19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Yannes

Externe IP adres veranderen

Ik heb een probleempje.

Mijn broertje verbind zijn computer draadloos met onze Sitecom WL-341 router en ik doe dat via de kabel. Maar we hebben allebei hetzelfde externe IP adres, het interne ip adres veranderen was niet zo moeilijk, maar dan veranderd de router de externe niet automatisch. Dit zorgt voor een IP-conflict wat nog weleens vervelend kan zijn.

Op Whatismyip.com stond een makkelijke tutorial hoe ik mijn externe ip adres kan veranderen, maar die werkt niet omdat dit: “Your Computer Is Being Assigned The External IP” niet het geval is.

Iemand een idee hoe ik mijn externe IP kan veranderen via onze router?

Bijdrager
    henno

Je werkt via dezelfde router dus heb je allebei hetzelfde externe IP-adres. Daar valt niks aan te doen. Het geeft geen conflicten omdat de router zogenaamde NAT-tabellen bijhoudt en dus weet welk pakketje van buiten voor welk intern IP-adres is. het externe IP-adres krijg je van je provider (ADSL en kabel hebben iets andere mechanismes), en blijft meestal vrij lang constant.

Bijdrager
    Yannes

Nou, ik krijg geen extern ip adres van ziggo. En mijn pa zit ook gewoon bedraad op deze router en heeft een ander IP adres.

Bijdrager
    readefries

Kun je wat meer over je configuratie vertellen en welke ip adressen de verschillende nodes (apparaten op een netwerk) hebben? Dan kunnen we je iets gerichter helpen.

Zoals ik het nu hoor, heb je je netwerk niet goed ingericht en zul je dat moeten aanpassen. Na je kabelmodem moet je een router aansluiten, op deze router sluit je al je computers aan.

Bijdrager
    henno

Vreemd. Misschien dat je er maximaal 2 krijgt, en als er een derde bijkomt de NAT in werking treedt.
    Je gaat wel via de router? Hoe heb je DHCP ingesteld ?

Bijdrager
    Pivni Pes

Je provider deelt IP adressen uit aan zijn gebruikers, dit IP adres is het buiten IP adres, of met andere woorden je externe adres.
    Wij hebben omdat we glasvezel hebben 4 van deze IP adressen, maar normaal gesproken heb je per aansluiting maar 1 IP adres.
    Deze kan je niet zomaar veranderen, en dit geeft ook geen conflicten.
    Ook je vader heeft het zelfde externe IP adres, ik denk dat je op een vreemde manier een zelfde IP adres hebt als je broertje, hoewel me dit sterk lijkt.

Bijdrager
    klerks1986

Als ik dit zo hoor lijkt het of DHCP uit staat en je computers een statisch ip adres hebben. Het makkelijkste is natuurlijk om DHCP aan te zetten en alle computers en andere apparaten een dynamisch ip te geven. Of is er een reden waarom dit niet kan.

Leg iig wat meer uit over de situatie en de foutmelding.

succes

Bijdrager
    Yannes

DHCP, UPNP, NAT zijn enabled. Statisch IP staat uit.

Nog wat screens:

Eerst hadden we een Belkin switch waarmee we gewoon externe IP’s konden veranderen via de computer. Nu moet het via de Sitecom router.

Bijdrager
    Pivni Pes

Externe IP kan je niet veranderen, wellicht bedoel je wat anders.

Bijdrager
    Yannes

Er veranderde toch echt iets als ik naar whatismyip.com keek.

Bijdrager
    Vinhelper

Het kan mogelijk zijn dat je kan wisselen, als je meerdere (2,3,4) IP-adressen hebt gekregen (pool) van de provider bij dat abonnement.

Maar of je dat zo kan wisselen, weet ik niet zeker.

Maar wat is nu precies je opstelling van je netwerk en hoe zit een en ander aangesloten? Maak er eventueel een tekening bij, zodat het wat duidelijker wordt. Ik begrijp er i.i.g. niet zo veel van.

Bijdrager
    klerks1986

Het wordt mij niet duidelijker wat het probleem nu is.

