11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    bavkle

Externe HD voor alsnog voor Mac & Windows geschikt maken

Ik heb een paar maanden geleden een Externe HD van Western Digital gekocht. Ik meende dat ik hem geschikt had gemaakt voor Mac en Windows. Maar nu blijkt toch dat ik hem alleen voor Mac geschikt heb gemaakt. Is het mogelijk om hem alsnog geschikt te maken voor beide? En zo ja, hoe?

Bijdrager
    Rickkkert

Ik gebruik Tuxera NTFS om mijn harde schijven te kunnen gebruiken op zowel windows als OSX. Formatteer je externe harde schijf op windows naar NTFS en je kan op allebei de besturingssystemen je bestanden lezen en schrijven. OSX kan NTFS geloof ik wel lezen, maar niet standaard schrijven. Het programma vraagt wel een eenmalig bedrag. Voor mij meer dan waard. Ik weet niet of er andere betere/handigere manieren zijn. Dit werkt voor mij perfect!

Bijdrager
    SunKeeper

Waar staat die dan momenteel op? Klik je schijf aan en kies ”Toon info” in het rechtseklikmenu. Kijk daarna bij ”Structuur”.

Als je het formaat moet wijzigen, zet het dan naar Exfat om. Dat kan Windows en Mac OS X allebei lezen en schrijven zonder groottebeperking van de bestanden.

Let op dat alle data die je wilt bewaren eerst naar een andere schijf moet worden gezet. (tijdelijk) Alle data gaat verloren bij het opnieuw formatteren van een schijf!

Bijdrager
    Rickkkert

exFAT is inderdaad ook een goede optie. Let wel op dat niet alle apparaten dit ondersteunen. Bij mij is dit de blu-ray speler. En zo zijn er vast nog een aantal. Maar als je alleen een pc gebruikt zou dat geen probleem moeten vormen. Weet niet precies de verschillen tussen NTFS en exFAT…

Bijdrager
    bavkle

Dus eigenlijk de snelste en makkelijkste manier is om de schijf geheel te formatteren?

Bijdrager
    SunKeeper

Als het aangepast moet worden uiteraard. Welke formaat heb je momenteel?

Exfat is de opvolger van FAT32. Die laatste werkt ook op Mac OS X en Windows, alleen kunnen er geen grotere bestanden opgezet worden dan 4GB. EN veel oudere computers willen geen partitie aanmaken groter dan 32GB. Exfat verhelpt deze problemen, maar bestaat nog maar een paar jaar en wordt relatief niet echt veel gebruikt.

Bijdrager
    bavkle

Mac OS Uitgebreid (journaled) staat ie momenteel.

Bijdrager
    Rickkkert

Dat gaat inderdaad niet werken met Windows. Maak een back-up (indien dat nodig is) en formatteer naar exFAT. Als het goed is zou alles dan moeten werken!

Bijdrager
    bavkle

Zal het van de week even doen als ik genoeg tijd heb alles over te zetten. In ieder geval beide bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Link

exfat werkt niet als je de externe aan de time capsule hangt kwam ik achter. dus mocht je een timecapsule hebben dan werkt dat niet.

Bijdrager
    Rinzwind

Ik heb gewoon NTFS draaien op m’n mac, dat zorgt ervoor dat je gewoon NTFS schijven kan lezen en schrijven (ik heb een schijf die heen en weer gaat tussen een pc, een tv en m’n mac)
    mocht je niet willen formateren dan zou je Paragon HFS for Windows kunnen gebruiken, daarmee kan Windows HFS schijven lezen en schrijven…
    (kost wel $19,95)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.