15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Max08

Externe opstartschijf maken

Hoe maak ik van een externe schijf een opstart schijf.
    Hierop wil ik o.a. bootcamp draaien, en backup maken met time machine.
    Op welke wijze kan ik dit het beste aanpakken?

Heb al even binnen het forum gezocht, maar vond zo gauw niet iets.

Mvg Max

Moderator
    unSOUND
    ”Max08″

Hoe maak ik van een externe schijf een opstart schijf.

Een opstartbare kloon maken. Staat ook vermeld in de Stickies:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=891445#891445

”Max08″

Hierop wil ik o.a. bootcamp draaien, en backup maken met time machine.

BootCamp gaat niet lukken, die wil uitsluitend draaien op de interne schijf. TimeMachine is gewoon in te stellen in de Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    Max08

Waarom is het niet mogelijk om Bootcamp op een externe schijf te draaien.
    Als je een opstartschijf maakt dan is deze toch gelijk aan de schijf in de apple.
    Het is toch ook mogelijk om zonder HDD in je apple te werken middels een externe HDD of een server oid.

Ik ben voor een bepaalde toepassing windows nodig.
    Maar wil het eigenlijk niet op de iMac installeren.

Weet je misschien dan een andere oplossing?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Max08″

Ik ben voor een bepaalde toepassing windows nodig.
    Maar wil het eigenlijk niet op de iMac installeren.
    Weet je misschien dan een andere oplossing?

Een Windows PC? :evil:

Moderator
    unSOUND
    ”Max08″

Waarom is het niet mogelijk om Bootcamp op een externe schijf te draaien.

Waarom het niet gaat weet ik niet, ik weet alleen dat het duidelijk in de handleiding vermeld staat dat het niet kan.

Beste oplossing is nog steeds om gewoon helemaal geen Windows te gebruiken… Die aanpak gebruik ik nu al 8 jaar zonder problemen…. :wink:

Bijdrager
    Max08

Heb al gedacht om een windows notebook erbij aan te schaffen, maar dat is als plassen tegen een stroomdraad.
    Wil ook geen windows pc.
    Ik heb een nieuwe externe schijf gehaald van 500 GB en wilde als het mogelijk was hier een kleine partitie op aanmaken (20 GB)
    voor de enige windows toepassing die ik soms nodig ben.
    Ik ga zeker geen bootcamp op de iMac zetten, dan maar geen windows, maar op een externe hdd was misschien optie.

Gebruik zelf nu ook 8 jaar Apple (vanaf OS X) en wil ook zeker niet terug naar windows.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Welke dan? Halo II?:wink:

Bijdrager
    Max08

Halo II??

Moderator
    unSOUND

Hendrik vroeg zich ( net als ik ) af welke applicatie je perse onder Windows moest draaien… Voor hetzelfde geld is er immers gewoon een Mac alternatief…

Bijdrager
    Max08

Het gaat om kleine bestandjes op een schijfje te zetten waarna dit schijfje gebruikt wordt in een ander apparaat.

Bijdrager
    Max08

Ik heb middels CCC een kloon aangemaakt.
    Hij geeft een fout melding aan en kan dus niet opstarten vanaf de externe HDD
    Ik heb voor onze dochtertje (8 jaar) een apart account aangemaakt omdat ik na een woest moment haar windows pc de deur heb uitgegooid omdat er wederom windows problemen in huis waren.
    Windows eruit, stress weg.
    Nu krijg ik als ik mijn externe schijf benader geen toegang tot haar bestanden terwijl ik de beheerder ben.
    In een aantal mappen krijg ik een rood rondje met een witte horizontale streep te staan en krijg dan de melding dat ik geen toegang heb tot deze bestanden.
    Verder is mijn eigen accout wel volledig gecopieerd en te benaderen, maar niet op te starten vanaf deze schijf.
    Is misschien gewoon backuppen met Timemachine beter?
    Wat verschilt Timemachine met andere programma’s om te backuppen.

Wat is de beste manier om een backup te maken.
    Ik lees verschillende verhalen en ieder heeft zijn eigen mening.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Max08″

Ik heb middels CCC een kloon aangemaakt.
    Hij geeft een fout melding aan en kan dus niet opstarten vanaf de externe HDD.

Kontroleer even (via “Options” in Disk Utility) of op de externe schijf het correcte partitie schema (GUID) wordt gebruikt.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Max08″

Wat is de beste manier om een backup te maken.
    Ik lees verschillende verhalen en ieder heeft zijn eigen mening.

Voor het maken van een bootable kloon gebruik ik meestal SuperDuper (gratis trial beschikbaar), maar CCC zou het eveneens goed moeten doen.
    Een Time Machine backup geeft je geen schijf waarvan je kunt opstarten, maar is wel handig voor de dagelijkse backup zonder omkijken.

Moderator
    unSOUND
    ”Max08″

Het gaat om kleine bestandjes op een schijfje te zetten waarna dit schijfje gebruikt wordt in een ander apparaat.

Kun je het misschien nog iets vager omschrijven ? Misschien dat we het dan wel snappen… :wink:

”Max08″

Nu krijg ik als ik mijn externe schijf benader geen toegang tot haar bestanden terwijl ik de beheerder ben.
    In een aantal mappen krijg ik een rood rondje met een witte horizontale streep te staan en krijg dan de melding dat ik geen toegang heb tot deze bestanden.

Dit betekend dat jij geen toegangsrechten hebt tot die mappen. Dit kun je oplossen door de schijfrechten van de externe schijf uit te schakelen. Selecteer de schijf, en klik met de rechter muisknop, en kies voor “toon info”. Vervolgens zet je een vinkje bij “Negeer eigendomsrechten voor dit volume.”

Bijdrager
    Max08

Jazeker, ik moet soms drivers installeren op een adapterkaart voor spelcomputers.
    Ik heb het geprobeerd om het met de iMac te doen, maar dit lukte helaas niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.