8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    bert1976

Externe HD wordt niet meer herkend

Sinds vanmorgen herkent mijn mac mini mijn externe Seagate 4tb HD ineens niet meer. Ze wordt ook niet meer hekend in schijfhulpprogramma. Heb al in verschillende usb poorten gestoken. Het lichtje op de hd als ze aangesloten wordt brandt wel nog. Bij aansluiting op een windows pc wordt een usb apparaat herkend, maar kan deze natuurlijk niet lezen.

Kan ik hier nog iets aan doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bert

Bijdrager
    pruus

Zo heb ik ook al een paar schijven zien sneuvelen. Ander kabeltje geprobeerd. Dan weer contact, hersteld met schijfhulp, en dag later weer trammelant. Het waren wel schijven die ik ook wel eens aan een Windowsbak heb/had gekoppeld. Maar zo beeld je je wat dingen in om te weten wat de oorzaak is. Tijden geen last, en in een keer trammelant. Ik heb ook eens data door een bedrijf proberen terug te halen. Had 4GB terug…met onbelangrijke rommel. Succes.

Bijdrager
    nnsa

Wat je zou kunnen proberen (als het niet in het kabeltje of usb poort zit), is om nog een poging te wagen met Drive Genius. Hoe is die externe drive geformatteerd ? Apple HFS of anders ?

Bijdrager
    bert1976

Drive Genius herkent de HD niet.  Ik dacht HFS maar ben niet zeker.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Hij kan ook gewoon kapot zijn…..

Rechtstreeks aansluiten, op een SATA poort (neem aan dat je een drive met SATA aansluiting hebt), zal bij een desktop PC het eenvoudigst zijn, is het mogelijk om te kunnen formatteren? dan weet je wat meer.

Bijdrager
    Joid

Je zou nog een andere gebruikersaccount aan kunnen maken om hem daar op te testen. Of een andere Mac, als je daar de beschikking over hebt.
    En als er verbinding is dan eerst de allerbelangrijkste data gelijk over zetten. In kleine porties, dus bijv. niet 40GB tegelijk. Daarna pas uitpluizen of je hem nog kan fixen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Door de jaren heen gingen er bij mij ook wel harde schijven stuk. D.w.z: ze kwamen dus niet online. Nu bestaat er een trucje om sommige weer aan de praat te krijgen maar niet permanent. Als een harde schijf namelijk niet meer goed werkt omdat er ergens in de printplaat haarscheurtjes zijn ontstaan dan kun je die ‘sluiten’ door de drive 30 tot 60 min in de vriezer te zetten in een plastic zak. Op die manier heb ik uiteindelijk alle data over kunnen zetten. Ik moest dat dan wel meerdere keren doen want zodra de drive weer te warm werd ging het mis.

Dit werkt dus alléén als de oorzaak haarscheurtjes is en niet als er een ander probleem bestaat. Maar daar kom je vaak pas achter als je het geprobeerd hebt.

Bijdrager
    r.heijma

Kan best zijn dat de USB naar sata controllertje in het kastje kapot is. Maar dat de drive zelf nog prima werkt. Hij doet het toch niet meer dus sloop de drive uit het kastje en koop ergens zo’n extern USB naar sata kitje. Altijd handig. Dan kun je checken of de drive zelf noggoed is.  En mocht blijken dat het controllertje in het kastje zelf dus kapot is dan koop je een nieuw kastje. Heb zo al een stuk of wat van die drives gehad. Drive goed, kastje kaduuk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.