5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    theo1

Externe netwerkschijf mounten in mac

Besten,

Zojuist een conceptronic externe netwerkschijf aangeschaft.
    Zowel via mijn Windhoos machine, als via mijn Macs kan ik hem benaderen.
    Op mijn Windhoos machine heb ik hem inmiddels ook als externe netwerkschijf (“z-schijf”) zichtbaar kunnen maken.
    Het probleem ontstaat als ik de netwerkschijf wil mounten op mijn beide macs (powerbook en macbook pro).
    Via “Finder” en “Go” doe ik “verbind met server” .
    Vervolgens typ ik het ip adres netjes in en wordt de schijf gevonden.
    Vervolgens verschijnt het dialoog venster waarin ik username (admin) en het wachtwoord van de schijf intyp.
    Dan ontstaat het probleem en verschijnt de mededeling:

“Er kan geen verbinding met deze server tot stand worden gebracht omdat de server niet in het netwerk is gevonden. Probeer het later opnieuw of gebruik een andere URL”

Dit is vreemd, omdat tot dan toe de ‘server’ ofwel de netwerkschijf steeds wel gevonden wordt en ook op de windhoos machine het toevoegen geen probleem is.

Iemand een oplossing?
    Alvast dank voor het meedenken!

Bijdrager
    Stadsman

Behalve het adres moet je ook een prefix opgeven. Bij een netwerk disk is dat cifs. Je kunt dit makkelijk doen via een applescript:

1. In programmas/applescript open scripteditor
    2. Copy en paste de volgende code:

[code:1:41e32a3a30]try
    mount volume "cifs://192.168.1.101/Volume"
    end try[/code:1:41e32a3a30]

3. Verander het IP adres naar je eigen adres (formaat: xxx.xxx.xxx.xxx/volume)
    4. Voor de netwerk drive gebruikte ik cfis in plaats van afp
    5. Indien nodig kun je ook een username en paswoord in het script toevoegen:

[code:1:41e32a3a30]try
    mount volume "cifs://192.168.1.101/Volume" as user name "Je Naam" with password "paswoord"
    end try[/code:1:41e32a3a30]

6. Bewaar het als een programma (Archief>Bewaar als… Bij structuur selecteer programma en zorg dat ‘openingsvenster’ niet is aangevinkt)
    7. Doe dit voor elke drive/mac/pc die je wilt automounten.
    8. Plaats de gemaakte programma’s ergens op je mac (ik heb ze in hulpprogramma’s staan)
    9. Via systeemvoorkeuren ga naar accounts en klik op inloggen.
    10. Met het plus teken kun je nu je programmaatjes toevoegen zodat ze bij inloggen gestart worden en de drives gemount worden.

Bijdrager
    lowfi

Zet eens smb:// voor het ip nummer.

Bijdrager
    theo1

Dank voor jullie reacties!
    Prefixen voor het ip nummer geplaatst, nu krijg ik inderdaad een dialoogvenster waarin ik werkgroepnaam (WORKGROUP), username (admin) en password in kan vullen van de externe schijf.
    Helaas…. dan gaat het weer mis en krijg ik een melding dat username of password niet kloppen. Dit terwijl ik weet dat de ingevulde gegevens goed zijn. Als ik nl. de username en password gebruik om via mijn webbrowser de schijf aan te roepen, gaat het wel goed en kom ik in een configuratie scherm.
    Dit is de eerste keer dat iets met Mac minder makkelijk gaat dan met Windhoos! Wie o wie kan me nog een slag verder helpen?

Bijdrager
    CaDoc

Wellicht moet je eerst een “normale user” aanmaken en die gebruiken waarvoor je verder kan…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.