21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Vilscon

Externe HDD werkt niet, ".Trashes

Hey guys,

Heel leuk een Samsung externe harde schijf (2TB) (Origineel Mac Journaled geformateerd uit de doos).. Maar ik krijg ‘ m niet echt aan de praat.

Ik kan geen enkel bestand erop plaatsen, ik kan wel de originele systeembestanden (gewoon van die stomme backup dingen en troep) ervan verwijderen.. behalve het mapje ‘.Trashes’. En volgens mij is dat ook de gehele boosdoener. Ik krijg dan ook foutcode -50

Heb al veel geprobeerd om de harde schijf werkend te krijgen.. zonder succes.

Lijstje van alles:

1. Mijn eigen prullenbak legen maakt niks uit (ik dacht, ivm trashes op de externe hdd)
    2. Rechten van de ext. hdd op lezen/schrijven iedereen gezet
    3. Diskutility de schijf te repareren, dat lukt niet omdat de schijf niet gedeactiveerd kan worden
    4. Diskutility om de schijf te partitioneren tot een nieuwe partitie te maken en de oudere te verwijderen. Kan niet, omdat ie niet bij het laatste blok kan?
    5. Diskutility om van de schijf twee nieuwe partities te maken en de oude verwijderen. Andere fout melding, kan dan helemaal niks doen.. ? what the..?:P
    6. - sudo -s -r rf /Volumes/Untitled\ 1/.Trashes – Directory not empty
    7. -r rf /Volumes/Untitled\ 1/.Trashes – no permissions

uiteraard.. heb ik een Mac en op dit moment niet een Windows beschikbaar.

Héél graag hoop ik dat iemand een oplossing heeft. Laat maar weten!

Bijdrager
    Haike

Heb je schijfbevoegdheden er al op los gelaten? met dat zelfde programma kan je hem ook helemaal wissen en opnieuw formatteren.

Bijdrager
    MacModus

Probeer eens via USB of via DVD te opstarten, alsof je een nieuwe installatie doet. Maar dan
    ga je naar schrijfbeheer en probeer eens op die manier de schrijf te benaderen en te formateren!
    Mogelijk staat er iets in je systeem die het benaderen van deze schijf onmogelijk maakt. Zonder de vaste opstart kan het systeem er niet op terug vallen. Het is een gok, maar het kost je maar 5 min.

Bijdrager
    Vilscon
    Haike op 14 december 2012

Heb je schijfbevoegdheden er al op los gelaten? met dat zelfde programma kan je hem ook helemaal wissen en opnieuw formatteren.

Rechterklik op schijf, en dan lees/schrijven op iedereen zetten, bedoel je? Dat had ik al gedaan ja.

Bedoel je dat niet.. Verklaar je nader!

Bijdrager
    fred44nl

.Trashes kun je ook niet verwijderen.
    je kunt wel met sudo rm -R /Volumes/Untitled 1/.Trashes/* de inhoud verwijderen.

Bijdrager
    Vilscon
    MacModus op 14 december 2012

Probeer eens via USB of via DVD te opstarten, alsof je een nieuwe installatie doet. Maar dan

ga je naar schrijfbeheer en probeer eens op die manier de schrijf te benaderen en te formateren!

Mogelijk staat er iets in je systeem die het benaderen van deze schijf onmogelijk maakt. Zonder de vaste opstart kan het systeem er niet op terug vallen. Het is een gok, maar het kost je maar 5 min.

Ik heb geen Mac DVD’s of installatie USB helaas. Andere suggestie?

Bijdrager
    Beech

Dit gaat weliswaar over een NTSF-geformatteerde schijf, maar misschien heb je iets aan de discussie.

Verder attendeer ik hier op, maar ken het programma niet.

Bijdrager
    Haike
    Blackvibes op 14 december 2012

Rechterklik op schijf, en dan lees/schrijven op iedereen zetten, bedoel je? Dat had ik al gedaan ja.

Jij hebt het over rechten toekennen, dit is wat ik bedoel.

Die moet je ff starten, dan krijg je ook die externe schijf te zien als het goed is. Die selecteer je, en dan druk je op de knop “herstel bevoegdheden”

Bijdrager
    Vilscon

Die moet je ff starten, dan krijg je ook die externe schijf te zien als het goed is. Die selecteer je, en dan druk je op de knop “herstel bevoegdheden”

Ah.. Die knop is helaas uitgeschakeld.

