3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Sambo

Externe HDvan file server, mounten op machine in netwerk

Ik kan in loggen, ik kan gebruikers aanmaken, ik kan de schijf delen, ik kan hem benaderen als ‘admin gebruiker’….
    Maar hoe kan ik de externe harde schijf mounten op mijn desktop van een machine in het netwerk? Als ik zeg ‘verbind met server’ Komt ie automatisch met de opties “admin” of “gebruiker1”.

Hoe kan ik dan gemakkelijk de harde schijf wel benaderen en toegankelijk maken voor gebruikers in het netwerk, van mijn part allemaal met eigen wachtwoord.

Volgende stap die ik wil nemen, is op deze schijf een FTP map aanmaken, waar klanten via het web op kunnen inloggen.

Dit is de typische “dwingelarij” van OSX. Ik vind het ook best, maar ben nog teveel gewend aan het de ‘oude manier’ denk ik.:?

Bijdrager
    tricksel

(even uit m’n hoofd…!)

In je workgroup manager, naar het onderdeel “sharing”, dan tabblad “all”, en daar selecteer je de schijf/map die je wilt delen. Vervolgens klik je in het “hoofdgedeelte” van het venster bovenaan “share this item and its contents. Er onder kies je de gebruikers/groepen met toegang.

Bijdrager
    tricksel

Wat overigens misschien eens leuk is om te bekijken, is een aantal zgn. webcasts voor OS X Server, via http://www.macosxlabs.org/webcasts/index.html. Zeker de moeite waard…
    Niet alles sluit wellicht aan bij wat je er mee wilt of kunt (het kan soms redelijk diep gaan voor beginners), maar desalniettemin interessant!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.