15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    RyanNL1994

Externe Scherm Samsung niet 100% scherp

Beste leden,

Ik heb sinds kort een nieuwe monitor gekocht. Het gaat om een samsung C24F390.
    Ik gebruik deze in combinatie met mijn MacBook Pro uit 2019.

Alleen is het beeld op de externe beeldscherm (Samsung) niet 100% scherp.
    Ik zie dit vooral in teksten maar heb er het meest last van in Adobe Illustrator waar lijnen bijna pixelachtig lijken, terwijl dit haarfijn scherp hoort te zijn omdat Illustrator natuurlijk een vector based programma is.

Het rare is dat ik dit probleem niet had bij mij oude externe monitor die ook van Samsung was.
    Ik heb de HDMI en HDMI adapter voor men MacBook ook getest op de oude monitor en daar ondervinden er zich geen problemen. Dus aan de HDMI kabel en adapter zou het denk ik dus ook niet moeten liggen. De resolutie staat op 1080p dus dat zou ook geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Heeft iemand enig idee Hoe dit wellicht op te lossen is want ik ben een beetje ten einde raad in hoe ik het probleem nou kan verhelpen??

Om wat meer helderheid te geven zal ik afbeeldingen meesturen hier onderaan ik hoop dat deze helpen mijn probleem wat meer visueler in kaart te brengen.

Beeldscherm van de MacBook Pro geen problemen scherp zoals het hoort
    Beeldscherm van de MacBook Pro (Geen problemen)

Externe beeldscherm samsung waar het probleem ligt het is misschien lastig te zien op de foto maar aan de randen bij de kromming kan je zien dat het wat pixelachtig oogt

Beeldscherm van de externe monitor samsung

resolutie staat op 1080p

resolutie

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Lijkt me normaal! Je MacBook Pro heeft een Retina scherm, dat is nogal wat beter qua resolutie dan 1080p. Dat je het op je vorige scherm niet had komt misschien omdat je er niet zo precies naar keek, of omdat dat scherm kleiner was, of een wat diffusere coating had. Dan valt het minder op bij dezelfde resolutie.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou het scherm terugsturen, en eentje uitzoeken met 10-bit kleurdiepte en een DisplayPort (of USB-C) ingang.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/527825;1356756;1498602/

Bijvoorbeeld zoiets (als je niet teveel geld wilt uitgeven):

https://tweakers.net/pricewatch/1356756/samsung-c24rg54fqu-zwart.html

Of ietsje duurder, een 4K scherm:

https://tweakers.net/pricewatch/1498602/samsung-lu28r550uqu-blauw-grijs.html

Bijdrager
    Kwadraatje

Bij die  Samsung schermen wordt wel vaker geklaagd over onscherpte. Volgens de een komt het door de pixelstructuur, volgens anderen door de kromming van het scherm: https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/acgmhh/samsung_c24fg73_blurry_text_bad_text_quality/

Hoe dan ook evenaar je, zoals AA al zei, met beeldschermen van deze resolutie nooit de scherpte van een retinascherm.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Kwadraatje op 4 oktober 2020 om 16:49
    Hoe dan ook evenaar je, zoals AA al zei, met beeldschermen van deze resolutie nooit de scherpte van een retinascherm.

Precies. Er lijken hier wel twee issues aan de hand, beide te zien in een uitvergroting van ongeveer hetzelfde stukje:

Allereerst zie je links duidelijk de individuele pixels. Dat ligt aan de resolutie RyanNL1994, wil je dat beter krijgen dan moet je echt een scherm met een hogere resolutie kopen. Wat ik ook zie, vooral aan de onderkant, is een soort ‘ghosting’, de zwarte sliertjes die dunner zijn dan de pixels. Dat zal aan de kwaliteit van het scherm liggen, of de interface? Zie de tips voor alternatieven, waarbij 4k uiteraard het beste resultaat zal geven en beide problemen verhelpt.

Bijdrager
    RyanNL1994

<p style=”text-align: left;”>Bedankt voor jullie berichten allemaal. Ik kan de scherm helaas niet meer terug brengen. Ik dacht dat een 1080p scherm wel zou voldoen aangezien ik met men vorige scherm hier geen problemen mee had.</p>

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 oktober 2020 om 17:09</p>

Kwadraatje op 4 oktober 2020 om 16:49

Precies. Er lijken hier wel twee issues aan de hand, beide te zien in een uitvergroting van ongeveer hetzelfde stukje:

Allereerst zie je links duidelijk de individuele pixels. Dat ligt aan de resolutie RyanNL1994, wil je dat beter krijgen dan moet je echt een scherm met een hogere resolutie kopen. Wat ik ook zie, vooral aan de onderkant, is een soort ‘ghosting’, de zwarte sliertjes die dunner zijn dan de pixels. Dat zal aan de kwaliteit van het scherm liggen, of de interface? Zie de tips voor alternatieven, waarbij 4k uiteraard het beste resultaat zal geven en beide problemen verhelpt.

