23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    sanne

Externe microfoon op PowerBook G4 1 GHz

Op de PowerBook G4 I GHz zit achterop een ingang voor een externe microfoon.

Maar het microfoontje wat ik er op aansluit, doet het niet! Ook niet als ik de Sound Setting goed instel. En het microfoontje werkt wel als ik hem aansluit op een [email protected]#$-laptop!

Zijn er nog speciale eisen die aan een extern microfoontje worden gesteld, voor ze het willen doen op de PowerBook?

Bijdrager
    Mendoza

en als je in systeemvoorkeuren bij geluid kijkt heb je een keuze als het gaat om de geluidsivoer?

Bijdrager
    Esquare

Wat voor microfoontje is het? USB? Type?

Bijdrager
    sanne
    ”Esquare”

Wat voor microfoontje is het? USB? Type?

Nee, zoals gezegd: GEEN USB, maar geluidsinvoer achterin de PowerBook. ’t is een Logitech Dialog 811.

klik hier

”Mendoza”

en als je in systeemvoorkeuren bij geluid kijkt heb je een keuze als het gaat om de geluidsinvoer?

Jazeker! En ik kan het micje ook selecteren.

Maar mijn vraag is niet zozeer waarom dit het nu niet doet, maar meer in het algemeen: moet zo’n micje nog aan bepaalde voorwaarden doen om te kunnen werken? Moet dat nog “actief” zijn of zo (en ik gooi er nu maar een term tegenaan die ik zelf niet begrijp)?

Bijdrager
    mereltje

Ik heb zo’n usb ding en bij doet ie t gewoon op mn quicksilver…… Als het goed is zijn al die logitech dingen gewoon compatible met apple, dus hoeft niet “actief” te zijn of iets dergelijks…. Wel instellingen goed zetten, desnoods ff herstarten maar lijkt me sterk dat dat helpt maar je weet nooit!

Bijdrager
    sanne
    ”mereltje”

Ik heb zo’n usb ding en bij doet ie t gewoon op mn quicksilver

Ja. Maar het betreft hier niet een usb ding.

Het gaat hier om de geluidsINvoer-minijack aan de achterkant van een PowerBook.

Bijdrager
    mereltje

ja, dat had ik begrepen……
    kijk maar ff naar de specs van dat ding van je, en dan zie je dat ie compatible moet zijn….

Bijdrager
    eiko

het maakt niet uit wat voor mic je gebruikt, je kan zelfs een koptelefoon op de microfoon ingang aansluiten en die als mic gebruiken.

Bijdrager
    sanne
    ”mereltje”

kijk maar ff naar de specs van dat ding van je, en dan zie je dat ie compatible moet zijn.

Uh … waar moet ik dan op letten om te weten of-ie compatible is? Want er staat niet zoiets als “Mac OS X” op. En feit blijft: het werkt niet.

”eiko”

het maakt niet uit wat voor mic je gebruikt, je kan zelfs een koptelefoon op de microfoon ingang aansluiten en die als mic gebruiken.

Tja. Maar mijn probleem is nu juist: hij doet het niet. En we hebben het hier over een microfoon aangesloten op de audio-IN van een PowerBook.

Bijdrager
    bruno

Nee dat klopt, de meeste mic’s die je overal kan kopen (Winshit) doen het niet in je G4, koop bij een apple dealer een mic en hij doet het!

Bijdrager
    sanne
    ”bruno”

Nee dat klopt, de meeste mic’s die je overal kan kopen (Winshit) doen het niet in je G4

Enig idee waarom het dan niet werkt? Op deze manier is het weinig plug-n-play! En ik ben stomverbaasd (en ook een beetje boos) dat het dus wel op een Win-laptop werkt maar niet op de G4 PowerBook!

Bijdrager
    bruno

Je hebt gepowerde en niet gepowerde mics, en jy moet een gepowerde hebben…

Bijdrager
    sanne
    ”bruno”

Je hebt gepowerde en niet gepowerde mics, en jy moet een gepowerde hebben…

Kan je ook uitleggen wat je daarmee bedoelt? Wat is dat: een gepowerde mic? Hoe herken ik een gepowerde mic, en waarom moet de PowerBook eigenlijk een gepowerde mic hebben?

Bijdrager
    bruno

Als je b.v. je mic aan een iMic plugt doet deze het wel omdat deze dan wordt “gepowerd” door de Imic die de stroom uit de USB poort haalt die “powerd” is.

Vandaar dat elke USB mic het gewoon doet.

Het ligt dus aan de geluidskaart van de mac die unpowerd is.

Bijdrager
    sanne
    ”bruno”

Het ligt dus aan de geluidskaart van de mac die unpowerd is.

Dan heb ik toch wat moeite om te geloven dat aan de mini-jack geluid-IN-voer van de PowerBook G4 een geluidskaart zit die unpowerd is.
    Want ik heb het hier niet over de iMic of een USB-poort, het gaat om de mini-jack geluid-IN-voer van een PowerBook.

Bijdrager
    bruno

Ik weet waar je het over hebt, en of je het gelooft is aan jouw…
    Als je een andere theorie hebt hoor ik deze graag.
    Het is niet alleen bij laptops, Met een Desktop hetzelfde probleem..

