21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    chocolate

Externe HD zelf bouwen of ?

Hoi,

Mn macje heeft maar een interne schijf van 80gig, beetje weinig want bijna al mijn muziek neemt daar al die plaats in (binnenkort krijg ik ook nog een hoop cd’s van vrienden), dus is het tijd voor een nieuwe harddrive. Omdat de mini niet echt uitbreidbaar is zou ik graag een externe HD aansluiten.
    Ik weet ondertussen al dat firewire zeker een must is (snelheid, cpu, opstartbaar,…), dus dat is er zeker bij. Nu een lacie porsche van 160gig met firewire kost mij 129 euro, maar een zelfbouw kost me minder:

Icy Box , silver + firewire + highspeed usb 2.0 = 55 euro
    Seagate 200 Gb 7200.9 8mb cache ATA = 72 euro

Meer opslagruimte (60gig), en 2 euro goedkoper.

Wat is dan de beste keuze?

Bijdrager
    Franklin84

Ik ben ook van plan om er zelf ene te gaan bouwen.

Je kan overigens nog wel wat euro’s verdienen op je casing. Ik ben zelf van plan om deze te gaan kopen: http://www.paradigit.nl/info.php?group=10&art=10012534. Dat scheelt toch alweer bijna 20 euro.

Het is vooral een kwestie van smaak, maar ik vind die van AcomData mooier als die jij uitgekozen hebt :innocent:

Moderator
    unSOUND

Men betaald vaak gewoon voor het gemak dat je het niet zelf hoeft te maken. En zeker bij de Mac gebruikers is het voor een deel omdat je ook op safe speelt qua chipset. Want niet elke chipset werkt met Mac OS X. Als je zelf gaat bouwen moet je wel even kijken welke chipset in die externe case zit.

Bijdrager
    chocolate

Het probleem is dat ik het in Belgie moet vinden, dus ik ga nog een beetje zoeken:D

Bijdrager
    chocolate
    ”unSOUND”

Men betaald vaak gewoon voor het gemak dat je het niet zelf hoeft te maken. En zeker bij de Mac gebruikers is het voor een deel omdat je ook op safe speelt qua chipset. Want niet elke chipset werkt met Mac OS X. Als je zelf gaat bouwen moet je wel even kijken welke chipset in die externe case zit.

Er staat bij mac compactible, dus ik veronderstel dat het dan werkt? Kzal voor de zekerheid die chipset eens opzoeken. Bedankt voor de info

Bijdrager
    Franklin84

Ow, ja.. daar had ik even geen rekening mee gehouden. Maar ik neem aan dat ze die case ook wel in België hebben.

Moderator
    unSOUND
    ”4T4″

Er staat bij mac compactible, dus ik veronderstel dat het dan werkt ?

Dat is iets te makkelijk verondersteld, want het kan ook betekenen dat het Mac compatible is met drivers… en dat ze die drivers dan alleen hebben voor OS 9… Hou dat dus wel goed in de gaten.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Nu dat is vreemd, want ik heb de Lacie Porsche 250 Firewire versie gekocht voor rond de 130 euro (zal niet veel meer geweest zijn); en hij hangt zowat overal waar je ‘m kan kopen nog steeds rond die prijs.

Het verbaast mij dus sterk dat de 160 gig versie evenveel kost.

Moderator
    unSOUND

Bij Mail-a-Mac kost de 250 GB nu inderdaad 132 euro.

Bijdrager
    mollie319

ehm heren,

ik heb ooit ook eens zoiets zelfgebouwd, waar ook op de doos stond ‘Mac compatible’
    Er zat USB en Firewire 400 op.
    Heeft nooit lekker gewerkt, rare en vage probleempjes.
    Deed het soms niet, dan weer wel.
    Soms weer traag, dan weer snel.

teruggebracht, nieuwe gekregen, weer dezelfde ellende.:-(

Toen maar doorverkocht (aan een pc dude) en een Lacie gekocht.
    Nooit meer problemen, en het werkt als een speer.:-)

Ja, kost inderdaad wat meer, maar mij data is meer waard dan het prijsverschil……:-)

Marcel

Bijdrager
    chocolate

Ik lees net dat die ICY een chipset heeft die niet aan te raden is bij mac gebruikers integenstelling tot de oxford chipset die zicht bevind in de lacie schijven. Lord, waar vind je die schijf dan?

Moderator
    unSOUND

Kijk eens een paar posts hoger… :wink:

Mail-a-Mac heeft die 250 GB LaCie schijf voor 132 euro…

Bijdrager
    chocolate

Jah maar in belgie zie ik die prijs nergens.

160gb kost hier 129,- euro
    250 gig kost hier 142,- euro

90gb meer voor dertien euro : dan is het amper 0.6 euro voor een gigabyte. Amai die ga ik toch eens aanschaffen dan

Moderator
    unSOUND

Bijdrager
    1984

Bijdrager
    Franklin84

Het zijn overigens wel prijzen excl. 19% BTW op Mail-a-Mac.

Moderator
    unSOUND

Die had ik er al bijgerekend… :wink:

Bijdrager
    deSpaanseRente

Mailamac bvb idd. Maar er zijn ook genoeg gewoon pc-winkels waar je’m kan kopen; het hoeft niet persé een Mac-winkel te zijn. Die prijs ligt zowat overal hetzelfde.

Bijdrager
    macfleurtje

ik heb ook ooit eens een schijfje door een vriend laten samenstellen.

het was een maxtor geloof ik, 300 gig, 100 euro + zo’n kastje en ik was voor 125 euro gesteld.

goeie vriend trouwens
    dankje B.

gr
    fleurtje

Bijdrager
    Nisei

Dat kastje (Icy Box 351U) lijkt verdacht veel op een kastje wat ik hier op het werk heb liggen en die FireWire loopt echt niet lekker. USB aansluiting is prima maar ik heb zelfs meegemaakt dat Macs niet op wilden starten als hij via FireWire was aangesloten. Niet doen dus.

Bijdrager
    Franklin84

Ik heb een vraagje over de partititie indeling die ik op de Mac gemaakt hebt voor mijn externe schijf. Daar er nog geen MacDrive is voor Windows Vista heb ik besloten een bescheiden partitie van 10GB aan te maken zodat ik ook nog bestanden kan uitwisselen met Windows.

Echter als ik met het Schijfhulpprogramma die partitie aanmaak in de MS-DOS indeling kan Windows hem niet vinden. Als ik in Vista naar schijfbeheer ga zie ik wel die partitie van 10GB staan, echter hij kan er niks mee. Hij mount dus ook niks.

Wat doe ik verkeerd?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.