Ik denk, zoals ook andere zeggen, dat er wat termen door elkaar gebruikt worden.

Je Externe IP is voor gewoon te internetten niet belangrijk. Dat is het IP adres wat je modem heeft voor de rest van de buitenwereld. Mocht je een website hosten of iets dergelijks dan is het wel handig om te weten. Dit adres is normaal gesproken ook niet te weinigen en wordt door je provider bepaalt.

Je Interne Ip Adres(sen) zijn eigelijk alle IP adressen die je in je eigen netwerk gebruikt. Meestal te herkennen aan 192.168.XXX.XXX opbouw.

Waarom zou je je externe IP willen veranderen? of wat is precies het probleem?

Beschrijf wat er niet werkt!
    Voor zover ik kan zien in de screenshots staat er niks vreemds in.

Succes iig

Bijdrager
    klerks1986 op 06 november 2010

Het wordt mij niet duidelijker wat het probleem nu is.

Ik denk, zoals ook andere zeggen, dat er wat termen door elkaar gebruikt worden.

Misschien wil hij het gebruiken om zijn scherm te delen buiten zijn eigen netwerk?
    Dit kan, sinds dat ik een iMac naast mijn MacBook heb ook niet meer via mijn iPhone.
    Bij de App VNC kon ik dat eerst altijd via een extern IP doen.

Bijdrager
    Yannes

Probleem: Mijn broertje en ik hebben allebei hetzelfde externe IP adres. Dit levert een IP-conflict op (dit geeft mijn Mac soms aan) en ik wil dit oplossen. Interne IP adres kan ik veranderen, externe zou ik ook kunnen veranderen (kon met onze oude internet switch van belkin via de computer) maar nu met de Sitecom WL-341 moet het via de router gebeuren.

Wat me nu duidelijk is geworden is dat we van onze isp waarschijnlijk 4 IP adressen hebben gekregen, waartussen ik kan wisselen, dit kon vroeger via computer (ipconfig /release e.d. via windows). Nu moet het via de router. Geen idee hoe en daarom vroeg ik hulp.

Ziggo Modem –> Sitecom WL-341 –> 2 wired computers, 1 wireless, 3 wireless iPod Touch’s

Bijdrager
    iep

Voor zover ik weet deelt Ziggo via dhcp maar 1 ip-adres aan een particuliere klant uit. Zakelijke klanten daarentegen hebben wel de optie om meerder ip-adressen te krijgen, zij krijgen dan een subnet toegewezen (een subnet is een setje ip-adressen, meestal gaat het dan om 4 of 8 stuks). Toen Ziggo nog gewoon Castel en Pallet was kon je tot 4 ip-adressen als particulier zijnde aanschaffen zodat je middels een hub (switches waren toen nog niet echt gemeengoed maar waren wel onderweg om dat te worden) tot 4 computers op internet kon aansluiten (je mocht toen nog niet meerdere machines op 1 ip-adres aansluiten; een router was dan ook uit den boze). Er is echter sinds enkele jaren een chronisch tekort aan ip-adressen waardoor men niet veel later is opgehouden en overgestapt naar 1 ip-adres per klant. Wil je meerdere computers aan het internet hangen dan moet je maar een router kopen. Meeste modems van de providers zijn modem en router in 1 waardoor je meteen al meerdere computers op internet aan kunt sluiten. Lekker makkelijk:)

In jullie geval is er ook een router geplaatst in de vorm van een of andere Sitecom. Deze krijgt een extern ip-adres (die schaars zijn) van Ziggo uitgedeeld. De router zelf deelt aparte ip-adressen uit aan de computers in het netwerk. Deze ip-adressen kunnen en mogen ook alleen maar in een lokaal netwerk worden gebruikt en niet op het internet en hebben geen last van schaarste (het is gewoon iets met men ooit zo heeft afgesproken). Door deze setup kun je met heel veel mensen op 1 extern ip-adres waardoor er weer meer externe ip-adressen beschikbaar zijn en de schaarste beter het hoofd geboden kan worden. Dit heeft tot gevolg dat iedereen die achter dezelfde router zit, zoals jij en je broer, ook hetzelfde externe ip-adres heeft. De techniek die hiervoor zorgt heet Network Address Translation (NAT). Mocht je er meer over willen weten dan moet je daar maar eens naar zoeken. Dit is overigens ook alleen symptoombestrijding, een trucje. De echte oplossing ligt in het overschakelen van IPv4 naar IPv6 maar daar ga ik je niet mee vermoeien. Ook hier geldt, wil je er meer over weten zoek het dan eens op maar wees gewaarschuwd, het wordt al snel heel erg technisch!

