7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Star65

Externe schijf Firewire 800 + thuismap

(Ik weet dat hier laatst een draadje over is geweest, maar kan het helaas niet meer vinden)
    Mijn harde schijf van de iMac (late 2007, Leopard) begint vol te raken.
    Nu wil ik een externe schijf Lacie D2 Quadra V2.1 via Firewire 800 gaan gebruiken om de opslagcapaciteit uit te breiden.
    Tevens wil ik de thuismap gaan verplaatsen naar deze schijf.

Is het verstandig om:
    -dit via Firewire 800 te doen?
    -de thuismap te verplaatsen

Ga ik snelheidsverschil merken of zijn er betere alternatieven?

Moderator
    unSOUND

FireWire is iets trager dan SATA. Als je je thuismap dus extern gaat zetten, staat een deel van de library ook extern, en die zal dus ook iets trager reageren.

Ik zou dus eerder grote bestanden zoals de iTunes library, iPhoto library en films extern zetten, en de thuismap intern laten staan.

Bijdrager
    Star65

Thx unSOUND,

Ga ik doen zoals je voorstelt.
    Zal de thuismap op de interne schijf laten ivm de library’s (had ik niet aan gedacht)

Bijdrager
    Peter Wieriks

Het kan in principe wel (je kunt bij Systeemvoorkeuren > Accounts > (rechtermuisknop) Advanced de locatie van je thuismap wijzigen)
    Maar mijn ervaring nu is toch dat het niet lekker werkt. Zodra je externe schijf ook maar 1 moment niet beschikbaar is of je een crash hebt, loopt het in de soep, het systeem kan dan niet meer opstarten. De externe schijf wordt dan door het systeem (op de achtergrond, zichtbaar in ./Volumes) hernummerd (krijgt een volgnummer) en de ellende wordt steeds groter.
    Ik vond het gedoe, en ben er weer van af gestapt.
    Dus zorg er in elk geval voor dat je 1 beheerdersaccount op je hoofdschijf houdt, voor noodgevallen!
    Mijn mailserver / IMAP vond het ook niet leuk.

Wel heb ik i.d.d. alle iTunes bestanden, iPhoto, films *en* alle Documenten op de externe schijf staan, waarnaar ik gewoon met een alias verwijs.

Peter

Bijdrager
    Star65

Yep, dit is ook precies wat ik ga doen. Dat ik de locatie kan wijzigen van de thuismap wist ik wel, maar het is denk ik inderdaad geen goed idee om dit op een externe schijf te doen.
    Het vollopen van de schijf word ook hoofdzakelijk door de map documenten, iTunes en Aperture library veroorzaakt, dus die gaan mooi naar de externe schijf.
    Ik verwacht vandaag de schijf binnen en dan worden de bestanden gelijk overgezet.

Bijdrager
    Peter Wieriks

Nog even opletten hierop:

– Toegangsprivileges. Hangt er van af hoe je je bestanden overzet, en of je ze wilt behouden (verschillen per user) of niet. Van mij hoeft het niet, ik heb bij de Info van de FW schijf aangevinkt ‘negeer toegangsprivileges op dit volume’.
    – Schijfhulpprogramma zal ze ook NIET controleren / herstellen als er problemen zijn!
    – een alias naar /Documenten werkt wel, alleen sommige programma’s ‘snappen’ een alias niet. Dan wordt er toch weer een ‘echte’ map Documenten’ of ‘Documents’ aangemaakt. Ik heb me daar maar bij neergelegd. Een Symbolic Link was ook geen oplossing.

Peter

Bijdrager
    Star65

Goede tips Peter, bedankt.

Betreffende problemen met de zakelijke documenten maak ik me niet zo’n zorgen, aangezien er regelmatig naar mijn server gebackupt wordt.
    De originele MP3’s van iTunes staan ook op de server. Bij toevoegen aan bibliotheek worden de MP3’s gekopieerd.
    Alles van de server wordt ook nog eens dagelijks gebackupt naar Firewire schijf.
    De Vault van Aperture staat weer op een aangekoppelde USB schijf. Deze vind ik te langzaam voor normale werkzaamheden, zodoende een extra Firewire schijf.

Ik ben 2 jaar gelden een hele hoop bestanden kwijt geraakt door crash harddisk, dus ben een beetje “panisch” geworden met backuppenen. Door schade en schande …..:D

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.