15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Externe locatie van bestanden voor Plex

Hoi allemaal,

Ik heb al best wel een oude MacBook Pro en denk erover een nieuwe te gaan kopen. Er zijn nu films en foto’s op mijn MacBook Pro opgeslagen die ik met gebruik van de Plex-app op mijn TV benader. Ik zoek al een tijdje een alternatief waar ik de bestanden kan opslaan zodat ik ze met mijn TV gewoon kan benaderen, via de Plex Media Server op mijn nieuwe MacBook. Een NAS server is daarvoor een mogelijkheid (denk ik), maar zijn er wellicht nog handigere methodes zonder gebruik te maken van een fysieke harde schijf die ik telkens aan zal moeten sluiten op mijn Mac om de media te kunnen zien? Zo’n schijf gaat een keertje door de kamer slingeren en dan zie ik mijn kids er zonder problemen lekker in de zandbak of in bad mee spelen;)

Bijdrager
    Loek1991

Een NAS Server hoef je nooit fysiek aan je MacBook te verbinden, noch aan je TV. Deze is vanuit het netwerk benaderbaar vanaf zowel je TV als je MacBook. Geef hem een mooi plekje naast de router, verbindt ze met een ethernet-kabel en klaar ben je.

Bijdrager
    Shmoo

Kan je met die Plex-app software verbinding maken met diensten als Google Cloud Storage of Amazon S3?

Als dat het geval is dan zou je daar gewoon je content naar toe kunnen uploaden. Dat kost letterlijk centen per GB en je hoeft ook niet te betalen voor vaste volumes die je mogelijk nooit gaat gebruiken. Het is een kwestie van uploaden in de regio naar keuze en alleen betalen voor wat je verbruikt qua opslag een bandbreedte.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Shmoo op 25 oktober 2019 om 14:50</p>
    Kan je met die Plex-app software verbinding maken met diensten als Google Cloud Storage of Amazon S3?

voor Plex het je een Plex-server nodig.

die biedt de bestanden aan, zodat de app op de TV ze kan afspelen.

PMS kun je installeren op een NAS, maar ook op bijv. een RaspberryPi

Bijdrager
    TinMachine

Dank voor de reacties tot zover! Als ik een NAS-server zou willen kopen die niet te ingewikkeld is om in te stellen en het prima doet met een Mac, wat is dan een goede keuze?

Inactief
    Anoniem

Alle locaties (dus ook cloud) waartoe de Plex Media Server (PMS) toegang toe heeft kan je gebruiken om content in op te slaan, welke de Plex Client (Browser of app) kan afspelen, mits door Plex afspeelbaar. Die PMS moet dan wel aanstaan / beschikbaar zijn en het handigste is een NAS of een voordeligere uitvoering van een NAS: de WD My Passport Wireless Pro. Daarin zit ook een Plex Server, maar die kan alleen content afspelen die op die WD schijf staat.

Bijdrager
    TinMachine

<p class=”cite”>fred44nl op 25 oktober 2019 om 15:02</p>

<p class=”cite”>Shmoo op 25 oktober 2019 om 14:50</p>

voor Plex het je een Plex-server nodig.

die biedt de bestanden aan, zodat de app op de TV ze kan afspelen.

PMS kun je installeren op een NAS, maar ook op bijv. een RaspberryPi

Als ik PMS installeer op een NAS, moet mijn Mac dan nog wel aan om de bestanden te kunnen gebruiken vanaf mijn TV of wordt dat helemaal overbodig?

Inactief
    Anoniem

Alleen de machine waar de Plex (app) c.q. client op staat, dus in dit geval de TV hoeft aan te staan en het apparaat waarop de PMS draait, in jou geval de NAS. Synology en QNAP hebben mooie oplossingen hiervoor.

Bijdrager
    fred44nl

Als ik PMS installeer op een NAS, moet mijn Mac dan nog wel aan om de bestanden te kunnen gebruiken vanaf mijn TV of wordt dat helemaal overbodig?

nee, dat is niet nodig.

PMS is de server en de TV is een client.

je kunt ook een iPad of iPhone als client gebruiken

je kunt met je Mac wel inloggen op de web-gui van Plex en dan kun je bijv. zien hoe ver de film of aflevering is.

Inactief
    Anoniem

Een (headless > lees monitorloze) MacMini met daaraan een forse externe schijf is ook een idee. MacMini met SSD en externe schijf hoeft geen SSD te zijn.

Die MacMini kan je met een andere Mac of iPad bedienen.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>nnsa op 25 oktober 2019 om 15:56</p>
    Een (headless > lees monitorloze) MacMini met daaraan een forse externe schijf is ook een idee.

ja, dat is zeker zo.

maar dat is wel een prijzige oplossing.

ik ben enkele jaren geleden begonnen met een Raspberry Pi 3B

nu heb ik een Fitlet2 / Mintbox Mini 2

Inactief
    Anoniem

En als je het in de Cloud gaat opslaan, bedenk dan wel dat je zeer goede internet-snelheid zal moeten hebben om de content af te spelen, vooral bij HD / 4K films en HD audio. Zeker als het binnen ook nog eens door de WiFi heen moet.

Bijdrager
    fred44nl

als je het in de cloud zet, dan moet je wel hier of daar een server hebben, die het binnenhaalt en aanbiedt.

Inactief
    Anoniem

Klopt, op de Plex Media Server kan je aangeven vanwaar de content komt die je in je plex bibliotheek wil hebben.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>TinMachine op 25 oktober 2019 om 15:42</p>
    Dank voor de reacties tot zover! Als ik een NAS-server zou willen kopen die niet te ingewikkeld is om in te stellen en het prima doet met een Mac, wat is dan een goede keuze?

Synology

Qnap

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.