Bijdrager
    joostovermars

goe dan: je audio in mini jack van je mac is een stereo LINE IN. Een microfoon levert veel minder signaal dan benodigd voor een line in. de windhoosbak waarop hij het wel deed had waarschijnlijk een geluidskaart met een microfooningang op minijack, vandaar dat hij het daar wel deed.

als je de audio in van je mac dus wilt gebruiken moet je een microfoonvoorversterker of een mengpaneeltje ertussen zetten. die versterkt het microfoonsignaal tot lijn niveau. dat heeft allemaal niets met wel of niet ‘powered’ te maken.

vind je dat allemaal te ingewikkeld en wil je alleen een beetje audio chatten dan kun je inderdaad beter zo’n usb ding kopen. als je powerbook een ingebouwde mic heeft is dat niet eens nodig.

wil je echt muziek opnames maken, koop dan een serieuze microfoon en een audio usb interface.

Bijdrager
    bruno
    ”joostovermars”

als je de audio in van je mac dus wilt gebruiken moet je een microfoonvoorversterker of een mengpaneeltje ertussen zetten. die versterkt het microfoonsignaal tot lijn niveau. dat heeft allemaal niets met wel of niet ‘powered’ te maken.

Daar heb je wel power voor nodig;)
    Zo wel een ietswatveel helderdere uitleg. Dank

Bijdrager
    sanne
    ”joostovermars”

je audio in mini jack van je mac is een stereo LINE IN. Een microfoon levert veel minder signaal dan benodigd voor een line in. de windhoosbak waarop hij het wel deed had waarschijnlijk een geluidskaart met een microfooningang op minijack, vandaar dat hij het daar wel deed.

<sanne slaakt een zucht van verlichting>

Eindelijk iemand die me begrijpt!

Dank je wel, Joost, voor een uitleg waar ik wat mee kan. Je geeft niet alleen meer informatie maar ook tips. Bestaan er ook microfoons die ik wel op die stereo Line In van de PowerBook zou kunnen aansluiten? Of heb ik altijd een voorversterker of mengpaneeltje nodig om die poort te gebruiken?

Nou heb ik toevallig ook nog zo’n iMic. Dus die heb ik eens op de USB-poort gezet, en ik heb in de ladekast gegraven naar een aantal microfoons. Van die oude Apple-microfoontjes: zo’n ronde en eentje vrij groot en driehoekig. Raar maar waar, daarmee lukt het me niet om geluid-invoer via microfoontje-iMic te laten verlopen.

Ik kan in de Sound Settings wèl aangeven dat ik via het externe usb-device geluidsinvoer wil, ik heb de iMic op de goede stand gezet, maar geluid, ho maar.
    Geluid-uit via de iMic, naar een boxensetje toe, dat is geen probleem.

Mij valt op dat ik twee verschillende Apple-microfoontjes heb (geen van beide werkt overigens). Het plugje verschilt dus een kleine beetje. Beide microfoontjes passen wel in de iMic (maar werken niet).

Heb je ook een tip wat voor een soort microfoon ik dan nodig heb om hem met de iMic te laten werken? En wat de reden is dat de Apple microfoontjes er niet mee werken?

Bijdrager
    merlijn

Ehh, een hele domme vraag, bij het invoer venstertje van de geluids in gang staat een schuifje, die heb je natuurlijk helemaal naar rechts geschoven.

Ik bedoel het niet sarcasties, maar ik kan het even (en dadelijk ook niet) beter omschrijven

m

Bijdrager
    joostovermars

ehhh, Sanne, ik weet het ook niet helemaal. volgens de website is de imic geschikt voor standaard 3,5 mm stereo plugjes en dus voor standaard consumenten microfoons. Die oude Apple dingen stammen misschien nog uit de tijd dat apple overal zijn eigen niet-compatible standaarden voor had.

Je kunt dus altijd naar de hifi boer gaan en daar zo’n stereo microfoontje kopen, zijn niet al te duur.

De output van de imic werkt, dus qua usb aansluiting zit het wel goed.

Weet je ZEKER dat je signaal niet binnen komt? met welke software test je dat?

heb je al geprobeerd een klein koptelefoontje op de ingang aan te sluiten en daarin te praten (ja dat kan werken!)

Bijdrager
    Fernandos

Ik heb een apple microfoon (not powered!) die uitstekend werkte op de line-in ingang van een powerbook g3, uitstekende kwaliteit, en ook prima signaal. Echter dezelfde microfoon werkt niet op een powerbook G4, en dit omdat het stekkertje niet past, de dikte is goed maar de lengte niet, kort gezegd de stekker is te lang. Nu ben ik benieuwd of die microfoon werkt als ik een verloopstekkertje zou hebben (als die bestaat) naar een standaard 3.5 mm stereo plug.

F.

Bijdrager
    rdsmith

Kun je een screendump maken van je geluid invoer (systeem voorkeur). Alle microfoons die ik in de mic. ingang aansluit doen het gewoon. Wie weet is hier de combinatie van koptelefoon + gelijktijdig microfoon wel het probleem. Ook dat moet kunnen.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.