optie geldt voor USB devices Hans. De sleep van een USB schijf zit als het goed is intern, als ie een tijd lang niet wordt gebruikt gaat ie vanzelf uit.

Denk ik:)

Bijdrager
    Ruben

De oplossing van Hansman werkt helaas niet altijd, dus ik ga dit topic ge├»nteresseerd volgen in de hoop op een oplossing.;-) Ik heb exact hetzelfde “gezeik” met een 2x2TB LaCie disk. Het maakt geen bal uit hoe of wat ik op de Mac instel, als de schijf een bepaalde periode niet benaderd wordt gaat ‘ie in de slaapstand.

Ik vrees dat dit gewoon een hardware functie van de externe drive zelf is, net als dat het RAID systeem van mijn schijf in de unit zelf geregeld is. Waarschijnlijk is hier niets aan te veranderen.

Maar misschien is er wel een tooltje of script te maken (of is er al) dat de schijf telkens even benaderd binnen de periode waarin deze gaat slapen. Moet het alleen wel een random benadering zijn, anders gaat de cache waarschijnlijk weer roet in het eten gooien.

Geblokkeerd
    Anoniem

De allersmerigste oplossing: een shell script laten draaien dat elke X minuten een file-tje aanmaakt en weer verwijdert op die schijf:)

Voorbeeld:

<br />
    while true<br />
    do<br />
    touch /Volumes/$SCHIJF/test-bestand<br />
    rm /Volumes/$SCHIJF/test-bestand<br />
    sleep 300<br />
    done<br />

Daarmee pingt ie elke vijf minuten de externe schijf.:)

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Beter zou zijn dat Finder daar gewoon niet op vastloopt of vertraagd. Want de hard drive actief houden kost gewoon energie. Raar dat na 8 OS X versies er nog zo’n rare fout in het systeem zit.

Bijdrager
    computer space

Standaard is de sleeptijd 3 minuten dacht ik, en ik heb m met een sudootje opgerekt naar een half uur. Dat gaat best goed. Ben alleen het sudootje weer vergeten.

Bijdrager
    JeroenXC

Die heb ik al uitstaan Hans, maar dat geld inderdaad niet voor externe schijven.
    Ben er al een tijdje mee bezig om dit opgelost te krijgen maar ik lees nu dat er meer zijn met dit probleem.

Heb de schijf wel een tijdje aan mijn airport extreme gehad, dan veroorzaakt de schijf geen vertraging meer maar ben ik de USB3 snelheid kwijt.

Een scriptje draaien zou de enigste oplossing zijn?
    Het voorbeeld van Cailin, kan ik dat gebruiken en waar en hoe voer ik dit in?
    Is dit schadelijk voor de externe schijf?
    Van wat ik begrepen heb is het vaak opspoelen van een schijf slechter dan wanneer de schijf constant draait?
    Het zal misschien wat meer stroom kosten maar dat weegt niet op tegen de ergernis die ik nu heb.

Bijdrager
    JeroenXC

[IMG]http://i50.tinypic.com/347jx8i.png[/IMG]

Zo heb ik de energiestand staan.

Bijdrager
    Ruben
    JeroenXC op 19 december 2012

Van wat ik begrepen heb is het vaak opspoelen van een schijf slechter dan wanneer de schijf constant draait?

Het op gang brengen van een schijf is inderdaad een zwaardere belasting dan het draaiend houden. Vergelijk het met een auto aanduwen. Het in gang zetten van een stilstaande auto kost je veel meer moeite en energie dan deze rollend houden als er eenmaal een vaartje in zit. Bovendien heb ik in de meer dan 10 jaar dat ik IT werk heb gedaan slechts enkele keren meegemaakt dat een schijf fysiek defect was op de motor (niet willen draaien) en dat gebeurde dan in ALLE gevallen bij het aanzetten van de computer, nooit zomaar ineens tijdens het draaien. Een beetje hetzelfde als bij gloeilampen. Hoe vaak maak je mee dat een gloeilamp zomaar spontaan ineens uitvalt? Ze begeven het bijna altijd wanneer je het licht aan doet.

Kortom; ik ben er ook zeker van dat steeds weer opnieuw op gang brengen slechter is voor de hard schijf dan continu draaien, hoewel ik ook van mening ben dat de hedendaagse schijven er op zich goed tegen kunnen om steeds opnieuw op gang te komen.