Net via andere dingen opnieuw gekeken. Via

<br />
    Probeer het anders via de Terminal. Sluit de schijf aan op je Mac, en cd ("change directory") naar het juiste volume:<br />
    cd /Volumes ls -al cd name_of_NTFS_partition ls -al<br />
    En als je daar inderdaad de .Trashes map ziet:<br />
    rm -rf .Trashes<br />

Krijg ik permission denied.. Dus denk dat het inderdaad daaraan ligt, want via terminal zie ik dit: d-wx-wx-wt 2 sanderschaeffer staff 68 19 nov 02:54 .Trashes

Bijdrager
    fred44nl

volgens mij kun je .Trashes niet verwijderen.
    de rechten die je laat zien van jouw .Trashes zien er goed uit, ze zijn nml. gelijk aan mijn .Trashes
    is de schijf NTFS geformateerd òf HFS+ journaled ??

Bijdrager
    Haike

Ah.. Die knop is helaas uitgeschakeld.[/quote]

Je moet eerst in het linkerveld die externe schijf selecteren, dan wordt die knop pas actief. Er staan altijd 2 afbeeldingen van dezelfde schijf, de onderste van de 2 die iets inspringt moet je hebben.

Bijdrager
    Vilscon
    fred44nl op 14 december 2012

volgens mij kun je .Trashes niet verwijderen.

de rechten die je laat zien van jouw .Trashes zien er goed uit, ze zijn nml. gelijk aan mijn .Trashes

is de schijf NTFS geformateerd òf HFS+ journaled ??
    HFS+ Journaled

Bijdrager
    Vilscon

Ah.. Die knop is helaas uitgeschakeld.

Je moet eerst in het linkerveld die externe schijf selecteren, dan wordt die knop pas actief. Er staan altijd 2 afbeeldingen van dezelfde schijf, de onderste van de 2 die iets inspringt moet je hebben.[/quote]

Is geen verandering helaas..

Bijdrager
    Haike

En als je de interne HDD van je mac selecteert in datzelfde programma? is die knop dan wel te gebruiken?

Bijdrager
    Vilscon

En als je de interne HDD van je mac selecteert in datzelfde programma? is die knop dan wel te gebruiken?

Als ik de schijf met inspringing selecteer, dan is die knop inderdaad te gebruiken.

Bijdrager
    Haike

Dus het programma doet het gewoon. Dus die externe schijf is wel zichtbaar maar niet te benaderen. Je kan ook je interne schijf eens herstellen en misschien is daarna die externe wel benaderbaar. Als je het nog nooit gedaan hebt kan het ook wel ff gaan duren.

Bijdrager
    Vilscon

Dus het programma doet het gewoon. Dus die externe schijf is wel zichtbaar maar niet te benaderen. Je kan ook je interne schijf eens herstellen en misschien is daarna die externe wel benaderbaar. Als je het nog nooit gedaan hebt kan het ook wel ff gaan duren.

Waarom zou ik m’n eigen schijf moeten herstellen? :S

Grootste probleme met Disk Util. is dat de schijf niet kan worden gedeactiveerd. Wanneer dat kan is het probleem opgelost..

Bijdrager
    Haike

Je moet niks, natuurlijk. Maar als er allemaal verkeerde bevoegdheden op je schijf staan gaat-ie minder vlot werken en misschien blokkeert hij daarom wel de toegang naar die externe..

Bijdrager
    Vilscon

Je moet niks, natuurlijk. Maar als er allemaal verkeerde bevoegdheden op je schijf staan gaat-ie minder vlot werken en misschien blokkeert hij daarom wel de toegang naar die externe..

Heb het toch maar gedaan toen na analyse er redelijk veel bevoegdheden fouten waren. Heeft niet voor verandering gezorgd..

Bijdrager
    jjmac1975

4. Diskutility om de schijf te partitioneren tot een nieuwe partitie te maken en de oudere te verwijderen. Kan niet, omdat ie niet bij het laatste blok kan?

“Unable to write to last block of device”

Ik lees oplossingen als hd middels een andere enclosure aansluiten, onder linux of windows formatteren en dan onder osx opnieuw naar hfs of mee terug naar de winkel… Seagate forum

Wat me ook nog te binnen schiet is dat je in het schijfhulpprogramma een debug menu kunt activeren om te kijken of een verborgen partitie roet in het eten gooit m.b.t. het opnieuw formatteren en of partitioneren.

“In order to turn on the debug menu, launch the Terminal app in Applications –> Utilities. If Disk Utility is running close it. Now enter the following command and press enter in Terminal:
    defaults write com.apple.DiskUtility advanced-image-options -bool true
    This will activate the new Debug menu”

Bijdrager
    Raddie

Euhh, kan die schijf niet gewoon kapot zijn? Mijn externe 2 Tb HD heeft het altijd plug and play gedaan. Met schijfhulpprogramma kan ik formatteren en partitioneren wat ik wil en ik heb nog nooit een van bovenstaande problemen gezien. Wel eens een andere schijf gebruikt?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.