Hoe dan ook het probleem is inderdaad zoals je op het uitvergrote foto kan zien dat de lijn links slierten aan de onderkant heeft en dit juist niet op mijn macbook of op de oude scherm voorkomt. Bij deze is het resultaat hetzelfde qua lijn. Echter op het nieuwe scherm dus niet.

Als er niets anders op zit zal ik er dus maar aan moeten wennen

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Maar – nieuwsgierig als ik ben – waarom gebruik je de oude monitor niet meer? Die lijkt het nog te doen volgens je eerste bericht, én beter zeg je..

Bijdrager
    RyanNL1994

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 oktober 2020 om 17:43</p>
    Maar – nieuwsgierig als ik ben – waarom gebruik je de oude monitor niet meer? Die lijkt het nog te doen volgens je eerste bericht..

Dat klopt maar ik wou 2 schermen naast elkaar hebben. Ik heb nu dus 2 samsung schermen van hetzelfde model die het probleem dus ondervinden. Jammer genoeg kon ik het model van mijn oude scherm nergens meer vinden ook niet via webshops of marktplaats. Deze heb ik dus al weggegeven aan een familielid

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ai, dat is wel pech.. Ik lees nu (pas) in de link van Kwadraatje dat dit z.g. VA panels zijn, had  ik nog nooit van gehoord. Die hebben een ander soort pixels en als je dat vergelijkt verklaart dat de sliertjes wel een beetje, zie onderkant letter C. Alles heeft z’n prijs dat blijkt maar weer, maar het zal ook wel weer wennen hoop ik voor je.

Bijdrager
    RyanNL1994

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 oktober 2020 om 17:53</p>
    Ai, dat is wel pech.. Ik lees nu (pas) in de link van Kwadraatje dat dit z.g. VA panels zijn, had  ik nog nooit van gehoord. Die hebben een ander soort pixels en als je dat vergelijkt verklaart dat de sliertjes wel een beetje, zie onderkant letter C. Alles heeft z’n prijs dat blijkt maar weer, maar het zal ook wel weer wennen hoop ik voor je.

Yes ik zie het nu inderdaad. Weer wat nieuws geleerd dan, voor de volgende keer nog maar is wat beter kijken naar de specs. Voor nu maar even wennen. gelukkig valt het niet zo op bij tekst in de browser enkel bij Illustrator heb ik het nu zowat kunnen opmerken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waarom zet je hem niet op „Standaard voor beeldscherm”? Is het dan nog slechter? Komt bij dat 1080p een TV-resolutie is — ziet het er ook zo slecht uit als je 1600×900 kiest?

Bijdrager
    RyanNL1994

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 4 oktober 2020 om 19:25</p>
    Waarom zet je hem niet op „Standaard voor beeldscherm”? Is het dan nog slechter? Komt bij dat 1080p een TV-resolutie is — ziet het er ook zo slecht uit als je 1600×900 kiest?

Hey Jakko,

Beide suggesties geprobeerd maar het blijft jammer genoeg op hetzelfde resultaat.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Jakko Westerbeke op 4 oktober 2020 om 19:25
    Komt bij dat 1080p een TV-resolutie is — ziet het er ook zo slecht uit als je 1600×900 kiest?

Komt volgens mij omdat hij via HDMI verbonden is, dat je 1080p ziet staan in het overzicht. Maar niet relevant want de native resolution van het paneel is 1080p: 1920×1080. Kiezen voor 1600×900 kan het dan nooit beter maken, en ‘standaard voor beeldscherm’ zal ook 1920×1080 zijn.

Sleutelbeheerder
    Night

Je zou ook eens kunnen proberen om de schaling uit te vinken (dus te kiezen voor ‘standaard voor beeldscherm’).

Bijdrager
    computer space

24 inch aan 1080p is gewoon lage-resolutie vandaag de dag.

Ben je trouwens aan het dupliceren of aan het uitbreiden? Bij dupliceren wordt het inderdaad een zooitje, omdat Apple intern een werkblad van 1280×800 hanteert op een MBP 13 inch, daar dan weer op iets van 4K beeld voor genereert in VRAM en dit terugschaalt naar Retina. Als het daarna ook nog eens gesubsampled wordt voor 1080p wordt het een zooitje i.d.d. Illustrator is hier ook geen vriend, want die heeft als sinds jaar en dag een vreselijke vector rendering aan boord, probeer bij Illustrator eens anti-aliasing uit te zetten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.