Bijdrager
    Vroegah
    Bijdrager
    JeroenXC

Het is geen typisch Apple probleem:

‘When this drive works it is very fast.
    But more often than not it goes to sleep and then takes a long time wake or refuses to come back at all. At times it completely hangs the system and makes Explorer unresponsive. Only a hard reboot solves the issue.
    Often Event Viewer shows EventID 11 disk controller errors. Sometimes it will go a week trouble free and other times only a day or two. Sometimes a log error is reported other times not. Using it on a Windows 7 Pro computer.
    Can’t recommend this drive since it’s not as stable as an external hdd should be. It might be fine as a drive that gets attached periodically to the computer but not as a “permanent” fixture.”

En Hitachi valt blijkbaar nu onder WD:
    http://www.hgst.com/external-drives/desktop/touro-desk-pro

Ga eens kijken of hier ook een update voor is die de ecostand kan uitschakelen.
    Anders maar eens gaan kijken voor een Lacie schijf en de Hitachi weer aan de Airport.

Bijdrager
    Ruben
    Vroegah op 19 december 2012

Ruben: http://www.lacie.com/nl/support/drivers/driver.htm?id=10250

Bedankt voor de tip! Volgens mij valt mijn model niet in deze serie, maar ga het gewoon proberen en anders is er misschien wel een andere driver voor te vinden. Ik heb de LaCie Max, waarbij ik later zelf de 2x1TB heb vervangen door 2x2TB. Ik ga gewoon een poging wagen.:-)

Bijdrager
    JeroenXC

Succes Ruben, en laat even weten of het werkt.:thumbsup:

Bijdrager
    Ruben

Helaas werkt de driver niet en de LaCie Dekstop Manager mist ook het Eco tabje, wat volgens LaCie inhoudt dat mijn drive niet de mogelijkheid ondersteund het aan of uit te zetten. Maar…

Ik heb wel iets anders gevonden dat in elk geval bij mij lijkt te werken tot dusver. Het gratis programmaatje Keep Drive Spinning. Het fijne is dat je per drive aan kunt geven om de hoeveel seconden het OS de drive een schop moet geven om wakker te blijven. Het is ook niet iets dat in het geheugen blijft hangen of weer een zoveelste icoontje in je menubalk zet. Volgens de maker brengt het een wijziging aan in het systeem dat er vervolgens zelf voor zorgt dat de drive steeds een prikje krijgt.

Vooralsnog blijft mij LaCie schijf nu inderdaad vrolijk doorspinnen zonder dat ik deze de afgelopen 20 minuten heb gebruikt.

Bijdrager
    JeroenXC

Programma werkt niet?

“De bewerking kan niet worden voltooid. (OSStatus fout -67049.)”

edit, nu wel :thumbsup:

Bijdrager
    JeroenXC

Eens even in de gaten houden natuurlijk maar voorlopig werkt het.
    Als ik nou goed beredeneer geeft de OS nu om de 120 sec een tikkie aan de schijf.
    Ik heb in energiebeheer de sluimerstand na zo’n 2 1/2 uur ingesteld.
    Dan gaat de computer in slaap, OS X dan ook?
    Dus als de computer slaapt dan gaat de externe schijf ook in ruste?

Dat zou perfect zijn.

Bijdrager
    JeroenXC

Wat een genot is dit zeg, geen vorm van vertraging meer, heerlijk.
    Ruben, bedankt voor het vinden van dit programmaatje. :thumbsup:

Bijdrager
    Ruben

Jij bedankt voor het neerleggen van de vraag. Dat was net dat extra zetje om een oplossing te gaan zoeken voor iets waar ik zelf ook al een tijdje “last” van had.;-)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb wel iets anders gevonden dat in elk geval bij mij lijkt te werken tot dusver. Het gratis programmaatje Keep Drive Spinning. Het fijne is dat je per drive aan kunt geven om de hoeveel seconden het OS de drive een schop moet geven om wakker te blijven.

Dat script doet exact het zelfde als mijn script:)

Elke X seconden/minuten tikt ie een filetje aan op de desbetreffende schijf, waardoor de schijf gewoon nooit in sleep zal gaan. Maar dan met een grafisch front-end:)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.