13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Short

Externe HD zorgt ervoor dat iMac uit sluimerstand komt

Hallo,

sinds een week heb ik een nieuwe iMac 2,5 GHz Intel Core i5.
    Voor het maken van een back-up gebruik ik een Freecom 1TB externe USB HD en Time Machine.
    De stroomvoorziening heb ik zo gemaakt dat de iMac op een masteraansluiting zit en zodra deze masteraansluiting beneden een drempelwaarde komt, wordt de randapparatuur (slaves) uitgeschakeld. Dit is handig voor het gebruik in de sluimerstand.
    Ik ben er echter achter gekomen dat mijn externe HD ervoor zorgt dat de iMac telkens weer uit de sluimerstand komt, waardoor de randapparatuur steeds weer aan en uit gaat.
    Time Machine heb ik in de voorkeuren uit gezet, zodat de automatische back-up er niet voor zorgt dat de iMac telkens uit de sluimerstand komt.
    Ook heb ik in de energiestand voorkeuren ‘plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk’ aangevinkt.

Mijn vraag is of hier een oplossing voor is, aangezien ik wel lees op internet dat er andere gebruikers zijn die hetzelfde probleem ondervinden, maar ik nog geen oplossing hiervoor gelezen heb.

Bijdrager
    Macosxachist

Weet je zeker dat het de HD is die de iMac uit sluimerstand haalt? Het kan ook de netwerkcheck zijn die sinds 10.6 automatisch elke twee uur of zo plaatsvindt: http://hints.macworld.com/article.php?story=20100401103451497

Bijdrager
    Short

Ik heb eerder de externe schijf losgekoppeld gehad en toen ging de iMac wel gewoon in de slaapstand. Daarom heb ik de conclusie getrokken dat dit waarschijnlijk de primaire oorzaak zou moeten zijn.

De iMac komt overigens meteen weer uit de slaapstand nadat de slaapstand ingeschakeld is, misschien nog nuttige info?

Bijdrager
    Macosxachist

Gaat de spanning ook direct van de HD af als de iMac in sluimerstand gaat?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Short op 12 september 2011

Ik heb eerder de externe schijf losgekoppeld gehad en toen ging de iMac wel gewoon in de slaapstand. Daarom heb ik de conclusie getrokken dat dit waarschijnlijk de primaire oorzaak zou moeten zijn.

Een hard disk is een passief apparaat en haalt niet zelfstandig een computer uit de sluimer stand.
    Het is de computer die de hd aanspreekt om de een of andere reden. En als je die hd dan loskoppelt kan de computer ook niets dus blijft hij in de sluimerstand.

Bijdrager
    Short

Macosxachist op 12 september 2011 #
    Gaat de spanning ook direct van de HD af als de iMac in sluimerstand gaat?

De spanning gaat van de HD af zodra het spanningsniveau van de iMac beneden een bepaalde drempelwaarde komt. Ik ga er zelf vanuit dat de HD dus pas is uit gezet wanneer de iMac al in slaapstand is. Dit weet ik niet zeker en het verklaard ook niet de melding die ik krijg wanneer de iMac weer uit de sluimerstand komt dat de HD niet goed is losgekoppeld.

hendrik ijzerbroot op 12 september 2011 #
    Een hard disk is een passief apparaat en haalt niet zelfstandig een computer uit de sluimer stand.
    Het is de computer die de hd aanspreekt om de een of andere reden. En als je die hd dan loskoppelt kan de computer ook niets dus blijft hij in de sluimerstand.

De enige reden die ik kon bedenken waarom dat de iMac de externe HD aanspreekt zijn de automatische Time Machine back-ups. Dit heb ik uit gezet, dus dan blijft de vraag over welke redenen er nog meer kunnen zijn..?

Bijdrager
    Short

Iemand een idee wat overige redenen voor de iMac kunnen zijn om uit de sluimerstand te komen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

TM haalt de Mac niet uit de sluimerstand. Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in een third-party programma dat dan kennelijk via je account automatisch start na het inloggen, of als je Mac in een netwerk zit kan dat er ook voor zorgen dat hij uit de sluimer komt.

Bijdrager
    Short

Ik heb alles in het venster ‘delen’ in de voorkeuren uit gezet en nog steeds hetzelfde probleem..

Ik kan in de voorkeuren geen raar third-party programma vinden die automatisch opent en te maken kan hebben met de externe schijf. Hoe kan ik dit controleren?

Zijn er nog meer opties?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Via het programma “console” kun je je systeem en andere log bestanden bekijken. Daarin staat op welk tijdstip er iets gebeurde en wat daar verantwoordelijk voor was.

Bijdrager
    Short

Het lijkt erop dat het de externe HD is:

12-10-11 14:14:41,000 kernel: The USB device HubDevice (Port 1 of Hub at 0xfa000000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup (2)
    12-10-11 14:14:41,000 kernel: The USB device BRCM2046 Hub (Port 1 of Hub at 0xfa100000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup (3)
    12-10-11 14:14:41,000 kernel: The USB device Freecom Hard Drive XS (Port 3 of Hub at 0xfa100000) may have caused a wake by being disconnected
    12-10-11 14:14:41,000 kernel: The USB device Bluetooth USB Host Controller (Port 1 of Hub at 0xfa110000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup (3)

Ik vermoedde het al, aangezien ik de melding kreeg dat de USB device niet goed was losgekoppeld.
    Hardwareprobleem of is hier iets aan te doen?

Bijdrager
    Ian L

Het is geen hardware probleem dit hoort zo.
    Als je een USB stick/HD uit je iMac haalt zonder uitwerpen krijg je de melding dat de HD niet goed is losgekoppeld. Waarom zou dit in slaapstand anders zijn?

Dus eigenlijk moet je een HD zonder eigenstroom kabel hebben of de HD niet van stroom aflaten gaan.

Bijdrager
    Short

Dank voor alle reacties. Ik heb de externe schijf nu gewoon standaard aan het stroom en dat werkt goed..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.