8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Flesh

Externe monitor calibreren

Hi allen,

Ben sinds november zeer tevreden eigenaar van de nieuwste 13” MBP retina. Het werd alleen tijd voor een externe monitor erbij. Aangezien het al dure maanden zijn geweest wilde ik hier niet teveel aan uitgeven. Ik kwam via Marktplaats bij een mooie monitor terecht, namelijk de Samsung Syncmaster S23A550H.

Toen ik hem thuis aansloot was mijn eerste reactie dat ik hem snel weer terug op Marktplaats zou zetten. Gelukkig na wat tweaken met (geavanceerd) calibreren via Apple’s instellingen werd ik al snel meer tevreden.

Toch blijven de kleuren niet helemaal identiek aan mijn retina scherm (wat feller, schraler) en dit is best vervelend aangezien ik veel grafisch werk doe. Zijn er makkelijke manieren om een monitor helemaal goed te calibreren? Of zal er altijd een (groot) verschil blijven met mijn retina scherm op mijn MacBook?

Bedankt

Bijdrager
    SunKeeper

Geen enkel scherm is hetzelfde. Daarnaast is een Retina-scherm behoorlijk anders opgebouwd dan een ‘normaal’ scherm.

Schermen die tot in de puntjes te kalibreren zijn worden vooral gebouwd door het merk Eizo. Echter lopen de prijzen daarvan behoorlijk in de papieren. Maar dan heb je ook een goed scherm waar je geen spijt van zult krijgen.

Bijdrager
    Flesh

Bedankt voor je reactie! Ben voorlopig dan wel tevreden met m’n Samsung, goed op te werken verder.

Bijdrager
    computer space

De Samsung is een TN scherm, de kleurafwijking bij een beetje draaien met je hoofd is al zo groot, daar is niet zinnig tegenop te kalibreren. Ook is hij van erg beperkt gamut, 80% sRGB oid.
    Koop liever een Dell U2412HM. Amper duurder, maar heel andere klasse. Fatsoenlijk IPS sRGB scherm netjes voorgekalibreerd in de fabriek, vergelijkbaar met hoe Apple het doet.

Bijdrager
    Flesh

Toevallig is dat de monitor die ik eerst per se wilde hebben. Kwam alleen maar mondjesmaat op Marktplaats. En uiteindelijk toch bijna dubbel zo duur dan mijn Samsung (80 euro tegenover ongeveer 150). Uiteindelijk schaf ik die wel binnenkort aan!

Bijdrager
    1984
    computer op 15 januari 2014

Koop liever een Dell U2412HM. Amper duurder, maar heel andere klasse. Fatsoenlijk IPS sRGB scherm netjes voorgekalibreerd in de fabriek, vergelijkbaar met hoe Apple het doet.

De U2412HM is een LED de U2413 een monitor met PremierColor en deze laatste beschrijf je echter deze is duurder en zover mij bekend is deze alleen voorgekalibreerd :U2413 with PremierColor comes factory color calibrated to support 99% AdobeRGB which enables brilliant and accurate color hues and saturation. Six axis color control enables further user customization, professional color critical work.

Wat zegt Dell hier over klk

@Flesh je kunt ook een foto printen (als voorbeeld) en zo met de instellingen op de monitor en Mac (Systeemvoorkeuren >’Beeldschermen’> ‘Kleur’.) wat spelen
    Indien je de beeldschermkleuren wil optimaliseren.zou je je scherm kunnen kalibreren met een Kalibratiesysteem Maar ik heb zo het idee dat je dat overbodig vind, anders had je wel voor een duurder scherm gekozen.

Bijdrager
    Flesh

Goede tip om een printje er naast te houden, ga ik doen!

Bijdrager
    computer space

Dell calibreert alle Ultrasharp monitoren. Krijg je zo’n meetformulier bij. Alleen zijn er ook pro-modellen (U2413, U2713H) met AdobeRGB en 3D lut zodat AdobeRGB en sRGB naast elkaar mogelijk zijn. Maar dat is een andere categorie, dat is meer als concurentie met Eizo CG modellen en de NEC PA serie.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.