Dit epistel terzijde…:) Wat vaak nog wel eens gebeurd is het vast instellen van een ip-adres. Mensen halen hun modem/router dan van dhcp af en stellen dan het ip-adres wat ze van Ziggo krijgen vast in het apparaat in. Als Ziggo dan wat wijzigt aan hun dhcp server dan levert dit problemen op. Het kan zijn dat ze dan een nieuwe indeling maken waardoor iedereen weer een ander ip-adres krijgt. Als jij dan van Ziggo het adres krijgt dat door de vorige eigenaar als vast is ingesteld in zijn modem/router dan levert dit problemen op met de verbinding (je krijgt een gevecht wie er verbinding heeft van de twee) en de melding dat er al iemand op het netwerk is met dat ip-adres. Wat moet je dan doen? Contact opnemen met de abusedesk van Ziggo, zij zijn de enigen die er tegen op kunnen treden. Je kunt zelf niets aan zo’n situatie doen. Ze kunnen diegene dan manen om de boel weer op dhcp in te stellen of ‘m van het netwerk afsluiten. Als ik het verhaal zo lees doet mij dat sterk vermoeden dat bovenstaande het geval is bij jullie. Dat jij en je broertje hetzelfde externe ip-adres hebben heeft er niets mee te maken, dat is normaal als je beiden achter dezelfde router zit.

Bijdrager
    Goodheart

Yannes, even voor de duidelijkheid: 1) als je Mac een IP-conflict aangeeft gaat het altijd om een intern IP adres. Waarschijnlijk heeft 1 van jullie een vast2) Volgens mij bestaat er niet zoiets als een Belkin internet switch, waarschijnlijk bedoel je daarmee de router die je voorheen had. 3) Op een Windows machine het commando ipconfig /release geven betekent dat je aan de DHCP server de lease van je interne IP adres teruggeeft. Daarna moet je een ipconfig /renew doen om een nieuw ip adres te krijgen. Op je Mac kun je dat via Netwerkvoorkeuren->Geavanceerd->TCPIP->DHCP vernieuwen. 4) De Sitecom *is* de router. 5) Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Ziggo meerdere externe ip-adressen levert aan privé-klanten. Kortom, als jij voor de juiste informatie zorgt, kunnen wij je probleem sneller oplossen.

Bijdrager
    Yannes

1. De IP conflict pop-up gaf mijn externe ip aan (83.87.xx.xx)
    2. Network switches bestaan ook, het was geen router.
    3.
    4.
    5. Hmm ja erg apart, maar Ziggo maakt ook fouten. (bv 3.5 mbit extra download bovenop het abbo dat we hadden) We hebben ook geupgrade in augustus, kan zijn dat hierdoor het aantal ip adressen is afgenomen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Beste Yannes, geloof de mensen die allemaal moeite doen om je duidelijk te maken dat je maar 1 externe IP adres hebt nu maar.
    Je hebt er echt waar maar 1.
    Ik heb het verhaal van Iep vluchtig door gelezen, en er staat echt geen onzin wat hij daar schrijft.
    Probeer je probleem duidelijk te omschrijven, maar bijt je niet vast in het externe IP verhaal.
    Mensen gaan dan denken “het zal wel”, en helpen je op een gegeven moment niet verder.

Bijdrager
    klerks1986

Heb je trouwens de meest simpele en meest onderschatte aktie al geprobeerd??

Je modem en router (tegelijk!) resetten? Dit wordt vaak vergeten maar in veel gevallen in het de oplossing. Misschien niet in dit geval, maar het is het proberen waard.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.