17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Bakje.nl

Externe HD van de Mac delen met Windows XP

We hebben een externe HD gekocht maar die willen we laten delen met de windows XP computer. De Macintosh zelf kunnen we wel delen, maar de externe HD lukt ons niet. Kan iemand ons helpen?

Bijdrager
    Napsju

Hoe delen? Over een netwerk?

Bijdrager
    Bakje.nl

Oh sorry, ja over een netwerk. We willen muziek op de externe HD zetten zodat deze ook gespeeld kan worden op de Windows computer EN veranderd kan worden (of bestanden bij gezet kan worden)

Bijdrager
    stijnbokhove

Een paar dagen geleden vroeg iemand dezelfde vraag. Even zoeken en je vindt het antwoord;-)

Maar om je even te helpen; je hebt SharePoints nodig, dat is een gratis programma. Even zoek op het forum hier en je vindt een uitgebreide handleiding…

Stijn

Bijdrager
    Bakje.nl

Ik had al gekeken voor ik de vraag stelde (voor het geval iemand die vraag al gesteld had;-) maar kon het niet vinden. Maar heb ik waarschijnlijk met mijn ogen dicht gekeken, sorry. Ik zal direct even zoeken. Bedankt

Bijdrager
    Sachin

FAT32 als bestandsindeling is het beste.

Bijdrager
    jeroenimo

Deze topic goed doorlezen;)

Bijdrager
    stijnbokhove

Nog even hierop doorgaan… Ik hoop van harte dat Apple hier zelf een oplossing voor aanbiedt in Tiger!

Zelfs in Windows werkt het delen van allerhande directories en externe schijven heel simpel :roll:

Bijdrager
    jeroenimo
    ”larridon”

En daar ben ik het dus niet mee eens
    Ik heb zo veel drama’s gezien met FAT32 als het kan gebruik een ander filesystem

ow en als de externe schijf altijd aan de mac hangt gewoon HFS journaled formatteren en alsjeblieft geen FAT32. In hoge nood is er het programma Macdrive voor de pc en dan kun je HFS schijven gewoon lezen en schrijven op je PC

Bijdrager
    Sachin
    ”jeroenimo”
    ”larridon”

En daar ben ik het dus niet mee eens
    Ik heb zo veel drama’s gezien met FAT32 als het kan gebruik een ander filesystem

ow en als de externe schijf altijd aan de mac hangt gewoon HFS journaled formatteren en alsjeblieft geen FAT32. In hoge nood is er het programma Macdrive voor de pc en dan kun je HFS schijven gewoon lezen en schrijven op je PC

Had het beter anders geschreven, ik kon denken dat iemand het verkeerd ging verstaan …

FAT32 werkt perfect met Mac/Windows/Linux. Als je inderaad enkel deelt via Mac en de schijf zelden/nooit aansluit op een PC dan kan je inderdaad HFS journaled formatteren.

In heel mijn leven heb ik nog nooit problemen gehad met FAT32 maarja. Mijn externe schijf moet op alle computers bruikbaar zijn (ook op school) en niet enkel onder Mac.

Bijdrager
    Bakje.nl

:lol: :lol: :lol: Bedankt, het is gelukt. Er zijn totaal geen problemen nu.
    En de handleiding was erg simpel.

Wel jammer dat os 9 het wel deed en os x niet. Maar daarin tegen heeft os x weer meer voordelen.

Wel jammer is dat je loze bestanden blijft houden op de hd als ze van de mac komen en je leest in windows.

Bijdrager
    BoniMacX

Ergerlijk zelfs, die loze bestanden. Ik beheer mijn muziek op mijn Mac en sluis regelmatig mp3 bestanden over naar m’en windoos laptop om te gebruiken in het programma ‘PCDJ’. En PCDJ onderscheidt geen ‘loze bestanden’ van echte audio bestanden. Om dit op te klaren moet ik dan eerst in de mapopties aanvinken onzichtbare bestanden te tonen om alzo die ‘loze bestanden’ te kunnen verwijderen. :(

Bijdrager
    Macinspire

.DS_STORE bestanden?!
    dat zijn de zogenaamde index bestanden. De zet Mac automatisch in elke map waar hij is geweest. In Mac os zie je ze niet staan, in Windows daarentegen wel. Je kunt deze optie ook uitzetten maar waar precies kon ik zo 123 niet vinden.

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/chop.html is een programma zoals het zegt om :

Chop 1.0b
    Manages file/folder ownership and permissions; deletes .DS_Store files.

[… to be continued ][/url]

Bijdrager
    BoniMacX

in windows xp zijn die .ds_store bestanden standaard niet zichtbaar. Wil men ze toch zien moet men ‘toon onzichtbare bestanden’ bij map opties aanvinken. Hetgeen ik dus moet doen om ze te kunnen verwijderen in de mappen omdat het dj programma pcdj ze zowieso laat zien in zijn playlists en ze van daaruit niet te verwijderen zijn…

Bijdrager
    Macinspire

Ja het zijn verborgen bestanden idd. Maar het moet ook uit te zetten zijn in je Mac…

Bijdrager
    Oppie
    ”larridon”

Het is al even genoemd hierboven, maar toch:
    De formattering van een schijf doet er absoluut NIET toe als die schijf onderdeel is van een NETWERK!
    (en de schijf natuurlijk aan de juiste computer hangt, qua formattering.)

Bijdrager
    BoniMacX

huh?
    @Macinspire, je bedoelt zeker dat die ds_store bestanden op de Mac onzichtbaar gemaakt kunnen worden. Dat zijn ze standaard al.
    Moest je bedoelen dat het mogelijk is het automatisch aanmaken van die bestanden door de Mac uit te zetten, let me know then!
    :P

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.